Băncile și clienții cad mai ușor la pace. Recomandări pentru soluționarea litigiilor

Băncile și clienții cad mai ușor la pace. Recomandări pentru soluționarea litigiilor

Negocierile sunt în acest an mai rapide și compromisurile mai ușor acceptate de bănci și clienții acestora, în cadrul procedurilor de conciliere. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) susține că numărul dosarelor finalizate cu împăcarea părților a crescut cu peste 80 la sută în prima jumătate a acestui an, comparativ cu același interval calendaristic din 2020.

CSALB, o entitate înființată ca urmare a unei directive europene, intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau instituții financiare non-bancare (IFN) pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice zonă a țări pot trimite cereri către CSALB, completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.

Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere sau negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, din rândul celor mai buni specialiști în Drept și având expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță.

Rezultatul negocierilor păstrează același trend crescător. La jumătatea anului, beneficiile rezultate din negocieri sunt de peste 800 de mii de euro, cea mai mare sumă semestrială de la înființarea Centrului. Practic, 95 la sută dintre negocierile purtate în acest an s-au încheiat prin acceptarea de către consumatori și bănci a soluțiilor propuse de conciliatori.

”Anul acesta observăm o disponibilitate mai mare a consumatorilor și băncilor de a negocia și de a face unele compromisuri pentru păstrarea relațiilor contractuale, evitarea proceselor în instanță și pentru beneficiilor obținute de ambele părți, până la urmă. Printre veștile bune este și aceea că, începând cu luna iunie, s-au reluat negocierile purtate la sediul CSALB, la care participă consumatori, reprezentanți ai băncilor și conciliatori. Revenind la cifre, putem vedea o diferență importantă față de anul 2020.

Dacă în primele șase luni ale anul trecut existau 116 negocieri încheiate cu împăcarea părților, anul acesta sunt 211 cazuri în care părțile s-au împăcat în primul semestru. Cu alte cuvinte, 92 la sută din dosarele de negociere formate anul acesta sunt deja soluționate, față de doar 50 la sută în aceeași perioadă a anului trecut, lucru care arată că mecanismele de soluționare alternativă ale băncilor s-au perfecționat, iar disponibilitatea părților de a ajunge la o înțelegere este mai mare.

La nivelul cererilor, situația este asemănătoare cu cea de anul trecut, însă aici ar fi nevoie de câteva recomandări pentru consumatori. Ei trebuie să știe că o cerere de negociere care este trimisă fără detalii minimale despre situația creditului, a familiei sau împrumutatului, are șanse mici să fie acceptată de bancă. În schimb, o cerere detaliată, însoțită și de copii ale documentelor justificative pentru situația invocată, poate impulsiona calitatea actului de negociere și disponibilitatea băncilor de a veni cu soluții pentru rezolvarea problemelor semnalate de consumatori. În plus, acest lucru l-ar ajuta și pe conciliator, cel care conduce negocierile, să propună o soluție mai bună, la finalul concilierii”, susține Alexandru Păunescu, președintele colegiului de coordonare al CSALB.

Recomandări pentru clienți

O serie de demersuri se dovedesc foarte utile pentru succesul consumatorilor care reclamă clauze abuzive în contractele cu băncile și doresc eliminarea acestora. Prima regulă este ca cererile adresate CSALB să fie completate cu suficient de multe informații pentru a putea fi analizate de comercianți. E indicat, de asemenea, ca informațiile sau documentele solicitate de comerciant sau conciliator să fie transmise în cel mai scurt timp posibil, în vederea soluționării cererilor sau negocierilor înregistrate la CSALB.

Sunt esențiale, totodată, completarea cu atenție  a datelor de contact (CNP, e-mail, număr de telefon) și verificarea corespondenței electronice pentru demararea sau continuarea procedurii de conciliere. Deoarece numeroși consumatori au solicitat eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit, e de reținut că prin intermediul CSALB se pot renegocia clauzele contractuale, însă în cadrul concilierii nu se poate stabili dacă acestea sunt abuzive sau nu, chestiunea putând fi tranșată doar de instanțele de judecată.

Consumatorii trebuie să detalieze în cerere situația în care se află: probleme medicale, context familial problematic, scăderea veniturilor sau creșterea cheltuielilor. E esențial, apoi, să depună documente care să susțină ceea ce au prezentat. Nu este nevoie de studii juridice, de invocarea unor legi sau de o analiză a clauzelor contractuale pentru a depune o cerere. Situația personală trebuie descrisă sintetic, detaliat, în cuvinte simple.

Cererile trebuie să fie adresate unui singur comerciant. Sunt consumatori care au trecut mai mulți comercianți în aceeași cerere, iar o solicitare nu poate avea mai mulți destinatari. În schimb, un consumator poate trimite mai multe cereri către unul sau mai mulți comercianți. Consumatorii pot completa cererea accesând site-ul www.csalb.ro. De asemenea, ei pot obține informații despre cererile sau dosarele în care se află, transmițând un e-mail către [email protected].

Rezultatele negocierilor în cifre

Numărul de cereri înregistrate în semestrul întâi din 2021 se menține la un nivel aproximativ egal cu perioada similară din 2020. Afluxul de cereri este determinat în continuare, totuși, de criza sanitară, după cum afirmă CSALB. Mai precis, mulți consumatori au intrat în șomaj sau activitatea lor a fost suspendată, ceea ce i-a determinat să solicite fie aplicarea moratoriilor legale în prima perioada a anului, fie identificarea unei soluții de reechilibrare a obligațiilor contractuale. Din totalul cererilor primite până la finalul semestrul întâi din 2021, 781 se refereau la diverse spețe legate de bănci, în vreme ce 448 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.

Ponderea cererilor adresate IFN-urilor este din ce în ce mai mare. Dacă în semestrul întâi din din 2020 era de 22 la sută din total, în prima jumătate a acestui an ponderea este de 36 la sută. Din păcate, doar trei cereri adresate IFN-urilor au fost acceptate spre negociere în semestrul întâi din din 2021, față de 11 în aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, numărul de cereri adresate băncilor s-a redus în perioada primului semestru al acestui an, mai exact de la puțin peste o mie în prima jumătate a anului precedent, la doar 781 în semestrul întâi din 2021, scăderea fiind de aproximativ 25 la sută.

Totodată, până la finalul semestrul întâi din 2021, 103 cereri au fost soluționate amiabil de către bănci și IFN-uri, după sesizarea CSALB. Astfel, prin negocieri directe s-au soluționat 81 de cereri în relația cu băncile și 22 de către IFN-uri. Evoluția ultimilor ani indică o scădere semnificativă a numărului de cereri refuzate de bănci, dintre cele înregistrate de CSALB: de la 80 la sută în 2016, la 45 la sută în 2018 și 28 la sută în 2020.

În primele șase luni ale anului acesta, procentul cererilor clasate nejustificat de către bănci a scăzut la 18 la sută din totalul cererilor trimise, iar recomandarea CSALB către bănci și IFN-uri este ca procentul de clasare să se mențină sub 20 la sută până la finele anului. Este un obiectiv realizabil, cu atât mai mult cu cât sunt deja bănci mari în cazul cărora rata de respingere a cererilor, fără un motiv întemeiat, este de sub 10 la sută ori chiar sub 5 la sută. Mai multe informații despre activitatea CSALB pot fi solicitate și telefonic, la nr. 021.9414 (apel cu tarif normal).


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *