Transportul public, împins pe o linie de așteptare până la toamnă

ratt 3 1

Consilierii locali timișoreni au aprobat, în sfârșit, transformarea Regiei Autonome de Transport, ultimul serviciu public organizat în acest sistem, în societate comercială.

Cam pe grabă și fără să aibă un plan de afaceri sau de investiții atașat, proiectul de hotărâre a fost acceptat de opoziție după o oarecare târguială și după ce în sala de ședințe au răsunat cuvinte grele, precum „boicot”, „faptă penală” și „șantaj”.

Acceptarea nu a venit chiar pe degeaba, ci doar după ce primarul Nicolae Robu a pus la bătaie încă niște locuri, și pentru PSD, în viitorul consiliu de administrație al de-acum înființatei Societăți de Transport Public Timișoara. O firmă despre care nu știm exact ce va face în plus față de RATT, dar care urmărește să atragă 45 de milioane de euro din fondurile europene aflate la dispoziția orașului de pe Bega.

Târguiala pentru Societatea de Transport Public Timișoara a început imediat după citirea proiectului și anunțarea unor mici amendamente.

„Sigur că vrem transformarea în societate comercială, dar RATT ne surprinde din nou cu această adresă anexată la proiect. Avem patru pagini de referat fără nici o notă de fundamentare concretă, un plan de afaceri, de dezvoltare, sau o analiză economică…

Dacă în prezent 67 la sută din cheltuieli sunt susținute de Primăria Timișoara, cum ne imaginăm că se vor descurca de acum înainte cei de acolo? Ni se invocă accesul la banii europeni, dar nu ni se prezintă nici un plan de dezvoltare, nici măcar o sumă, unu-două-zece milioane. Nu ne convinge că va fi pe drumul cel bun, am vrea să știm lista de investiții, câte autobuze, troleibuze și tramvaie se vor lua, care ar fi un orizont de timp previzibil în care societatea va ajunge să renunțe la subvenții. Ar trebui ca patrimoniul regiei să fie evaluat la data actuală, nu să luăm datele din 31 decembrie 2016.

Aveți încredere că numai transformând-o din regie în societate comercială va deveni o entitate economică mai performantă?”, a lansat Dan Idolu, liderul consilierilor PSD, câteva observații. Argumentele primarului Nicolae Robu nu l-au convins pe social-democrat, care a propus amânarea proiectului, „să nu acționăm în mod pripit”. Nu a mai durat mult și edilul s-a aprins:

„Noi ne scoatem singuri de pe lista de eligibilitate la fonduri europene. Domnu’ Idolu, înseamnă că veți da cu subsemnatul, sunt peste 40 de milioane de euro, e un boicot la cel mai înalt nivel. Asta nu mai e iresponsabilitate, e faptă penală”. „Tocmai ni s-a condiționat votul de plângerea penală. Vreți să votez legat la ochi? Eu atât timp cât nu sunt dumirit, nu votez, mă abțin”, a intervenit Ardeal Ieremia.

„Dă-mi ca să-ți dau”

La asemenea vorbe aspre s-ar fi zis că discuția despre proiectul legat de transportul public e compromisă și nu se va ajunge la nici un rezultat. Totuși, politica include și o oarecare negociere, astfel că aleșii Timișoarei au dat-o la pace. STPT va trebui să prezinte, prin noul consiliu de administrație, o schiță de plan de afaceri până la 15 octombrie și să refacă inventarul. Robu a revenit:

„Nu o luați ca șantaj, eu m-am înfierbântat și am vorbit”, Idolu a explicat: „RATT-ul, așa cum lucrează acum, ne face de rușine, e clar că vreau să se transforme în societate comercială. Să dăm un vot, dar să punem și condiții”. Iar semnalul de cădere la pace a venit tot de la primar: „Haideți să întărim echipa, în loc de șapte membri în consiliul de administrație vor fi nouă. Mă mandatați pe mine și în acord cu dumneavoastră voi numi încă doi oameni care pot avea un aport substanțial, prin consultarea grupurilor”. Cu alte cuvinte, le-a dat două locuri pesediștilor în consiliul de administrație, pornind de la certitudinea că toate partidele au lista lor de clienți.

Situație încurcată

Clarificarea situației din transportul public timișorean s-a amânat, așadar, până la toamnă. Singurele certitudini sunt cuprinse în bugetul de venituri și cheltuieli al regiei, votat la începutul anului. Veniturile din exploatare prognozate pentru acest an se ridicau la 103.924.000 de lei, din care 80.361.600 de lei ar fi trebuit asigurați de la bugetul local, pentru a acoperi facilitățile acordate diverselor categorii de cetățeni.

În rest, creșterea numărului de angajați, acordarea de tichete de masă și de vacanță, precum și alte facilități nici nu mai contează atât de mult, pentru că oamenii din RATT s-au tot plâns că sunt prost plătiți și au plecat în masă spre alte firme de transport. Ce pot vedea timișorenii, deocamdată, la noua societate comercială, în afară de servicii nu prea grozave de transport public, la fel ca înainte? Mai nimic, poate doar un consiliu de administrație provizoriu, dar… bine plătit.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *