Ca orice strategie de marketing, și cea utilizată de una dintre cele mai mari companii de telecomunicații din România, RCS-RDS, se bazează pe persuasiune, pe arta convingerii. Doar că persuasiunea nu presupune și inducerea în eroare a clientului… O timișoreancă, V.S., trecută de a doua tinerețe, ne-a povestit cum încearcă, în zadar, de câteva luni bune, să îi convingă pe reprezentanții respectivei companii să îndrepte eroarea pe care au făcut-o în ceea ce o privește.
„Alo… Da” și gata contractul!
În 17 octombrie 2015, doamna V.S. – care avea deja un contract cu RCS-RDS de telefonie fixă, internet și televiziune – a fost sunată de un operator de la compania respectivă, care i-a făcut următoarea ofertă: un telefon mobil gratis plus un abonament de 3 euro pe lună. Aflată la serviciu și dornică să încheie rapid conversația, timișoreanca a acceptat, în principiu, oferta companiei, înțelegându-se, însă, cu operatorul ca, peste două săptămâni, să fie resunată pentru o confirmare definitivă.
Au trecut cele două săptămâni, doamna nu a mai primit nici un semn de la RCS-RDS, următorul telefon primindu-l, din partea aceluiași angajat, la o lună de la prima conversație, acum V.S. fiind informată că un curier îi va livra telefonul și contractul scris.
Surprinsă, timișoreanca l-a întrebat pe operator de ce nu a fost sunată, conform înțelegerii, la termenul stabilit, pentru a da răspunsul final, iar respectivul s-a scuzat, motivând că a fost plecat din localitate. Doamna V.S. i-a comunicat angajatului RCS-RDS că refuză primirea telefonului și, implicit, abonamentul de 3 euro, astfel că operatorul a întors coletul din drum.
Abonament pentru nimic
Faptul că femeia n-a mai primit telefonul nu a împiedicat, însă, firma să îi solicite plata abonamentului de 3 euro, în factura aferentă lunii noiembrie 2015 (pentru celelalte servicii de care beneficiază) apărând și taxa de telefonie mobilă pe perioada 17.10.2015-31.12.2015.
Ca atare, doamna V.S. se deplasează, în 5 decembrie 2015, la unul dintre sediile din Timișoara ale firmei RCS-RDS și depune o reclamație, la care nu primește nici un răspuns. Repetă mișcarea în 11 ianuarie, 19 ianuarie și 11 februarie, lună în care este, finalmente, băgată în seamă.
Un operator de la RCS-RDS o sună și îi explică situația: pasămite clienta încheiase un contract la distanță, acceptul telefonic inițial fiindu-i suficient firmei ca să considere înțelegerea bătută în cuie.
Totul sau nimic!
Ca atare, în cazul în care clienta insista să renunțe la contractul de telefonie mobilă, operatorul respectiv i-a comunicat că are la îndemână două soluții: ori cere rezilierea contractului cu pricina și plătește o taxă de câteva zeci de euro, ori nu plătește factura și atunci firma îi va rezilia întregul contract, adică va rămâne și fără celelalte servicii, internet, televiziune și telefonie fixă. Clasica formulă „Clientul nostru, stăpânul nostru” se transformase, brusc, în „Clientul nostru, fraierul nostru”…
Verba volant, scripta manent
Mizând pe buna-credință a oamenilor sau pe naivitatea acestora, ditamai compania își permite să inventeze forme noi ale contractului la distanță și să pretindă că un simplu „Alo… Da” ține loc de semnătură. Cităm, în continuare, din capitolul „Contractul de telefonie pe înțelesul tău”, punctul 2, „Contractele la distanță”, de pe site-ul Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), adică exact cei care protejează interesele utilizatorilor de servicii de comunicaţii electronice:
„Atenție! După prezentarea ofertei (telefonice – n.r.), furnizorul trebuie să-ți transmită toate informațiile referitoare la aceasta și pe un suport durabil (de exemplu, pe hârtie, prin e-mail, fax, printr-un mesaj în contul on-line). Dacă primești oferta pe hârtie și ești de acord cu aceasta, semneaz-o și returneaz-o furnizorului. De asemenea, poți să accepți oferta și printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (de exemplu, e-mail). Contractul se consideră încheiat la data la care ai semnat oferta sau la care ai transmis consimțământul tău scris pe suport durabil către furnizor, și nu la data la care a avut loc convorbirea telefonică”.
Comic de situație și teatru absurd
Ei bine, în condițiile în care doamna V.S. n-a primit nimic scris de la RCS-RDS și, logic, n-a trimis nici un accept scris pe adresa companiei, este evident faptul că între cele două părți nu s-a încheiat nici un contract. N-o spunem noi, o spune ANCOM. Deci, în absența unui contract, cum și-a permis firma respectivă să îi bage pe gât clientei o taxă în plus, pentru un serviciu de care oricum nu beneficiază?
E o întrebare pe care am dorit să o putem pune și reprezentanților companiei, însă eforturile noastre au fost în zadar, întrebarea rămânând una retorică. Incredibil, dar adevărat, gigantul de telecomunicații nu are postat pe site nici un număr de telefon alocat comunicării cu mass-media.
Totuși, ne-am orientat rapid și am sunat la „Relații cu clienții”, unde, după ce am aflat de la un robot că discuția pe care o vom avea cu operatorul va fi înregistrată – nu de altceva, ci pentru îmbunătățirea serviciilor -, am intrat în contact cu un angajat, căruia i-am explicat cine suntem și ce dorim, rugându-l să ne ofere un număr de telefon de la un departament cât mai apropiat de natura solicitării noastre: secretariat, marketing etc.
Am primit un alt număr, de la secretariat, am sunat și… surpriză: nimerisem tot la departamentul „Relații cu clienții”! I-am explicat și celui de-al doilea operator scopul apelului, care, extrem de amabil, ne-a rugat să ne notăm un alt număr. Ne-am conformat cuminți, însă ne-am trezit că notăm numărul cu care tocmai eram în contact!!!
Am confruntat, încă o dată, în tandem cu operatorul, cifră cu cifră numărul respectiv și am ajuns la aceeași concluzie! Kafka, frate… OK, ne-a spus omul, stați că procedăm altcumva: vă fac eu legătura acum la numărul de interior al secretariatului.
Zis și făcut: respectivul ne-a făcut legătura, iar un glas feminin ne-a creat impresia că, în sfârșit, am dat de doamna/domnișoara secretară. N-a fost să fie nici de această dată: aveam onoarea să vorbim cu un alt operator de la „Relații cu clienții”…
Ne simțeam deja ca la „Camera ascunsă” și intuiam ce avea să urmeze. Exact, domnișoara ne-a rugat să sunăm la același număr oferit și de colegii dumneaei, dar ne-a prezentat și o soluție de avarie: ce-ar fi să trimitem noi o… reclamație scrisă pe adresa de e-mail rezervată clienților firmei și să așteptăm un răspuns?
Știind deja că doamna V.S. a așteptat două luni un răspuns, am declinat politicos oferta și am făcut o a patra încercare. De această dată, am schimbat numărul de telefon de pe care am sunat, un număr chiar al firmei RCS-RDS, și am sunat de pe un alt număr, din altă rețea. Din păcate, nici a patra încercare n-a fost cu noroc, la celălalt capăt al firului prezentându-se un alt operator de la serviciul „Relații cu clienții”, în locul cuiva din secretariatul firmei, moment în care ne-am lăsat păgubași.
Instituțiile abilitate au cuvântul
Poate am sunat noi într-un moment nepotrivit, când secretara era la masă, poate a fost, pur și simplu, vorba de ghinion, cert este că n-am reușit să comunicăm cu celebra firmă de… telecomunicații, astfel că n-am putut afla punctul de vedere al companiei. Poate vor avea mai mult succes cei de la Protecția Consumatorilor și cei de la ANCOM, instituții pe adresa cărora timișoreanca V.S. a trimis sesizările de rigoare…
Se pare ca inselatul clientilor e o practica obisnuita la RDS&RCS. In loc de contravaloarea a 12 luni pe ani, am avut si 14. Acum mi se taraganeaza din octombrie un abonament in plus. Inca astept stornarea serviciilor …
Pt ANPC nu este “o necunoscuta” situatia. Retin ca, cu cativa ani in urma au venit cu o oferta avantajoasa fata de UPC, iar majoriatea locatarilor din bloc am trecut la RDS. Cum UPC si RDS aveau o conventie/zone locatia fiind in zona de interes a UPC, RDS a venit sub forma de “antena comuna” si nu cablu, fiecare apartament primid ricever/decodor…. . In scurt timp s-a trecut pe cablu si am predat ricever-ul in baza unui proces-verbal la unul din punctele de lucru RDS. O data cu trecerea pe cablu RDS a inceput sa factureze servicii pt 2 contracte la acelasi apartament, unul pe antena (ricever) unul pe cablu. Dupa prima factura cu 2 servicii de TV am depus sesizare cu toate documentele aferente, am incercat sa achit un singur serviciu de cablu TV insa mi se refuza incasarea partiala a facturii. Am revenit cu sesizari telefonice si scrise 3 luni, totul in zadar, iar dupa 3 luni mi-au sistat toate serviciile (telefonie, internet respectiv TV). M-am adresat ANPC care a rezolvat situatia pt moment asta deoarece lunile urmatoare am primit din nou facturi cu 2 abonamente de servicii TV pt un singur apartament. Am renuntat in a mai sesiza RDS si am streseat pe cei de la ANPC luna de luna pana au remediat situatia.
Asa a patit si sotul: a sunat sa se intereseze de un telefon mobil, cei de la relatii cu clientii i-au prezentat nu stiu ce oferta, el a zis ca ii ok dar sa vorbeasca si cu mine (telefonul fiind pentru mine) inainte de a spune daca il comanda sau nu.operatoarea a spus ca v-a fi sunat de un alt operator in cateva zile.dupa cam o luna este sunat, sotul de un operator sa ofere adresa de livrare si sa confirme nr de telefon, sotul a ramas masca cand a auzit si a cerut explicatii pentru ca el nu a acceptat nici o oferta, cel de la celalat capat a atelefonul a zis faptul ca atunci cand a vorbit cu colega lui i-a convenit oferta. cum ei iti spun la inceput ca este ascultata conversatia a spus clar si raspicat ca el nu a comandat nimica doar s-a infomat si i-a fost facuta o oferta nu si acceptata si daca ii trimite telefonul acasa ii da in judecata si cere inregistrariile conversatilor, binenteles ca atunci au dat inapoi si au spus ca poate s-a facut o confuzie, isi cer scuze pt problema creata. nu stiu daca sunt valabile in instanta inregistrariile dar operatorul s-a cam balbait cand a auzit.deci daca ii luam tare si suntem pe pozitie unii se cam pierd.
Nu, inregistrarile nu se iau in considerare in instanta, dar firma trebuia sa faca dovada ca are contract semnat cu sotul dumneavostra, acesta neexistand era logic sa dea inapoi!
Daca ar spune toti cei pe care ii prostesc in halu asta sa vedeti cati sunt dar nu le poti face nimic protectia consumatorului este mana in mana cu ei si spun asta din experienta propie in care am patit in familia mea ,i sa facut abonament abuziv am primit un telefon ca oferta la care sa vorbit doar o data si in rest a stat juma in servisul lor 5 reparati dovedite cu acte si nici in prezent nu functioneza dar nici nu accepta sal ieie înapoi sal schimbe nici nu reziliaza contractu am facut reclamatie la protectia consumatorului si raspunsu a fost simplu încercări la alta agentie de telefonie deci asa ne apără drepturile protectia consumatorului .
Eu încă primesc facturi de la rom.te ….. desi nu mai am contract cu ei de 8 ani! Nu am reușit sa -i conving prin telefon. Tot imi trimit somații! Dacă suntem mai mulți in această situație sa ne unim!
nu stiu cum doamna V.S. are probleme cu firma RDS-RCS DIGI , dar eu sant abonatul lor din anul 2006 l-a toate cele cinci servicii oferite si nu am avut nici un fel de probleme . Sant abonat la TV cu pachet extra complet , cu doua telefoane mobile , cu internet de 100 , cu telefon fix , si stik si nu vreau sa ma repet nu am avut nici un fel de probleme cu firma RDS-RCS DIGI si sant foarte multumit de toate serviciile catre mine , poate doamna are s-au avea probleme de comunicare si accept in discutia telefonica dar draga ,,PRESS”nu trebuie sa terfelim in noroi pe accea firma care ne-a scapat DE MONOPLUL U.P.C. SI ROMTELECOM. DRAGA RENASTEREA HAI SA FIM SERIOSI SI VOI SI DOAMNA S.V. SA AUZIM NUMAI DE BINE.
La cate greseli gramaticale ai,nu e de mirare ca nu ai avut probleme cu ei…cred ca nici contractul nu stii sa-l citeti corect.
O situatie asemanatoare am patit si eu-astfel, in cursul lunii ianuarie m-am deplasat la unul din sediile lor, ptr un abonament la internet Fiberlink 500 mb, ocazie cu care am semnat acest abonament.
Dupa aprox 2 sapt, am fost din nou la ei, ptr a ma informa care e situatia, de nu au mai venit sa ma conecteze la serviciile solicitate prin ctr, moment in care omul lor mi-a zs ca mai dureaza ceva timp cu configurarea retelei in scara/bloc in jur de o luna, moment in care am solicitat abonamentul de 100 Mb, in acest sens am semnat un act additional ptr 100 Mb, urmand ca atunci cand reteaua ptr 500 MB e disponibila, sa fiu conectat/transferat pe 500 Mb.
In 2 zile au venit, m-au bransat la 100 Mb, iar de aprox 2 luni am ramas pe acest abonament,
Toata bune si frumoase, pana cand la inceputul lui martie ma trezesc ca mi-au facturat ambele abonamente(de 100 Mhz si 500 Mhz), moment in care am inceput sa fac sesizari peste sesizari, telephonic si in punctele lor, dar nu s-a intamplat nimic!!!
Asa cum le-am zis si azi, daca pana la sfarsitul lunii(in 31 cand intra la scadenta factura) nu se va storna si refactura cu valoarea corecta, MA VOI DEBRANSA DE LA TOATE ADRESELE(trei la numar)!!
Inca mai astept si sper ca aceasta companie acorda o importanta clientului….asta doar cateva zile!!!
ceva foarte asemanator am patit si eu, diferenta fiind ca nici macar nu am primit telefonul.
lunar mi se promite ca in doua saptamani se va rezolva problema, dar m-am lamurit ca aceasta companie nu are cuvant, nu-si respecta clientii. dar am sa o invat eu.
mentionez ca din punct de vedere tehnic nici eu nu am ce reprosa, insa la capitolul onestitate sunt sub orice critica. pana si tiganii cand iti vand un ghiul de aur iti dau macar unul de tabla. dar rcd-rds nu iti da nici macar atat. doar iti ia.
6ROT6r tLIvghW