Reabilitare termică pe bani europeni

La Primăria Timișoara sunt deja depuse câteva sute de cereri din partea asociațiilor de proprietari pentru includerea într-unul dintre programele de reabilitare termică a blocurilor de locuințe. În mare, ar fi vorba despre două tipuri de programe: unul guvernamental, pentru care Timișoarei nu i s-au mai alocat fonduri de câțiva ani, deși municipalitatea a solicitat, și programele cu fonduri europene. Pentru acestea din urmă, depunerea de proiecte va începe în 16 mai, la ora 10.

Prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Regiunii Vest i-a fost rezervată suma de 42,88 de milioane de euro pentru ridicarea eficienței energetice a clădirilor rezidențiale, regula fiind, la fel ca la precedentul ciclu de finanțare, „primul venit, primul servit”. Primăria Timișoara și-a propus să acceseze fonduri pentru reabilitarea a cel puțin alte 50 de blocuri din oraș.

Pentru ce clădiri se poate solicita finanțare?

Asociațiile de proprietari pot solicita accesarea de fonduri nerambursabile pentru blocuri care îndeplinesc următoarele condiții: sunt construite în baza unor proiecte elaborate în perioada 1950-1990; au regim de înălțime de minimum P+2; nu au mai beneficiat de finanțare publică în ultimii cinci ani pentru același tip de lucrări; nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare. Nu se pot obține bani doar pentru o singură scară de bloc, ci numai pentru întregul imobil.

Ce tipuri de lucrări pot fi finanțate?

Se pot obține sume pentru: îmbunătățirea izolației termice și hidroizolarea anvelopei clădirii (pereți exteriori, ferestre, tâmplărie, planșeu superior, planșeu peste subsol), șarpantelor, inclusiv măsuri de consolidare; reabilitarea și modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic – încălzire şi apă caldă de consum, partea comună a clădirii tip bloc de locuinţe, inclusiv montarea de robinete cu cap termostatic etc.; modernizarea sistemului de încălzire: (repararea/înlocuirea centralei termice de bloc/scară; achiziționarea și instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile – panouri solare termice, panouri solare electrice, pompe de căldură și/sau centrale termice pe biomasă etc.); înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent din spațiile comune cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață; implementarea sistemelor de management al funcționării consumurilor energetice (achiziționarea și instalarea sistemelor inteligente pentru promovarea și gestionarea energiei electrice); orice alte activități care conduc la îndeplinirea realizării obiectivelor proiectului (înlocuirea lifturilor și a circuitelor electrice în părțile comune – scări, subsol, lucrări de demontare a instalațiilor și echipamentelor montate, lucrări de reparații la fațade etc.).

De asemenea, prin aceste proiecte se pot finanța și următoarele tipuri de lucrări, în limita a 15 la sută din costul total al investiției: înlocuirea circuitelor electrice pe scări și în subsol; construirea/repararea acoperișului tip terasă/șarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei; refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenție; repararea/refacerea canalelor de ventilație din apartamente în scopul menținerii/realizării ventilării naturale a spațiilor ocupate; repararea trotuarelor în scopul eliminării infiltrațiilor la infrastructura blocului de locuințe; repararea/înlocuirea instalației de apă și/sau a colectoarelor de canalizare menajeră și/sau pluvială din subsolul blocului de locuințe; măsuri de reparații/consolidare a clădirii (acestea nu vizează intervenții anterioare neautorizate); crearea/adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilități (rampe de acces).

O cerere de finanțare depusă de primărie poate cuprinde maximum zece blocuri, iar valoarea eligibilă a unei cereri este cuprinsă între 100.000 și cinci milioane de euro. Fondul european de dezvoltare regională și bugetul de stat vor achita 60 la sută din cheltuielile eligibile, iar restul de 40 la sută trebuie plătit de primării și de asociațiile de proprietari.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns