S-a lansat licitația pentru lărgirea șoselei Timișoara – Dumbrăvița – Autostrada Vestului

S-a lansat licitația pentru lărgirea șoselei Timișoara – Dumbrăvița – Autostrada Vestului

S-a lansat licitația pentru lărgirea șoselei Timișoara – Dumbrăvița – Autostrada Vestului.

Consiliul Județean Timiș a lansat licitația pentru lucrarea de lărgire la 4 benzi pe Lotul 1 Timișoara – Dumbrăvița, al DJ 691, pe segmentul cu stâlpi pentru susținerea firelor de troleibuz. Valoarea investiției se ridică la 24.630.006,58 lei, fără TVA, echivalentul a șapte milioane de euro cu TVA, iar majoritatea banilor provin din fonduri europene.

Demararea lucrărilor a fost îngreunată de o dispută între Primăria Timișoara și administrația județeană, în privința stâlpilor, pentru că edilii timișoreni și primarul din Dumbrăvița, Horia Bugarin, s-au opus cedării acestora către CJ Timiș. În urma mai multor dispute și negocieri, s-a ajuns și la o soluție agreată de ADR Vest, prin care, dintre cei aproximativ 200 de stâlpi, vor fi mutați doar 70. Soluție care, de altfel, a salvat situația, pentru a nu se pierde banii europeni pe care proiectul îi are deja asigurați.

O primă problemă, rezolvată între timp, a fost continuarea lucrărilor rămase neefectuate de către firma Tehnocer pe Lotul 2 Dumbrăvița – Giarmata – Autostrada Vestului, prin încredințarea contractului către firma Strabag.

Licitație, în sfârșit

Săptămâna trecută, consilierii județeni au votat revizuirea documentației pentru tronsonul de drum Timișoara – Dumbrăvița. Cerințele proiectului constau în realizarea mai multor tipuri de lucrări: modernizarea/lărgirea drumului la două benzi de circulație pe sens; realizarea dispozitivelor de colectare și scurgere a apelor pluviale; racordarea cu străzile laterale și amenajarea acceselor la proprietăți, inclusiv amenajarea podețelor laterale pentru continuitatea scurgerii apelor pluviale din zona drumului și amenajarea sensurilor giratorii, a intersecțiilor semaforizate și a trecerilor de pietoni semaforizate.

CITEȘTE ȘI: Neplata TVA-ului va deveni, în anumite condiții, infracțiune

O altă lucrare din același proiect prevede realizarea de trotuare pe anumite sectoare; elemente de siguranța circulației; iluminat în sensurile giratorii; intervenții la rețele electrice, de gaz, de apă, telecomunicații etc.; intervenții la rețeaua de troleibuz (inclusiv deplantare/plantare stâlpi de susținere linie de contact, precum și amenajare stații troleibuz și lucrări de semaforizare.

Ofertantul va elabora documentația tehnică completă, ce include proiectul tehnic – piese scrise, piese desenate, caiet de sarcini, detalii de execuție și avize conform reglementărilor în vigoare.

Lucrările trebuie realizate în șase luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor. Firmele interesate pot participa la această licitație deschisă până în 29 iunie la ora 15.

Relocarea stâlpilor s-a lovit de ambiții politice puerile

Față de proiectul inițial, în care trebuiau relocați cei 208 stâlpi de troleibuz existenți, s-a adoptat o soluție tehnică simplificată, care prevede demontarea a circa 70 de stâlpi și montarea a aproximativ 50 de stâlpi noi, cu menținerea funcționalității liniei de troleibuz.

Istoric, proiectul inițial a demarat în vremea administrației Ciuhandu, ca parte din strategia de extindere a transportului public metropolitan până în comuna Dumbrăvița. Parte din acest proiect sunt și stâlpii de susținere a firelor de troleibuz.

Proiectul a fost inaugurat de abia în anul 2015 și avea o valoare de peste 17 milioane de lei, finanțat în cea mai mare parte din fonduri de la Uniunea Europeană. Printr-o clauză contractuală, nu s-a putut interveni asupra acestuia timp de 5 ani, doar că perioada a expirat deja demult, iar stâlpii pot fi mutați fără probleme, pentru a se putea lărgi carosabilul și a se construi trotuare, piste velo și alte facilități.

Singura condiție pentru mutarea stâlpilor era acordul Primăriei Timișoara, în calitate de beneficiar al întregii instalații. Aici a intervenit factorul politic și ambițiile personale, care au primat în fața interesului public.

Horia Bugarin, primarul USR din Dumbrăvița, s-a poziționat public împotriva  extinderii la 4 benzi a drumului prin comuna pe care o conduce. Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, care este și șeful de partid al edilului din Dumbrăvița, a preferat tergiversarea lucrurilor, întrând într-un joc de ping-pong absurd împotriva proiectului, în raport cu cei de la CJ Timiș.

Așa s-a ajuns la întârzieri nejustificate din partea Primăriei Timișoara, care a invocat diverse “chichițe” administrative și a apărut riscul de a se pierde o finanțare europeană semnificativă. Și, implicit, compromiterea unei lucrări edilitare mari, de care să beneficieze atât locuitorii din Timișoara cât și cei din Dumbrăvița. Chestiune care nu prea i-a interesat pe cei doi primari USR, din Dumbrăvița și din Timișoara.

În ceasul al treisprezecelea, au avut loc câteva runde de negocieri între Primăria Timișoara și Primăria Dumbrăvița în contradictoriu cu CJ Timiș,  “arbitrate” de către conducerea ADR Vest. Existând riscul pierderii finanțărilor europene, la finele lunii februarie 2023, ADR Vest a anunțat oficial că a avizat proiectul pentru modificările în Dumbrăvița, pentru că întreaga lucrare trebuie finalizată până la sfârșitul anului 2023.

În ultimele luni, reprezentanții administrației timișorene au anunțat, în repetate rânduri, că vor preda doar stâlpii “agreați” prin noua soluție și asta numai constructorului desemnat de către Consiliul Județean. Acum, după aproape jumătate de an, prin intervenția ADR Vest, lucrurile au intrat în linie dreaptă și Consiliul Județean Timiș a putut lansa licitația pentru găsirea unei firme care să execute lucrarea de lărgire la 4 benzi pe Lotul 1 Timișoara – Dumbrăvița.

 

 


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *