Mânărie la primărie: cronica unei direcții mazilite înainte de înființare

Mânărie la primărie: cronica unei direcții mazilite înainte de înființare

Mânărie la primărie: cronica unei direcții mazilite înainte de înființare

Pe 31 mai 2023, Primăria Timișoara anunța o dezbatere publică pe tema a două proiecte de hotărâri, unul privind înființarea Direcției Generale Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar, iar celălalt, referitor la modificarea și aprobarea organigramei, statului de funcții și Regulamentului de organizare și funcționare pentru Aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara.

Opinii libere” dar anunțate dinainte

Dezbaterea publică are loc în data de 06 iunie 2023, de la ora 12, prin platforma online ZOOM.

Pentru transmiterea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectele de hotărâre supuse dezbaterii, cetățenii interesați se pot adresa în scris Direcţiei Secretariat General – Serviciul Administraţie Locală sau in format electronic, la adresa: [email protected], până la data de 06.06.2023, ora 10.

Interesant este că oricine poate participa la acest forum public, dar cu o condiție: să transmită mai întâi primăriei opinia pe care vrea să o împărtășească cu ceilalți participanți!

Astfel, “persoanele care doresc să participe online la dezbatere, vor anunța până cel târziu în data de 06.06.2023, ora 10 00  intenția de participare și, totodată, vor transmite opiniile pe care urmează să le pună în discuție, la adresa de e-mail menționată, unde vor preciza: numele, numărul de telefon, adresa de e-mail pentru transmiterea invitației online în vederea participării la ședință prin intermediul platformei online”, se menționează în comunicatul oficial al primăriei.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își pot susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectelor de hotărâre menționate. Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de 3 minute pentru fiecare participant.

Cele două proiecte vor fi supuse votului consilierilor locali, într-o ședință extraordinară a CL Timișoara, convocată pe data de 8 iunie 2023, de la ora 17, prin platforma online de videoconferință.

Primul motiv de nulitate: lipsa comisiei paritare

Aflată la a patra tentativă de promovare a unei noi organigrame, conducerea Primăriei Timișoara refuză să constituie o comisie paritară, conform legii. Pe 22 mai 2023, executivul primăriei propunea Consiliului Local Timișoara un proiect de modificare a organigramei și unul de modificare a aparatului de specialitate al primarului. Doar că, pentru ca viitoarele hotărâri ale Consiliului Local să fie legale, ar avea nevoie de avizul unei comisii paritare. Comisie pe care primarul Fritz amână, ilegal și nejustificat, să o constituie, de mai bine de 14 luni (Primarul Fritz propune organigrame nule, în lipsa unei comisii paritare (renasterea.ro)).

Tot pe 22 mai 2023, primarul Dominic Fritz anunța că, obligată de instanță, Primăria Timișoara își va modifica organigrama și va înființa o nouă direcție, în care să îi reîncadreze pe fostul director Culiță Chiș și pe alți câțiva foști angajați care au sentințe definitive, prin care și-au recâștigat locul de muncă din primărie. Schimbări ar trebui să aibă loc și în structura aparatului de specialitate al primarului.(Obligată de instanță, Primăria Timișoara modifică organigrama (renasterea.ro)).

Vineri, 26 mai 2023, Sindicatul Liber al Salariaţilor din Primăria Timişoara a depus a treia solicitare scrisă, în ultimele 12 luni, adresată direct lui Dominic Fritz, prin care îi solicită explicații vizavi de expirarea termenului legal la care trebuie constituită comisia paritară a primăriei. Comisia paritară este un organism în care sunt reprezentați și angajații, prin sindicat, și care își dă avizul asupra propunerilor ce privesc modificările organigramei sau a structurilor de personal din instituție.

Legea e clară. Potrivit art. 31 alin. (1) din HG nr. 302/2022, “în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a dispozițiilor art. 3-12, autoritățile și instituțiile publice au obligația de a constitui comisiile paritare, în condițiile prezentei hot[râri”. Adică, primarul refuză să pună în aplicare o hotărâre de guvern, la mai bine de un an de când aceasta a intrat în vigoare și produce efecte juridice.

Rămâne de văzut cum vor reacționa consilierii locali, în fața proiectelor propuse de primar, în lipsa dispoziției de constituire a comisiei paritare și, implicit, în lipsa consultării acesteia. Fiind vorba de o încălcare a unei hotărâri de guvern de către o autoritate locală, Sindicatul Angajaților din PMT se va adresa Instituției Prefectului, pentru a se pronunța asupra legalității sau ilegalității acestei situații.

Al doilea motiv: referatele de specialitate sunt nelegale

Pentru a dovedi că înființarea „Direcției Fantastice” de sport și transport feroviar și modificarea aparatului de specialitate al primarului sunt un simplu simulacru, trebuie ținut cont de un mic amănunt de legalitate. Amănunt prin omiterea căruia cele două hotărâri ale CL Timișoara ar fi lovite de nulitate. Altfel spus, primarul se conformează hotărârii definitive din instanță și înființează posturi, doar că cele două proiecte de hotărâre pe care le propune sunt nelegale.

Nu ne permitem să speculăm că e vorba de rea intenție sau simplă neștiință, așa că semnalăm doar faptele.

 

Rapoartele de specialitate aferente celor două proiecte de hotărâri sunt semnate și girate de către Monica Pfeifer, director executiv al Direcției de Management Intern din cadrul primăriei.

Doar că dispoziția de numire a doamnei Pfeifer în funcția de director s-a făcut prin hotărârea CL Timișoara numărul 237 din 15 iunie 2021, hotărâre anulată definitiv de către instanțele de judecată. Ca atare, nu numai că doamna Monica Pfeifer trebuia eliberată din funcție, dar nu mai are nicio calitate legală pentru a fi semnat cele două rapoarte de specialitate, ce stau la baza proiectelor celor două viitoare hotărâri. Rapoartele fiind lovite de nulitate, promovarea hotărârilor de consiliu local este nelegală.

Mânărie la primărie: cronica unei direcții mazilite înainte de înființare

Dacă într-adevăr s-ar fi dorit promovarea HCL-urilor și implicit înființarea noii direcții și modificarea aparatului de specialitate al primarului, cele două rapoarte de specialitate ar fi trebuit întocmite și semnate de către un angajat cu atribuții în domeniul resurselor umane, care să fi fost numit prin dispoziție a primarului, în baza HCL 263 din 2020.

Un cumul de vicii de fond și de procedură care generează “furtuna perfectă”, ca să îl cităm chiar pe primarul Dominic Fritz.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *