Primarul Dominic Fritz recunoaște că lucrările de pe Bogdăneștilor sunt deficitare iar bucla tramvaiului 5 și Pasajul Solventul sunt complet…în aer

Primarul Dominic Fritz recunoaște că lucrările de pe Bogdăneștilor sunt deficitare iar bucla tramvaiului 5 și Pasajul Solventul sunt complet...în aer

Primarul Dominic Fritz recunoaște că lucrările de pe Bogdăneștilor sunt deficitare iar bucla tramvaiului 5 și Pasajul Solventul sunt complet… în aer

Șantierele de pe Calea Bogdăneștilor și de pe Bulevardul Cetății s-au dovedit adevărate experimente făcute de către administrația Fritz pe timișoreni.

De la celebrul stâlp care agăța tramvaiele în curba de la Ciocanul, la lățimea benzilor de carosabil sub normativele legale, ambele lucrări, deși prezentate ca și mari realizări electorale, se dovedesc a fi un semi-fiasco tehnic. Plus o întârziere majoră la podul și la pasajul de la Solventul.

autocare bogdanestilor

Vineri, 5 aprilie 2024, primarul Dominic Fritz a făcut o vizită de lucru pe șantierul de pe Bogdăneștilor, doar pentru a constata ceea ce tot orașul știe deja: căminele de canal sunt montate greșit. Culmea e că după vizită, primăria a transmis că întreaga lucrare a inelului IV va fi terminată și predată în vara acestui an, deși cel mai optimist termen, avansat de către aceeași primărie, în luna februarie, este anul 2025!

Renașterea bănățeană a relatat despre faptul că benzile de circulație de pe Bogdăneștilor și Cetății nu respectă normativele legale pentru lățime, care ar trebui să aibă 3,5 metri, dar în realitate au între 3,2 și 2,8 metri lățime fiecare.

normativ latime benzi oras 1

La fel, așa cum se plâng mulți oameni din zonă dar și șoferi, bordurile sunt foarte înalte, iar căminele de canalizare sunt greșit amplasate. (Benzile de circulație de pe Bogdăneștilor și Cetății nu respectă normativele legale pentru lățime (video)).

Executantul, vinovatul de serviciu

După ce au curs laude la adresa celor două “magistrale”, a venit momentul ca primarul să recunoască faptul că lucrările sunt făcute de mântuială și, drept dovadă, s-a dus personal pe șantier și a cerut diverse remedieri, evident pe cheltuiala constructorului.

Asta deși multe dintre modificările la proiectele inițiale au fost ambiții ale unor arhitecți angajați de primărie sau chiar cerute de primarul Fritz ori de viceprimarul Ruben Lațcău.

Așa se face că vineri, 5 aprilie 2024, chiar Primăria Timișoara a comunicat că proiectul de modernizare a Căii Bogdăneștilor urmează să fie recepționat în această vară.

“Pentru a se asigura că executantul nu trage de timp și că lucrările sunt de calitate, primarul Dominic Fritz a inspectat șantierul, alături de specialiștii Primăriei, ai Aquatim și de constructor.

În mai puțin de o săptămână, constructorul este obligat să remedieze pe propria cheltuială toate deficiențele constatate la căminele de canalizare, după cum a cerut primarul Dominic Fritz”, au transmis comunicatorii primăriei.

Evident nu au uitat să amintească cât de fenomenal va arăta noul bulevard, cu linii noi de tramvai, șosea lărgită la patru benzi, trotuare, piste de biciclete, spațiu verde și sistem de iluminat public modern.

Adică nimic spectaculos, ci exact ceea ce așteaptă oricine de la un proiect în care se investesc nu mai puțin de 150 de milioane de lei, din care peste 91 de milioane de lei reprezintă fonduri europene nerambursabile, iar restul sumei provine de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

„Lucrarea de pe Bogdăneștilor încă nu e gata. Am avut chiar săptămâna asta o întâlnire cu constructorul pe șantier, tocmai ca să mă asigur că vom avea la final o lucrare de bună calitate.

I-am cerut să lucreze inclusiv în weekend la remedieri și să afecteze cât mai puțin posibil traficul în zonă.

Modernizarea Căii Bogdăneștilor este unul din proiectele noastre strategice pentru sistemul de mobilitate al Timișoarei, alături de Cetății și Vidrighin.

Nu voi accepta lucrări de mântuială”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Ce este sigur e că toată lucrarea de pe Bogdăneștilor a ieșit mai scumpă și va fi gata mult mai târziu decât era estimat inițial.

Pe Calea Bogdăneștilor, la capătul căreia prin Blașcovici ar trebui să circule din nou tramvaiul 5, șoseaua și trotuarele sunt finalizate, dar sunt mai înguste decât normativele, iar căminele de canalizare trebuie modificate.

guri canalizare

Toate aceste modificări vor da, din nou, peste cap, traficul din zonă.

Pentru efectuarea lucrărilor, circulația rutieră va fi restricționată etapizat, astfel:

etapa I, în perioada 06.04.2024 – 07.04.2024, pe tronsonul cuprins între strada Umbrei și strada Madona, prin închiderea sensului de mers dinspre strada Dunărea spre bulevardul Cetății, cu devierea traficului rutier pe strada Semicerc, respectiv închiderea străzilor Adam Müller-Guttenbrunn, Taborului și Tacit, din intersecția cu Calea Bogdăneștilor.

etapa II, în perioada 08.04.2024 – 12.04.2024, pe tronsonul cuprins între strada Madona și strada Adam Müller-Guttenbrunn, prin închiderea sensului de mers dinspre bulevardul Cetății spre strada Dunărea, cu devierea traficului rutier pe străzile Manole și Cireșului, respectiv închiderea străzilor Barierei și Tacit, din intersecția cu Calea Bogdăneștilor.

Bucla buclucașă și crasa dezinformare

Când vine vorba despre linia de tramvai e o altă poveste, cu cântec. Lucrările propriu-zise de pe Calea Bogdăneștilor au început în martie 2021, la nouă luni de la atribuirea contractului. Licitația a fost câștigată de asocierea Sylc Con Trans – Longhersin – Matrix Computers – Lile Service General Construction – Optotel Com – Electric Rail Project – Instal Group – Cons Electrificarea Insta – Madi FHVAC – Swarco Traffic.

bucla Bogdanestilor

„În baza contractului vor fi realizate următoarele activități: reabilitarea liniei cale de tramvai care va fi dublă şi se va amplasa în axul străzii, în platformă proprie, lărgirea la două benzi pe sens a carosabilului, amenajarea de trotuare, piste pentru biciclete și de zone verzi”, se preciza în anunțul de licitație publicat pe SEAP.

Prețul inițial a fost de 116 milioane de lei, din care aproape 90 de milioane de lei prin Programul Operațional Regional.

Între timp, el a fost suplimentat de două ori, în 2022 și 2023, cu aproape 28 de milioane de lei, din cauza Ordonanței 64 / 2022. S-a ajuns așadar, la o valoare de aproximativ 144 de milioane de lei.

La semnarea contractului de execuție, termenul de finalizare pentru Calea Bogdăneștilor era de 31 luni, din care trei luni proiectare, începând din 3 august 2020. Totul ar fi trebuit să fie gata în aprilie 2023, însă ulterior termenul a fost prelungit până în decembrie 2023.

Șantierul nu e însă gata nici acum, termenul fiind prelungit din nou, cu cinci luni. Asta, pentru că bucla unde ar trebui să întoarcă tramvaiul 5 nu doar că nu e finalizată, dar ea depinde de avansul lucrărilor de la Pasajul Solventul.

La mai bine de trei ani de la semnarea contractului și la doi ani de când a început șantierul, Pasajul Solventul e gata cam în proporție de 45%, după estimările primăriei.

caleabogdanestilorvizitaadrvestpasajsolventulcaleaferata12

Au fost făcut făcuți până acum pereții mulați de pe traseul viitorului pasaj. Undeva spre jumătatea acestui an ar trebui să înceapă străpungerea efectivă pe sub liniile de cale ferată. Cu mult optimism, lucrările ar urma să fie gata în 2025.

Dezinformare sau propagandă?

Astfel că, momentan, se merge pe improvizație, așa cum ne-a obișnuit pe majoritatea șantierelor, actuala administrație. La finele lunii februarie 2024, reprezentanții primăriei au luat decizia să construiască o buclă provizorie la intersecția cu strada Dunărea, pe locul unde aceasta a existat și în trecut.

„Proiectul buclei de la intersecția cu strada Dunării este în etapa de obținere a autorizației de construire. Odată obținute toate avizele necesare, pot începe lucrările.

Pentru accelerarea procedurilor birocratice, de exemplu, Consiliul Local a aprobat, săptămâna trecută, un proiect privind declararea investiției de utilitate publică. Astfel, pentru obținerea avizului de la Mediu se intră pe o procedură simplificată. Se estimează ca lucrările vor fi gata în luna mai. Bucla este prevăzută în proiectul licitat, dar nu a fost autorizată înainte de finalizarea lucrărilor pe Calea Bogdăneștilor pentru că, la momentul semnării contractului, se estima o posibilă deschide a pasajului Solventul”, precizau, în urmă cu mai bine de o lună, reprezentanții Primăriei Timișoara.

Culmea este că acum, pe 5 aprilie, aceeași primărie comunică oficial că “întregul proiect va fi predat în această vară, după recepție. Alături de strada Grigore Alexandrescu și de pasajul și podul Solventul, Calea Bogdăneștilor va întregi Inelul IV de circulație în zona de vest a Timișoarei.

În plus, investiția de pe Calea Bogdăneștilor va crește, pentru următoarele decenii, confortul și calitatea transportului public în Ronaț și Blașcovici. Valoarea totală a investiției este de aproape 150 de milioane de lei, din care peste 91 de milioane de lei reprezintă fonduri europene nerambursabile, iar restul sumei provine de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD)”.

Absolut neclar este dacă mesajul de mai sus este pură dezinformare prin propagandă electorală sau bătaie de joc.

Cu mari eforturi, din respect pentru cititori, am reușit să obținem informația că urmează să înceapă lucrările la bucla provizorie a liniei de tramvai numărul 5, dar nu se știe nici exact când va începe și nici când va fi gata.

Cât despre pasajul și podul de la Solventul, acestea sunt estimate pentru anul 2025, deși astăzi, 5 aprilie 2024, Primăria Timișoara transmite că “întregul proiect va fi predat în această vară”, întregind inelul IV, alături de strada Grigore Alexandrescu și de podul și pasajul Solventul.

Semn clar că Primăria Timișoara a ajuns, evident în precampania electorală, un veritabil Minister al Propagandei.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

3 thoughts on “Primarul Dominic Fritz recunoaște că lucrările de pe Bogdăneștilor sunt deficitare iar bucla tramvaiului 5 și Pasajul Solventul sunt complet…în aer

  1. Nu ar fi bine sa anulati tot si sa faceti piste de biciclete pe Bogdnestilor si Cetatii? Cu stalpisori, of course.
    Si pasajul din Ronat ar fi mai usor de facut pentr biciclete, nu?
    Si daca mai gasiti ceva de demolat pe parcurs, ar fi perfect: asta stie USSR sa faca, pardon … USR.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *