Planurile Primăriei Timişoara au intrat într-un blocaj previzibil. Proiectele de la Solventul nu primesc acord de mediu. Zona este puternic contaminată

Planurile Primăriei Timişoara au intrat într-un blocaj previzibil. Proiectele de la Solventul nu primesc acord de mediu

Planurile Primăriei Timişoara au intrat într-un blocaj previzibil. Proiectele de la Solventul nu primesc acord de mediu

Viitorul pod peste Bega din zona Solventul, dar și drumul de legătură dintre acesta și pasajul pe sub liniile ferate din această zonă, parte din strategia administrației Fritz pentru conectarea zonelor de nord și de sud ale orașului, au intrat într-un blocaj tehnic. Situația era previzibilă, fiind cunoscut faptul că fosta platformă Solventul este o zonă puternic contaminată și, implicit, improprie și periculoasă pentru oameni și construcții.

150 de ani de poluare

Marţi, 11 aprilie, primarul Timișoarei s-a declarat public “îngrijorat” de evoluția proiectului ce cuprinde un viitor pod peste Bega în zona Solventul, drumul de legătură dintre acesta și pasajul pe sub liniile ferate, dar și viitorul cartier rezidențial al investitorului privat ce vrea să construiască acolo.

Nu există timișorean care să nu cunoască istoria fostei fabrici Solventul și care să nu știe că poluarea terenului respectiv are un nivel foarte ridicat. Societatea Solventul Timişoara a fost una dintre primele unităţi de profil petrochimic din România. În 1868, la Timişoara s-a construit prima fabrică de spirt şi rafinărie care, în 1930, începe şi producţia de solvenţi. Denumirea arhicunoscută, Întreprinderea Chimică Solventul Timişoara, a fost adoptată odată cu încheierea celui de Al Doilea Război Mondial, în 1945.

Ultimii angajaţi au fost disponibilizaţi în 1997, iar locurile pe care se aflau instalaţiile şi clădirile companiei au fost lăsate în paragină, chiar dacă mulţi investitori şi-au făcut planuri mari cu acea locaţie. A urmat dezmembrarea instalaţiilor şi mai multe scandaluri legate de valorificarea fără drept a sute de tone de fier vechi. Adevărata miză este, însă, reprezentată de zecile de hectare de teren.

Fritz dă vina pe birocrație și pe Agenția de Mediu

În ciuda istoriei, primarul Dominic Fritz s-a arătat surprins de faptul că acolo va fi nevoie de decontaminare, proces ce poate dura foarte mulţi ani. Fapt care aduce de la sine întârzieri și blocaje ale lucrărilor, dar și posibile pierderi ale unor finanțări. Lucruri care denotă doar lipsa de strategie și de viziune a actualei administrații, care nu a ținut cont de acești factori, atunci când a decis să construiască acolo.

Pe 5 aprilie 2023, prefectul Mihai Ritivoiu și Alina Călușeru, director executiv la Agenția pentru Protecția Mediului, au făcut o declarație comună privind dezastrul ecologic de la Solventul. Agenția pentru Protecția Mediului, care a avut în lucru de câțiva ani o solicitare din partea unui dezvoltator imobiliar pentru eliberarea unei autorizații de mediu necesară construirii în zonă a unui ansamblu rezidențial, a refuzat să acorde autorizația de mediu.

„Solul este contaminat. Multe interese, unele divergențe, motiv pentru care mă implic personal în subiect. Vreau să vă asigur că legea va fi aplicată cu strictețe şi că suntem interesați, Prefectură şi Agenție de Protecție a Mediului, de următoarele obiective: viața, sănătatea şi siguranța locuitorilor; sprijinul inițiativei private şi dorința noastră, a tuturor, de a avea o zonă urbană regenerată pe actualul sit contaminat și proiectele de infrastuctură ale Primăriei Timişoara”, a declarat, atunci, prefectul Mihai Ritivoiu.

Această obligație a decontaminării va bloca momentan proiectul podului și a drumului de legătură.

”Astăzi, în comisia tehnică de la primărie, o să analizeze studiul de fezabilitate pentru noul pod de la Solventul, și acesta va fi votat în curând de Consiliul Local. Se preconizează un blocaj total al acestor proiecte. Trag un semnal de alarmă, de ce proiectele au importantă strategică pentru Timișoara, ce cred că trebuie să facem. Este un teren de 40 de hectare pe locul combinatului Solventul. Există, pe de o parte, un plan de dezvoltare pentru un investitor privat și, pe de altă parte, închiderea a inelului 4, legătura Ronaț – Dâmbovița, un pasaj și un pod proiectat.

Acum, această închidere coridor e extrem de importantă pentru Timișoara. Sunt trei linii de tramvai, un coridor verde, pistă de biciclete, Va deschide posibilitatea de a dezvolta orașul pe axa respectivă. Lucrăm la pasaj, e o investiție de 123 de milioane de lei, inclusiv o finanțare prin Sailgny, de 43 milioane de lei. Sper că se va finaliza la anul acest pasaj.

Din păcate nu va avea efectele necesare dacă nu continuăm cu un pod peste Bega pentru a închide acest inel. Acum e în proiectare, se finalizează studiul de fezabilitate, lucrăm la proiectul tehnic, urmează să obținem autorizația de construire. Avem o finanțare europeană, pentru proiectarea podului, de 1,3 milioane. Cel mai probabil vom putea obține finanțare și pentru construcția podului, avem nevoie de finanțare europeană, este un proiect scump, 40 de milioane de euro va costa”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Primarul are soluții “etapizate”, dar fanteziste

Priceput la toate, primarul spune că, de fapt, zona unde ar urma să fie drumul nu ar fi contaminată și că ar fi necesară o abordare etapizată a acestei decontaminări.

”Pentru autorizația de construcție e nevoie de acord de mediu, intru în problemă. A făcut prefectul o conferință de presă, în limbaj de lemn, a spus că terenul e contaminat, nu e o surpriză pentru nimeni, inclusiv pentru investitor, chiar el a făcut verificările. Eu nu înțeleg care e strategia agenției pentru a ieși din această situație de teren contaminat și a unui proiect mare…

Din păcate din 2019, dezvoltatorul care deține acest teren și noi depindem de acest teren. Au pornit procedurile de decontaminare, momentan e o perioadă în care nimeni nu știe ce se va întâmpla. Da, acest teren are nevoie de contaminare, nu se face prin a bloca niște hârtii, ci se face cu acțiune, pentru care e necesară tocmai de deblocarea unor documente. Doar dacă mergem înainte cu aceste proiecte strategice pentru oraș la Solventul, doar atunci ne putem asigura că siguranța cetățenilor e pe primul loc.

Avem acolo nevoie de o abordare pragmatică și nu funcționărească, e o suprafață de teren, nu toate sunt contaminate și nu toate sunt contaminate în același fel. Vorbim mai ales de drum, unde terenul unde va fi drumul nu este, de fapt, contaminat și de aceea trebuie să avem o abordare diferențiată și trebuie să avem de fapt o etapizare a decontaminării, să nu așteptăm până ce toate cele 40 de hectare vor fi decontaminate, ca să putem să continuăm.

Cel mai important lucru este acum să se decidă ceva și apelul meu urgent, și către Agenția de Mediu și pentru domnul prefect este: dispuneți vă rog, vă rog să decideți să înceapă dezvoltatorul cu decontaminarea să nu blocăm cu acest proiect. Ce se întâmplă din 2019, pentru că plimbăm hârtiile din stânga în dreapta, facem cereri, fără să avem o decizie clară, haideți să decidem decontaminarea etapizată, cel mai bine într-o viziune etapizată în care anumite terenuri au anumite măsuri, iar altele alte măsuri, dar trebuie să pornim mai departe”, a solicitat imperative, Dominic Fritz.

Prefectul și APM decid varianta tehnică legală, în trei etape

„Există acolo un investitor care intenționează să facă un proiect de dezvoltare imobiliară pe acel teren. Este de netăgăduit că solul este contaminat, având în vedere existența la fața locului a fostului combinat industrial petrolier Solventul. Ne interesează în primul rând viața, siguranța și sănătatea locuitorilor, cetățenilor și celor care în perspectivă poate vor locui acolo. Nu putem neglija și trebuie să avem respect pentru inițiativa privată și pentru investitorul care are un proiect onorabil și, în al treilea rând, ne interesează și prioritizăm proiectele de infrastructură ale Primăriei Timișoara, care la fața locului are în plan construcția unui pod peste Bega și a unui drum, proiect care se va desfășura pe terenul respectiv”, a mai declarat, tot pe 5 aprilie, prefectul Mihai Ritivoiu.

Alina Călușeru, director executiv la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Timiș, a afirmat că pe platforma de pe strada Gării există trei proceduri diferite de emitere a actelor de reglementare. Aceasta a insistat asupra faptului că nu s-a aprobat vreun Plan Urbanistic Zonal (PUZ) pentru zona Solventul.

Potrivit acesteia, fără decontaminarea terenului, sănătatea oamenilor ar putea fi pusă în pericol.

„Există în derulare la Agenția pentru Protecția Mediului Timiș trei proceduri de emitere a actelor de reglementare, proceduri diferite. Nu sunt de ieri depuse aceste documentații. Prima procedură ce se derulează din 18 septembrie 2019 este aceea de investigare a amplasamentului ca sit contaminat. La un an distanță s-a demarat procedura de restabilire a obligațiilor de mediu, pe același amplasament. (…) Iar din 23 martie 2021 este în procedură solicitarea de emitere a avizului de mediu pentru proiectul de regenerare urbană. Niciuna dintre aceste trei proceduri nu este finalizată.

Acestea sunt menite a stabili în sarcina titularului obligații de realizare a proiectului de remediere și de decontaminare, în funcție de utilizările viitoare propuse, de decontaminare a solului și mediului geologic și de îndeplinire a obligațiilor de mediu pe toți factorii de mediu, dar cu precădere solul, subsolul fiind problematic, și de a pune bazele unei dezvoltări ulterioare durabile. (…) Până în prezent nu s-a aprobat vreun PUZ, nu s-a conferit dreptul de edificare a unor construcții sau de dezvoltare a zonei, fie de schimbare a acestei destinații. Până la finalizarea decontaminării și a monitorizării post-remediere, nu se poate implementa nicio variantă a planului sau programului”, a precizat directorul Alina Călușeru.

CITEŞTE ŞI: Steag al Ucrainei, dat jos din faţa Primăriei Timişoara. Poliţia locală a intervenit


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

3 thoughts on “Planurile Primăriei Timişoara au intrat într-un blocaj previzibil. Proiectele de la Solventul nu primesc acord de mediu. Zona este puternic contaminată

  1. Pentru mine este clar. In toate agentiile inclusiv la RAR, Invatamant, etc., sefii sunt pusi politic si toata energia lor este directionata in faultarea institutiilor care au sefi din partidul diferit de ei. Nici vorba sa faca sa mearga lucrurile. Doar sa saboteze pe cei din „celalalt” partid. Treaba este in ambele sensuri.

  2. Dl Ritivoiu și cei de la Mediu se dau mari protectori ai populației dar în fapt ceea ce doresc este doar să blocheze politic anumite proiecte importante pentru Timișoara. Îmi este scârbă de astfel de politicieni ieftini!
    Dacă s-ar vrea într-adevăr să facă ceva bine cu siguranță se găsesc soluții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *