“Regenerare urbană” doar pe Facebook și pe internet, la Timișoara

“Regenerare urbană” doar pe Facebook și pe internet

“Regenerare urbană” doar pe Facebook și pe internet

Seria acțiunilor revoluționare de dezvoltare sustenabilă a orașului continuă. Așa cum ne-a obișnuit deja, administrația Fritz se pricepe cel mai bine la postări pe Facebook, lansări de pagini de internet, desene și randări de proiecte futuriste și…prea puține fapte și realizări concrete în teren. Chestiune amendată de timișoreni în mediul online, pe diverse teme, de la parcări la drumuri, gunoi sau spații verzi neîngrijite.

Interes cu mesaj electoral

Primăria Timișoara intenționează să achiziționeze un studiu prin care să “revoluționeze” felul în care arată și funcționează Piața Doina și micro-cartierele din jur, ce se întind pe o suprafață de 41 de hectare.

În urmă cu câteva zile, primăria a lansat o procedură în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, pentru încredințarea directă a unui contract. Intenția a eșuat după ce unica firmă care s-a înscris, de altfel o firmă înființată de mai puțin de un an, a înaintat o ofertă financiară mai mare decât este dispusă să plătească Primăria Timișoara.

Cu alte cuvinte, după aproape trei ani de mandat, și cu puțin înainte de următoarele alegeri locale, Primăria Timișoara dorește un studiu pentru elaborarea unui proiect care să conțină conceptul general de dezvoltare urbană pentru întreg arealul vizat, să prevadă direcții de extindere în dezvoltarea relației dintre zona de sud și restul orașului.

Mai detaliat, administrația Fritz propune electoratului din zona Șagului o regândire a Pieței Doina, astfel încât să devină un centru de cartier la standarde moderne, un studiu de circulație din care să reiasă necesitățile privind volumul de trafic pietonal, velo și auto.

piata doina1

Tot cu iz electoral este și interesul brusc pentru numărul de locuri de parcare care să deservească cartierul dar și propuneri de dezvoltare a căilor de circulație pentru pietoni, mașini și biciclete. Propunerea vizează și parcajele, reorganizarea stațiilor STPT, introducerea unui sistem de iluminat modern și posibilitățile de instalare de mobilier urban și crearea de spații verzi.

Pe scurt, exact promisiunile de campanie din 2020, ale actualului primar, care nu au fost onorate până acum și care se regăsesc pe vechea pagină de campanie electorală Dominic Fritz (dominicprimar.ro) la secțiunile “Program” și “10 angajamente”.

Și, cum veți vedea în articolul de față, este genul de promisiune neonorată, care are un precedent: revitalizarea eșuată a Pieței Traian.

Regenerare pe Facebook și alte desene și povestiri

Noul proiect ce vizează zona Șagului, prevede ca documentația să se facă în trei etape, iar realizarea studiului nu ar trebui să depășească 8 luni. Termen fix! Ați ghicit de ce? Pentru că va fi exact în toiul campaniei electorale din 2024.
În prima fază, care trebuie să dureze 2 luni, se vor analiza date și se va întocmi un raport, dar se vor crea și un site web și o pagină de socializare online pentru proiect. Adică o pagină de Facebook și eventual un cont de Instagram.

Cu alte cuvinte, apă de ploaie frumos îmbuteliată.

În etapa a doua, consultanții se vor ocupa de informarea, consultarea și implicarea cetățenilor și vor organiza “ateliere participative”, vreme de 3 luni. Adică, niște întâlniri de cartier, cu scop electoral, așa cum sunt și consiliile consultative de cartier, ce funcționează de ani buni.

CITEȘTE ȘI: Concert inedit pe Bega, la Timişoara. Publicul este aşteptat pe ambele maluri

În a treia etapă, trebuie elaborat conceptul integrat de regenerare urbană, randări ilustrative și elaborarea de materiale de promovare a proiectului. Această fază trebuie să dureze 3 luni. Adică afișe, desene și pliante pentru ochii presei dar și a potențialilor votanți din zona Șagului, care, în loc de lucrări concrete, vor primi poze color și randări frumos desenate.

Așa cum reiese din caietul de sarcini, din echipă trebuie să facă parte cel puțin un arhitect, urbanist sau arhitect-urbanist, un sociolog urban, un socio-economist, un peisagist, un coordonator pe socializare media, care poate fi jurnalist sau specialist relații publice și un coordonator media, fotograf și cameraman.

Adică o echipă multitasking și multidisciplinară care să producă atât material propagandistic dar și să identifice cam ce și-ar dori oamenii concret, pentru ca actualul primar să știe exact cu ce propuneri să vină în campania electorală din 2024.

Inițial, municipalitatea a pus la bătaie 84.033 lei fără TVA, adică aproximativ 20.000 de euro cu TVA, pe când Urban Innovation Hub, firma înființată acum câteva luni, a avansat o ofertă de 143.056 lei fără TVA, adică aproape 35.000 de euro cu TVA.

Astfel că, după ce prima încercare de a găsi o firmă care să realizeze această documentație a fost fără succes, primăria va lansa o nouă procedură.

Precedent eșuat în zona Traian

Piața Traian și zona din jurul acesteia este într-o avansată stare de degradare, un focar de infecție, cu rampe clandestine de gunoi, clădiri deteriorate și fără vreo activitate comercială sau social care să anime zona.

Piata Traian promisiune

Pe 30 septembrie 2021, primarul Dominic Fritz prezenta planul de „regenerare urbană” care viza zona Pieței Traian din Timișoara. Asta după ce anterior, fostul viceprimar Dan Diaconu a acuzat actuala administrație că a ratat proiectul.

„Povestea cu regenerarea urbană din Piața Traian o aud în ultimele 11 luni. În ce film aveți impresia că veți scoate la licitație acest proiect, n-aveți nici tema de licitație probabil finalizată, îl veți și atribui după o licitație de probabil șase luni și veți și reuși să faceți DALI, SF, PT ca să vă încadrați în termenele care sunt necesare în POAT. Practic, am pierdut și proiectul din Traian”, le-a spus consilierul local liberal Dan Diaconu edililor de la USR PLUS, la acel moment.

La două zile după acest reproș, Primăria Timișoara a anunțat că proiectul de regenerară urbană a zonei Traian urma să ia startul.

„După câteva luni de muncă intensă pentru pregătirea documentației pentru conceptul de dezvoltare și regenerare a zonei Traian, astăzi s-a publicat anunțul pentru atribuirea contractului de proiectare pentru obiectivul de investiție „Regenerare urbană – Zona Piața Traian˝, au declarat atunci reprezentanții primăriei.

Obiectivul final era transformarea radicală a zonei Traian, pe care Primăria Municipiului Timișoara o propunea ca un loc de recreere și relaxare pentru cetățeni, cu mai multe scuaruri, spații publice, culturale, verzi, pietonale și pentru biciclete. Sună cunoscut?

Narativul primarului Fritz pentru zona Traian, a fost atunci, același ca și acum, în cazul zonei Șagului.
“Vrem alături de noi, profesioniști de excepție, care au demonstrat că orașele se schimbă prin calitatea lucrărilor.

La finalul lucrărilor, estimăm că într-un orizont de cel mult cinci ani, zona Piața Traian va fi un al doilea centru al orașului. Obiectivul final este ca în următorii ani Timișoara să redevină un oraș cu mai multe centre, așa cum ne-am angajat în programul de guvernare locală”, declara, în septembrie 2021, primarul Dominic Fritz.

Potrivit acestuia, patru piețe și 12 străzi din zona Traian urmau să intre într-un amplu proces de reabilitare, centrat pe nevoile timișoreanului de spațiu de relaxare și petrecere a timpului liber, verde, deplasare pietonală și velo. S-au promis noi spații pietonale, o rețea de piste pentru biciclete, extinderi de zone verzi, refacerea unui fost parc care atunci era asfaltat, accesibilizarea întregului spațiu pentru persoane cu mobilitate redusă.

Finanțarea pentru implementarea proiectului de revitalizare a zonei Traian a fost anunțată ca fiind din fonduri europene. Prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014 – 2020 urmau a fi finanțate parțial costurile de proiectare, iar prin Programul Operațional 2021 – 2027, lucrările de execuție. Termenul de depunere a ofertelor era 8 noiembrie 2021, suma alocată fiind de de aproape 1,4 milioane de lei, fără TVA.

La aproape trei ani de la aceste promisiuni Piața Traian și zona dimprejur arată jalnic. La o simplă vizită în teren oricine poate constata starea de degradare a clădirilor, a carosabilului, a pieței.

Nu au apărut nici spații verzi, nici pistele pentru biciclete, iar promisiunea că “Piața Traian va fi un al doilea centru al orașului” îl face să zâmbească amar pe orice timișorean care locuiește în zona Traian sau este doar în trecere pe acolo.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on ““Regenerare urbană” doar pe Facebook și pe internet, la Timișoara

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *