Management “de top”: noile tramvaie Bozankaya vor fi retrase din circulație, din lipsă de piese

Management “de top”: noile tramvaie Bozankaya vor fi retrase din circulație, din lipsă de piese

Management “de top”: noile tramvaie Bozankaya vor fi retrase din circulație, din lipsă de piese

Bătaie de joc și amatorism la Societatea de Transport Public Timișoara, unde banii se duc pe apa sâmbetei din cauza indiferenței și a managementului defectuos. STPT va fi nevoită să retragă din circulație noile tramvaie inteligente Bozankaya, din cauză că bandajele de la garniturile de tramvai sunt foarte uzate, dar nu au unde fi recondiționate sau rectificate. Bandajul este roata tramvaiului, care face contactul mecanic între vehicul și șina de fier.

De ce? Din cauză că bandajul – piesă esențială fără care tramvaiul nu poate fi pus în circulație se fabrică și se recondiționează cu un strung special, venit la pachet din Turcia, odată cu noile tramvaie inteligente wireless. Doar că, primăria și STPT nu au fost în stare să definitiveze licitația pentru depoul-atelier special destinat reparațiilor la tramvaiele turcești, iar strungul de înaltă performanță zace abandonat, sub cerul liber, în curtea societății, de peste doi ani de zile! (foto)

Management “de top”: noile tramvaie Bozankaya vor fi retrase din circulație, din lipsă de piese

Pe scurt: fără hală nu se poate monta strungul de 3 milioane de euro, fără strung nu se pot (re)face bandajele garniturilor, iar fără bandaje noi tramvaiele Bozankaya nu mai pot ieși în circulație.

Trebuie reamintit că strungul în valoare de 3 milioane de euro, abandonat în curtea STPT, a venit la pachet cu vehiculele turcești, ca parte a contractului inițial de achiziție. Contractul cu turcii de la Bozankaya a fost semnat în 26 iulie 2019, în timpul administrației Robu. Primele 21 de bucăți, livrate la Timișoara începând din 2021 și au fost scoase pe traseu din 2022.

Cele mov. Alte 17 unități, galben cu negru – un moft la cuplului edilitar Dominic-Ruben, sunt în curs de livrare, unul fiind deja la Timișoara. Valoarea totală a achiziției este de aproximativ 76 milioane de euro, ceea ce înseamnă că fiecare tramvai costă undeva în jur de 2 milioane de euro. Banii au venit prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

În mod normal hala-atelier trebuia construită înaintea venirii tramvaielor. Lucrările nu au fost însă demarate pentru că licitația fost contestată de două ori și astfel, în 2024, tehnicienii de la întreținere, turci și români, repară și fac reglaje la sofisticatele tramvaie pe unde apucă: în vechea hală sau pe șinele din curtea depoului.

Iar lucrările la noul depou-atelier nu vor începe prea curând, în ciuda întârzierilor nejustificate, ce durează de trei ani, după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis contestația depusă de firma care a pierdut licitația, chiar pe 7 iunie 2024!

Contestatie tramvaie (PDF)

Consecința e simplă dar dezastruoasă. Strungul special, de 3 milioane de euro, va mai zace în bătaia soarelui și a ploilor, în curtea STPT, până se va lămuri care va fi constructorul halei și apoi până când hala va fi gata construită și predată pentru darea în funcțiune.

Astfel, bandajele noilor tramvaie nu au unde să fie recondiționate sau construite și, implicit, tramvaiele care au bandajele foarte uzate nu mai pot fi scoase în circulație. Majoritatea dintre cele 21 de tramvaie Bozankaya din primul lot, au depășit numărul de kilometri sau au depășit un an de folosință, ceea ce conform cerințelor tehnice înseamnă că au nevoie de bandaje noi. Fără ele și tramvaiele ultra-moderne vor zace în depou.

Incompetență și risipirea banului public, în condițiile în care activitatea STPT este atât de neprofitabilă încât 98% din banii cu care funcționează societatea sunt subvenționați sau alocați sub alte forme din bugetul local.

Două tramvaie avariate la inaugurarea buclei improvizate pe linia de tramvai 5

Ziua de 7 iunie 2024 a venit cu vestea proastă, pentru actuala conducere a primăriei, că nu pot atribui contractul pentru a demara construcția noului depou.

Dar nu a fost singura. Serviciul Comunicare al Primăriei Timișoara a anuțat, triumfalist, pe 7 iunie, că “după lărgirea șoselei la patru benzi, amenajarea unei linii duble de tramvai, trotuare, piste de biciclete și spațiu verde, proiectul Primăriei Timișoara de modernizare a Căii Bogdăneștilor a ajuns în etapa reluării circulației tramvaielor. De astăzi, tramvaiul 5 revine pe traseu din Ronaț până la stația Meteo – Pădurea Verde, la 7 ani de când a fost scos de pe traseu.

„Tramvaiul 5 e din nou pe linii după o așteptare de 7 ani. Reconectăm Ronațul cu capătul celălalt al orașului, cu tramvaiul. Sunt încrezător că tot mai mulți timișoreni vor alege deplasarea cu tramvaiul, având în vedere că avem condiții de călătorie mult, mult mai bune: tramvaie noi, infrastructură nouă, stații de așteptare accesibile tuturor. Lucrările nu s-au terminat, continuăm la Solventul. În viitor, linia de tramvai va continua prin pasajul și podul de la Solventul până la depoul din Dâmbovița și va conecta și mai bine zona Ronaț-Blașcovici de oraș”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Astăzi (7 iunie 2024 -n.r.), la ora 18:00, trei tramvaie vor pleca din bucla de pe Calea Bogdăneștilor, pe traseul Bogdăneștilor – Cetății – buclă Torontalului, după care vor parcurge traseul normal. Întrucât lucrările de modernizare a bulevardului nu au fost încă recepționate, iar constructorul mai execută retușuri, într-o primă etapă, de luni până vineri, între orele 9:30 și 15:30, traseul liniei 5 va fi deviat de la intersecția Bogdăneștilor – Cetății, spre bucla de pe Calea Torontalului. În restul zilei dar și în zilele de sâmbătă și duminică, nu se va circula deviat. Totodată, până la recepționare, linia 5 tramvaie este dublată de linia 5 autobuze, care își păstrează programul și traseul”.

Unii timișoreni au așteptat ca primarul Dominic Fritz să cheme presa și să inunde Facebook-ul cu filmulețe de laudă electorală, cu acest eveniment. Ghinion!

Singurele imagini furnizate de către primărie sunt cu tramvaiul Bozankaya pe șine pe bulevard. Colorate, digitalizate în Photoshop, pentru a lua ochii privitorilor naivi.

Însă nicio poză sau filmare cu subiectul principal: finalizarea traseului prin întoarcerea tramvaiului 5 în noua buclă.

Management “de top”: noile tramvaie Bozankaya vor fi retrase din circulație, din lipsă de piese

Explicația faptului că s-au furnizate doar poze oficiale frumos colorate, iar primarul nu s-a lăudat cu vreun filmuleț, este simplă și a fost văzută de martorii prezenți la “inaugurare”.

Dacă la testele de la bucla linie 4, tramvaiul a “rașchetat” un stâlp, în bucla-minune de pe linia 5 Bogdăneștilor, vineri 7 iunie, dimineața, două tramvaie noi Bozankaya, trimise în probe, și-au rupt pantografele din cauza unor greșeli de execuție la prinderile cablului electric de contact.

Incident trecut rapid sub tăcere și care a stricat planurile de propagandă electorală pe care Dominic Fritz a vrut să le lanseze azi, 7 iunie, din postura de primar.

Curat ghinion!

Și aici merită amintit că lucrările făcute de mântuială, așa cum s-a dovedit vineri dimineața, au costat 150 de milioane de lei, din care peste 91 de milioane de lei reprezintă fonduri europene nerambursabile, iar restul sumei provine de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În banii aceștia sunt incluse și deja celebrele benzi de circulație extrem de înguste, mult sub normativele în construcții rutiere, aflate în vigoare.

CITEȘTE ȘI: Hai la vot! Votul tău chiar contează! 


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 thoughts on “Management “de top”: noile tramvaie Bozankaya vor fi retrase din circulație, din lipsă de piese

  1. Doar cei veniți din Galaxia Andomeda nu au habar ce „competență” zace-n domeniul bugetar. Asta-i valabilă la Timișoara, la Iași, la Brașov, la… ÎN ORICE U.A T. din România!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *