Primăria Timişoara va introduce o taxă de poluare pentru accesul cu mașina în „zonele verzi”

Primăria Timişoara va introduce o taxă de poluare pentru accesul cu mașina în „zonele verzi”

Primăria Timişoara va introduce o taxă de poluare pentru accesul cu mașina în „zonele verzi”

Administrația timișoreană, alături de primăria București și de celelalte municipii mari vor trebui să stabilească zone cu emisii reduse, în care se vor aplica taxe pentru accesul cu mașina.

Pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, un proiect prin care se vor stabili condițiile necesare pentru dezvoltarea în România a unui sistem durabil de mobilitate urbană a trecut miercuri, 10 mai 2023, de votul decisiv din Parlament, cel al deputaților.

ZPotrivit proiectului, Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă.

Se instituie Zone cu Nivel Scăzut de Emisii

Astfel, potrivit proiectului de lege privind mobilitatea urbană durabilă, care acum merge la promulgare, “în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE”.

Prin ZNSE se înţelege, potrivit proiectului, zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricţii și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.

În primă fază, zone cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite, în termen de cel mult doi ani de la intrarea în vigoare a proiectului legislativ, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara, conform www.avocatnet.ro.

Primăria Timişoara va introduce o taxă de poluare pentru accesul cu mașina în „zonele verzi”

Aceste zone vor trebui marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale și vor putea fi de două tipuri: ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor și ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliţiei locale.

Pentru a putea intra în zonele cu emisii scăzute, mașinile vor trebui să îndeplinească cel puțin una dintre următoarele condiții: să respecte standardele de emisii ale zonei; să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul și să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.

Metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi excepţiile aferente ZNSE vor trebui stabilite, în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a măsurilor, prin hotărâre de Guvern.

Benzi pentru transportul public, limitări de viteză

Apoi, municipiile reşedinţă de judeţ vor avea obligaţia să stabilească, până în 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.

După cum apare în propunerea legislativă, municipiile vor trebui să dezvolte și să implementeze un plan de mobilitate urbană durabilă, ce “are ca ţintă principală îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor şi a conectivităţii între acestea, dezvoltarea şi diversificarea unei oferte de transport (aerian, fluvial şi maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat, pietonal) bine integrată intermodal şi sustenabilă din punct de vedere social, economic şi de mediu”.

CITEŞTE ŞI: Administrația Fritz nu mai ridică deșeurile vegetale. Timișorenii, lăsați cu sacii în fața casei

De asemenea, planul de mobilitate urbană durabilă vizează toate formele de mobilitate și transport, incluzând transportul public și privat, de marfă și pasageri, motorizat și nemotorizat, în mișcare sau în staționare.

Scopul proiectului este de a stabili condițiile necesare pentru un sistem durabil de mobilitate, care va conduce, potrivit inițiatorilor măsurii, inclusiv la creșterea siguranței în trafic și la îndeplinirea obiectivelor stabilite privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Pentru a se putea aplica, propunerea legislativă mai trebuie doar să fie promulgată de președintele țării și publicată apoi în Monitorul Oficial.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

6 thoughts on “Primăria Timişoara va introduce o taxă de poluare pentru accesul cu mașina în „zonele verzi”

  1. Taxe … Zona verde… dar alternative rutiere? șosea de centura? Crede cumva primaria ca lumea sta blocata in trafic in fiecare dimineață pe directia Sportivilor – Continental de placere sau din lipsa de alternative?

  2. Fritz este ceea ce au vrut „bănățenii de frunce” și STS ul lui Iohannis, altfel cu ajungeau primari și Futillde și Nicușor BAN?!

  3. Daca esti un cetatean responsabil nu mai critica ci vino cu solutii. Ia atitudine si construieste ceva… de daramat e cel mai usor.🧐

  4. Cred ca mergeți prea departe cu masurile „verzi”… Timisoara este un oras in principal „radial” si apoi „circular”(incomplet). Atata timp cat nu exista alternative viabile pentru evitarea anumitor zone, in conditii civilizate si eficiente de trafic pentru evitarea aglomerarilor si a ambuteiajelor aceste masuri sunt frectii la picior de lemn! Si inca ceva – se vor aplica si transportului in comun(diesel), un mare poluator?

  5. alte bullshituri venite de la UE si urmate orbeștede fraieriide la noi. UE generează 7% din poluarea mondiala dar doar UE ia măsuri aiuristice sa reducă poluarea. in 2024 la alegerile europarlamentare sper sa se schimbe raportul de forte în parlamentul european și sa scăpăm de rapandula aia de ursula si de slugile ei, multe prezente și la noi

  6. Așa, și cu banii ce se strâng, ce vor face bun pentru că aerul să fie curat? Sau toate aceste taxe sunt pentru că nu le ajung banii pentru salarii și venituri speciale?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *