Manualele de limba română, într-un regretabil regres…

”Manualele de limba română realizate de editura Ministerului Educaţiei pentru elevii claselor a VI-a sunt încărcate“, cel puțin aceasta este concluzia specialiștilor.

„Este un regres evident faţă de manualele redactate anul trecut pentru clasa a V-a. Sunt foarte încărcate, dezolante, adesea predomină un limbaj mult peste capacitatea şi peste interesul copiilor de 12 ani.

Apar termeni pe care le utilizează lingvistul, şi nu un copil, de pildă, «forme clitice şi nonclitice», «determinanţi». În plus, cunoştinţele de gramatică sunt greu accesibile acestei generaţii care a învăţat după noile programe.

Odată cu aceste manuale începe pentru generaţia actuală vârsta aversiunii faţă de Limba română.

Copiii sunt pur şi simplu bombardaţi cu teorie seacă, tabele cu forme pronominale sau verbale, ca-n celebrul fragment din Creangă.

Şcoala românească nu a depăşit vremea lui Ion Creangă când copiii «dondăneau ca nebunii, până-i apuca ameţeala: Mi-ţi-i, ni-vi-li, me-te-îl-o» etc.

„Manualul parcă este construit numai pentru profesor“, punta un specialist.

Pentru lectură nu sunt propuse prea multe texte noi, care să pornească de la universul imediat al copilului, care să-l atragă şi să-l încânte.

CITEȘTE ȘI: Anul acesta, varza va fi trufanda

„Apar fragmente din Fraţii Jderi, acelaşi <Sobieski şi românii> şi o puzderie de pasteluri de Vasile Alecsandri, Dimitrie Anghel sau Coşbuc. Nu lipsesc Vlahuţă şi Creangă, manualul fiind construit parcă numai pentru profesor, pentru a uşura munca unui cadru didactic care «a predat» aceleaşi texte în ultimii 30 de ani.

La rândul său, scriitoarea Mihaela Apetrei susţine că noile manuale de Limba Română pentru clasa a VI-a au şi puncte bune, şi dezamăgiri.

„ Este dezamăgitor să vezi păstrarea unor texte precum Sobieski şi românii sau Fraţii Jderi. Se pare că cineva nu înţelege sau se face că nu înţelege faptul că astfel de texte au exact efectul contrar celui pe care-l aşteptăm.

Nu văd care copil între 10 şi 12 ani va dezvolta vreun gust pentru lectură citind un text de acum peste 150 de ani, pe care nu-l mai înţelege nici în proporţie de 10-20 la sută.

Este păcat şi este jenant să ne aflăm aici, când avem la dispoziţie texte proaspete, contemporane, citite de copii în timpul liber, ce ar putea fi folosite ca suport şi pentru teoretizarea noţiunilor de stilistică sau gramatică.

În acelaşi timp, mă bucur să văd texte noi, ale unor autori mai apropiaţi de prezent, dar şi fragmente din operele lui Jack London sau Antoine de Saint-Exupery. La nivel formal, manualele sunt mai vesele şi mai dinamice, şi am constatat că includ şi un suport multimedia – cred că acest lucru va fi bine primit de copii”, este de părere Apetrei.

În județul Timiș, manualele nu au fost încă distribuite, așa că Patricia Pisano, inspector școlar de specialitate nu a putut să ne ofere o explicație.

Ea a precizat însă că din cele mai bune intenții, se ajunge pe o altă pistă.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns