Primăria Timișoara restructurează STPT doar pe hârtie

Primăria Timișoara restructurează STPT doar pe hârtie

Primăria Timișoara restructurează STPT doar pe hârtie.

Mult-trâmbițata schimbare a organigramei la societatea de transport timișoreană este, de fapt, un artificiu de resurse umane.

Niciun angajat nu va fi dat afară, ci se vor efectua doar niște mutări de pe un post pe altul, dintr-o structură a companiei într-alta.

Cât despre economia care se va face la buget, cu care se lăuda cuplul edilitar Fritz – Lațcău, ea reprezintă în realitate o scădere a salariilor celor cu funcții de conducere, efect al “ordonanței austerității”, care se aplică de la finele anului trecut, la instituțiile și companiile de stat.

latcau si fritz 1

În sedința Consiliului Local Timișoara, care a avut loc marți, 16 ianuarie 2024, aleșii locali au votat mandatarea reprezentanților CLT pentru aprobarea în AGA STPT a așa-zisului “plan de restructurare”.

Planul de reorganizare a societății de transport public urmează să fie votat în curând în adunarea generală a acționarilor.

Primul pas a fost mandatarea consilierilor locali care fac parte din AGA.

Se revizuiește, dar nu se schimbă nimic

La finele anului trecut, mai exact începând cu 1 noiembrie 2023, viceprimarul Ruben Lațcău anunța vremuri sumbre la societatea timișoreană de transport public.

O chestiune care pică greu conducerii USR a primăriei cu mai puțin de un an înainte de alegerile locale.

Pe 20 noiembrie 2023, viceprimarul Lațcău declara că vor avea loc concedieri, nu se vor mai da bonuri de masă și alte stimulente și ajutoare către angajați, iar șoferii și vatmanii nu vor mai putea face ore suplimentare. Acest ultim aspect va afecta negativ frecvența circulației mijloacelor de transport și implicit a calității serviciilor.

CITEȘTE ȘI: Directorul Operei Naționale Române din Timișoara, decorat cu Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler

În realitate însă, conform planului prezentat pe 16 ianuarie 2024, un departament întreg va fi transferat la Direcția de Asistență Socială și va fi o nouă organigramă.

Doar că nu va fi concediat niciun angajat, ci se vor desființa unele posturi, iar oamenii vor fi mutați pe altele, din alte structuri.

Tot în plenul consiliului local din 16 ianuarie, a avut loc un schimb de replici între consilierul local Roxana Iliescu și Constantin Cocheci, directorul general al STPT.

Acesta din urmă, plin de umor cinic, s-a plâns că și-a redus salariul la jumătate, în condițiile în care până acum a fost unul dintre cei mai bine plătiți directori angajați “la stat” din județul Timiș, cu un salariu lunar net de 20 de mii de lei pe lună, similar cu cel al președintelui țării.

“Mult asteptatul Plan de reorganizare și restructurare al STPT, un mare fâs!

Scriptic, actuala organigramă a STPT include un număr de 1441 de posturi. La data de 30.06.2023 erau ocupate 1058 posturi, iar la data de 26.10.2023, data intrării în vigoare a Legii 296 privind unele măsuri fiscal-bugetare, erau angajați 1082.

Nouă organigramă conține scriptic 1243 de posturi, cu 198 de posturi mai puține decât actuala. Au tăiat, dar pe hârtie …

Prin urmare, toți cei 1082 actuali angajați ai STPT se pot regăsi în noua organigramă.

Se desființează într-adevăr un număr de 37 de posturi, dar persoanele încadrate pe aceste posturi au posibilitatea să accepte alte posturi vacante în cadrul noii organigrame, conform pregătirii profesionale.

Pentru elaborarea noii organigrame au fost desființate anumite structuri dar au fost înființate altele care nu se mai numesc “baba Rada” ci “Rada baba” și au fost comasate anumite activități, teoretic pentru eficientizarea activității, practic, cred eu, pentru a face loc unor sinecuri (ex: nu mai avem șefi de serviciu, avem șef de departament).

Cat despre “marea” economie care se face odată cu “mărețul” plan de restructurare și organizare, situația e de râs.

Vă explic de ce:

La momentul actual, cheltuielile cu personalul sunt în valoare de 49.171.020 lei și reprezintă 61,4% din cheltuielile totale.

În documentele transmise, conducerea societății menționează o economie de 181.685 lei/lună.

L-am întrebat în plen pe directorul Cocheci cum s-a ajuns la această sumă ca urmare a elaborării noii organigrame, dar nu a știut să-mi răspundă.

A invocat însă faptul ca i s-a diminuat salariul (ăla mai mare decât al președintelui țării) la jumătate și în consecință și celor din subordinea lui li se vor diminua salariile.

Așadar, așa zisa economie, de nici 5% din cheltuielile cu salariile este ca efect al legii (Legea 296/26.10.2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare), nu ca urmare a reorganizării.

În concluzie, multă zbatere pentru mai nimic…”, a comentat consilierul local Roxana Iliescu, marți, 16 ianuarie 2024.

roxana iliescu 12

Salvați de către ANAF

În iunie 2023, ANAF a aprobat planul de restructurare care vizează STPT. Societatea de transport plătește eșalonat, până în 2030, datorii istorice de 37 de milioane de lei.

Dacă nu „sare” ratele, la finalul acestei perioade, ANAF îi va șterge încă 40 de milioane de lei.

La începutul anului trecut, STPT avea datorii istorice de 129 milioane lei către ANAF. Primăria a plătit 52 de milioane de lei și, la începutul lunii martie, a depus la ANAF un plan de restructurare a Societății de Transport Public. Acesta a fost aprobat, ceea ce înseamnă că societatea poate beneficia de prevederile OUG 6/2019. Altfel spus, ANAF a eșalonat plățile pe o perioadă de 7 ani, cu rate care, în 2024, înseamnă 554.000 lei / lună.

Potrivit planului care le-a fost prezentat aleșilor locali, pe semestrul I al anului 2023, cifra de afaceri netă a STPT a fost de 71,18 milioane lei, în scădere cu 4.5% față de aceeași perioadă a anului 2022.

„Scăderea este cauzată de faptul că veniturile din compensație la cheltuielile de transport, calculate în baza unui cost/ km mediu pe anul 2022, nu sunt la nivelul celor înregistrate în semestrul I al anului 2022.

Pierderea netă pe primul semestru al anului 2023 este d 8,1 milioane de lei. și este cauzată, în cea mai mare parte, de înregistrarea unor cheltuieli nedeductibile fiscal (accesorii ANAF), precum și din nerecuperarea cheltuielilor din activitatea de bază (transport și iluminat public) și alte activități (transport persoane cu dizabilități)”, se precizează în document.

Din cele 8 milioane de lei pierderi, jumătate înseamnă „cheltuieli cu dobânzi și penalități buget”, iar încă 2,4 milioane, „cheltuieli de exploatare la transport neacoperite de cost / km neajustat”. Pierderile de la iluminat public depășesc 775.000 lei, iar cele de la transport persoane cu dizabilități sunt de peste 612.000 lei.

La 30 iunie 2023, STPT avea 1.058 salariați, din care 204 la TESA.

Sunt 107 conducători tramvai, 74 conducători troleibuz și 152 conducători autobuz, plus 522 salariați muncitori calificați și necalificați, agenți de pază și vânzători de bilete.

Salariul mediu net în societate este de 3.983 lei.

Urmează să fie desființate mai multe posturi, între care cele de director executiv și director exploatare, două posturi de consilieri de director, trei șefi de secție, un auditor public, doi șefi de depou, patru economiști, șapte referenți, patru ingineri și doi asistenți medicali.

Sunt pe listă și nouă șoferi, dar aceștia vor fi preluați de DAS.

Vor fi desființate efectiv 37 de posturi.

Va intra în vigoare și o nouă organigramă, care prevede comasarea unor departamente, servicii și birouri. Potrivit planului, economia lunară este de aproape 200.000 lei.

Aceasta doar în teorie.

Aceste măsuri de „restructurare operațională” trebuie implementate în termen de trei ani.

Tot în trei ani trebuie angajați 150 de salariați personal de bord, câte 50 / an.

Directorul Cocheci trăiește în realități paralele

La finele anului 2023, directorul STPT afirma într-un interviu că societatea, care în realitate funcționează pe subvenții în proporție de 90%, ar fi pe plus pentru prima oară în ultimii zece ani.

Un interviu halucinant, care a stârnit reacții de furie dar și de râs necontrolat din partea angajaților, dar și a consilierilor locali care cunosc problemele financiare și de management ale companiei.

Societatea de Transport Public Timișoara ar fi încheiat anul 2023 pe plus, din punct de vedere financiar, conform declarațiilor lui Constantin Cocheci, director general al companiei.

Este o performanță neatinsă de foștii directori, “de mai mult de zece ani”, spunea același director, într-un interviu fantasmagoric, acordat unui portal web local, marți, 12 decembrie 2023.

Afirmațiile ar putea fi considerate îndrăznețe, dacă ar fi adevărate și realiste.

Asta pentru că, de fapt, STPT are o datorie actuală de 70 de milioane de lei către ANAF și înregistrează anual pierderi, în ciuda faptului că a intrat într-un proces de restructurare la începutul anului 2023.

Mai mult, 90% din activitatea companiei se derulează prin injecția de subvenții acordate de la bugetul local.

Datoriile totale ale Societății de Transport Public Timișoara, pe anul 2022, se ridică la 167 de milioane de lei, iar pierderile înregistrate anul trecut au fost de 10,1 milioane de lei.

Cifre alarmante care au determinat grupul consilierilor locali PNL, alături de consilierii Roxana Iliescu și Andrei Meșter să ceară explicații publice directorului general al STPT, Constantin Cocheci cât și Consiliului de Administrație al companiei.

cocheci stpt

În același interviu, din 12 decembrie 2023, directorul STPT spune că de vină pentru dezastrul financiar al societății sunt foștii directori, deși la momentul în care el a preluat conducerea, în 1 octombrie 2022, STPT înregistra un plus la șase luni de peste 700 de mii de lei.

Și în anul 2020, compania era pe profit, în ciuda scăderii veniturilor proprii, din cauza pandemiei COVID 19, iar finanțele au intra în declin în 2021, după ce managementul a fost preluat de către oamenii cuplului edilitar Ruben Lațcău – Raul Ambruș.

Situația financiară a societății de transport, dar și managementul deficitar al flotei și al activității sunt subiecte despre care Renașterea bănățeană a mai relatat. Consilierii locali au cerut convocarea urgentă a AGA și a conducerii STPT pentru a explica pierderile financiare uriașe ale societății, încă de pe 2 octombrie 2023.

Astfel, în 2021 STPT a avut o pierdere de 1.678.199 lei. În 2022, de când a venit la conducere Constantin Cocheci, STPT a avut o pierdere de 10.537.481 lei.

Conform Raportării contabile semestriale, pe anul acesta, la 30.06.2023, societatea înregistrează deja o pierdere de 8.189.780 lei.

Comparativ, dacă se iau în considerare cifrele de la jumătatea anului 2022, înaintea venirii lui Cocheci la conducere (el a fost numit pe 1 octombrie 2022), la 30.06.2022 societatea înregistra profit în valoare de 795.202 lei în timp ce la 30.06.2023 societatea înregistra o pierdere de 8.189.780 lei.

 


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “Primăria Timișoara restructurează STPT doar pe hârtie

  1. au venit „meseriasii” trepadusi din corporatii sa ne arate cum se face administratie…

    dar hei, avem mijloace de transport in comun si cu violet alb si cu galben negru? aveeeem. deci ne mai trebuie ceva? nuuuuu… nici macar sa fie scoase pe traseu! oricum, daca vom avea linii de tramvai inierbate, zic sa avem tramvai tras de cai, mai paste si calul, ne mai suim si noi din mers… nu asa e varianta cu adevarat traditionala? abia asta ar fi cu adevarat:

    #revolutia bunei guvernari!😂🤣😂🤪

    #🤪

  2. Atat timp cat posturile vor fi ocupate de persoane numite politic ,valabile in toate domeniile de activitate din tara asta , rezultatele vor fi catastrofale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *