Marian Ilie, directorul DPPD din cadrul UVT, consideră că forma de masterat didactic propusă de minister nu este cea mai potrivită variantă

Marian Ilie, directorul DPPD din cadrul UVT, consideră că forma de masterat didactic propusă de minister nu este cea mai potrivită variantă

Marian Ilie, directorul DPPD din cadrul UVT, consideră că forma de masterat didactic propusă de minister nu este cea mai potrivită variantă

Odată cu intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar, programul de masterat didactic devine o condiție obligatorie pentru viitorii profesori (art 176).

Legea a fost adoptată, însă fără normele de aplicare, acestea urmând a fi adoptate printr-un act normativ subsecvent.
Ministrul educației, Ligia Deca, a declarat că ia în calcul ca acest tip de formare profesională să fie unul generalizat, indiferent de specializarea obținută prin studiile de licență, și să cuprindă 80% practică.

Directorul Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic din cadrul UVT, Marian Ilie, consideră că aceasta nu ar fi cea mai potrivită variantă, din mai multe motive:

”În noua lege vor fi două forme de masterat didactic, pe un plan extins: în cazul în care studentul nu a făcut deloc pregătire psihopedagogică și pe un plan mai restrâns, decupat din primul, în cazul în care studentul a făcut pregătirea de nivelul I psihopedagogic, înainte să se înroleze la masterat.

Legea le numește pe aceste două noi forme de pregătire masterat, însă ele nu corespund nici cu forma actuală pe rol și nici cu ceea ce înseamnă un masterat în sine.

Este multă practică pedagogică cerută, nu știu dacă va fi 80%, oricum va fi mai multă decât în prezent. În principiu, e un lucru bun, dar ce-i prea mult strică, spune o zicală. N-am vrea să transformăm cadrele didactice în meșteșugari.

Una este să înveți să faci ceva practic și alta este să înveți să faci ceva susținut de teoria din spate, pentru a înțelege de ce se întâmplă lucrurile într-un anumit fel, cum le poți îmbunătăți ș.a.m.d. Nu știu dacă exagerat de multă practică va fi benefică. Nu cunosc, nicăieri în lume, să existe, la pregătirea psihopedagogică inițială, un procent de practică pedagogică atât de mare, de 80%.”

CITEȘTE ȘI: Surplus bugetar într-o comună din Timiş

Referitor la generalizarea masteratului didactic, renunțându-se la forma în care acesta funcționează de câțiva ani, și-anume, pe specializări, profesorul Marian Ilie este de părere că ”masteratul, prin definiție, trebuie să se ducă într-o anumită zonă de specializare.”

Un alt aspect care, din fotoliul ministerial, nu corespunde realității din teren, se referă la obligativitatea parcurgerii masteratului didactic. Anual, la concursul de ocupare a posturilor vacante din învățământul preuniversitar se prezintă zeci de mii de candidați.

La nivelul județului Timiș, media este de circa 1.200. Or, universitățile nu au o astfel de capacitate de școlarizare, ceea ce înseamnă că foarte mulți aspiranți ar rămâne pe dinafară.

”Noi nu putem să-i înmatriculăm pe toți studenții, ar trebui să fie o selecție, atât din punct de vedere al calității candidatului, dar și al numărului de locuri pe care îl primim, pentru că ai o capacitate de școlarizare limitată.

Pot să vină 1.000 de oameni, dar dacă echipa mea de cadre didactice universitare poate forma doar 70, să zicem, atât voi putea lua. ARACIS trebuie să elaboreze normele metodologice de aplicare a legii. După aceea, noi putem construi programul, planul de învățământ.

În momentul acela, putem cere un anumit număr de locuri. ARACIS va verifica dosarul, spațiile de care dispunem, și va decide dacă ne aprobă sau nu numărul propus de locuri”, a explicat directorul DPPD din Timișoara.

În prezent, la UVT, există masterat didactic pe specializări. A fost introdus în urmă cu câțiva ani, însă doar pentru anumite discipline: biologie, geografie, chimie, educație fizică și sport și fizică.

”Masteratul didactic pe care îl avem acum în derulare include 30% practică și cuprinde foarte multe discipline de actualitate, inclusiv de cercetare educațională.

La masteratul didactic vin studenți foarte buni, care, după absolvire, se pot duce la studii doctorale. Anul viitor probabil va fi ultima generație care va absolvi masteratul în forma actuală, consistentă.

Dar mulți dintre absolvenții de masterat didactic nu se orientează spre învățământul preuniversitar, ci spre cel universitar, spre partea de cercetare. Forma actuală de masterat didactic a fost o formă-pilot la toate universitățile din țară în care s-a derulat.

În momentul de față, masteranzii nu plătesc masteratul didactic, au bursă, dacă e prima lor formă de studii masterale urmate la o universitate de stat. Noi avem 50 de locuri acum, dar dacă ar veni 55 de absolvenți de studii de licență, 5 ar trebui să plătească.

Noua variantă ar trebui să fie implementată începând cu anul universitar următor. Dar, pentru a intra în rol, ARACIS trebuie să elaboreze norme.

După aceea, noi va trebui să facem dosarele de autorizare a acestor programe, care să fie aprobate de ARACIS, și dacă toate aceste lucruri se desfășoară în așa fel încât să putem anunța că programele sunt viabile cu cel puțin 6 luni înainte de începerea lor, atunci vor intra în vigoare”, a adăugat Marian Ilie.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *