Zăpadă, gheață, apă pe carosabil și frig. Sunt cele mai periculoase scenarii pentru șoferi, mai ales pentru cei începători.
Gheața neagră este unul dintre cele mai periculoase fenomene care pun în pericol traficul pe timp de iarnă
Practic, aceasta este o peliculă fină de gheață care se formează direct pe asfalt, astfel încât ea are aceeași culoare și este extrem de greu de identificat. Denumirea vine de la faptul că stratul de greața este incolor (fără bule de aer) și nu obstrucționează culoarea asfaltului pe care s-a format, fiind extrem de greu de identificat și astfel foarte periculoasă. De obicei, gheața neagră se formează atunci când temperatura este aproape de punctul de îngheț.
CITEȘTE ȘI: Din 6 elevi timişeni depistaţi pozitiv la testul de salivă, doar unul a fost confirmat şi de PCR
” În principal, când vorbim despre mersul cu mașină, trebuie să știm că, iarnă, chiar dacă este uscat afară, aderența este mai mică, pentru că avem asfaltul rece. Chiar dacă avem cauciucuri de iarnă, aderența tot este mai mică decât vara. Desigur, este mai bună decât dacă am avea cauciucuri de vara, iarnă.
Când vorbim de carosabil ud, cu zăpadă, gheață sau polei, aderența este și mai mică. Însă mai periculos este faptul că aderența se schimbă. De exemplu, mergem pe un carosabil umed până la un anumit moment, apoi întrăm pe gheață sau pe polei (gheață neagră) pentru că, din diferite motive a scăzut temperatura asflatului.
Sunt multe motive pe care le putem înșiră. Astfel aderența se schimbă, de la una bună, la una rea și ne poate pune în pericol. Știind unde se schimbă starea carosabilului, putem anticipa unde ar putea apărea aderența mai mică”, a explicat Titi Aur, pentru ziare.com.
Ce trebuie să faci dacă întâlnești gheață neagră?
În primul rând, dacă ai intrat pe o porțiune cu gheață neagră, trebuie să nu bruschezi nicio comandă a mașinii, să încerci să nu frânezi puternic și să menții volanul în direcția în care vrei să mergi. Este foarte important de știu că acest fenomen apare pe suprafețe nu mai mari de circa 6 metri, ceea ce înseamnă că orice metru parcurs pe traiectoria corectă este un câștig. Dacă este posibil e recomandat să retrogradezi într-o treaptă mai mică, pentru un mai bun control la nevoie, scriu cei de la autovit.ro
Deoarece gheața neagră se formează pe suprafețe mici, ca niște petice, este bine să adaptezi viteza de deplasare, astfel încât orice alunecare să poate fi ușor redresată atunci când anvelopele recâștigă aderența. Dacă observi că există un astfel de fenomen pe zone mai mari (ploaie urmată de răcire bruscă) este mai bine să te oprești până ce drumul este stropit cu soluții specifice sau cu sare. Este extrem de periculos să circuli pe un astfel de drum.