Nu umblați cu actul de identitate expirat!

Conform legislației în vigoare, cetăţenii au obligaţia să se legitimize pe teritoriul României cu un act de identitate. Acesta este documentul care se eliberează cetăţeanului român pentru a dovedi identitatea, cetăţenia si domiciliul, fiind necesar la valorificarea drepturilor și obligaţiilor prevăzute de Constituţie, precum și de celelalte legi și acte normative.

În cazul expirării termenului de valabilitate al actului de identitate, cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondați cu domiciliul sau resedinţa cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate. Există posibilitatea păstrării de către titular a vechiului act de identitate aflat în termen de valabilitate, până la emiterea noii cărţi de identitate.

De asemenea, în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani sau de la producerea uneia dintre situaţiile enumerate mai jos, cetăţenii sunt obligaţi să solicite eliberarea unui act de identitate: dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinţilor, data sau locul nașterii; în cazul schimbării domiciliului; în cazul schimbării denumirii sau a rangului localităţilor și străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localitaţilor sau străzilor (în acest caz, cheltuielile pentru producerea şi eliberarea actelor de identitate se suportă de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale); în cazul atribuirii unui nou CNP; în cazul deteriorării actului de identitate; în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate; când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului; în cazul schimbării sexului; în cazul anulării.

În vederea evitării unor situaţii neplăcute, Direcția de evidența persoanei Timișoara recomandă verificarea datei la care expiră actul de identitate (este ziua de naștere a titularului) şi reamintește că este obligația cetățenilor să solicite eliberarea unei noi cărţi de identitate. Nerespectarea dispoziţiilor legale constituie contravenţie și se sancţionează după caz, cu amenzi cuprinse între 40 și 80 de lei.

Termenele de valabilitate ale cărţii de identitate sunt: patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani; șapte ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-25 ani; zece ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani; permanent, după împlinirea vârstei de 55 de ani.

Taxele pentru eliberea actelor de identitate sunt: șapte lei, pentru cartea de identitate, un leu, pentru cartea de identitate provizorie. Taxele se achită la casieria instituţiei, situată pe Bd. Mihai Eminescu nr.15 sau online pe site-ul Direcţiei Fiscale a Mun. Timişoara (www. dfmt.ro). Accesul cetăţenilor la ghișeele de preluări cereri se poate face și pe baza programărilor online pe site-ul oficial al Direcției evidența persoanei Timișoara (www. primariatm.ro/evpers).

Imagine de arhivă


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns