Haos în licitația pentru amplasarea chioșcurilor de presă și carte, la Timişoara, din cauza amânărilor nejustificate ale Primăriei

Haos în licitația pentru amplasarea chioșcurilor de presă și carte, la Timişoara, din cauza amânărilor nejustificate ale Primăriei

Haos în licitația pentru amplasarea chioșcurilor de presă și carte, la Timişoara, din cauza amânărilor nejustificate ale Primăriei

Timișoara a rămas fără chioșcurile de presă și cărți, cu care locuitorii s-au obișnuit în ultimii 30 de ani, după ce în primăvara anului 2023, administrația Fritz s-a încăpățânat să declanșeze o amplă acțiune de demolare a chioșcurilor existente. Cu promisiunea de a elabora un regulament, de a propune modele noi de choșcuri și de a organiza licitația pentru locații. Doar că licitațiile s-a împotmolit…

Prima licitație a avut loc în luna august 2023, pentru 9 locații. 23 de operatori comerciali s-au arătat interesați și au cumpărat Caietul de sarcini. Cu toate acestea, la licitația propriu-zisă s-a prezentat un singur licitator, din cauză că cei din primărie au lăsat, probabil intenționat, o seamă de ambiguități privind produsele ce pot fi comercializate. Astfel, 22 de potențiali licitatori au renunțat, fiind interesați să comercializeze și produse din tutun, alimente fast-food sau preambalate, băuturi răcoritoare și altele. Un alt motiv de dezinteres este faptul că valabilitatea viitoarelor contracte este de numai 5 ani.

În consecință, la licitație a fost înscris un singur participant, E-xand Consulting SRL, fostul operator căruia i-au fost demolate vechile chișcuri de presă, în primăvara lui 2023.

Primaria nu s-a cosultat cu operatorii economici și a scos la licitație foarte multe locații unde nu este vad comercial. Dintre cele 9 locații oferite, doar 3 erau situate în zone cu vad comercial. Doar că prima licitație s-a anulat, deoarece legea prevede ca la aceasta să participe minimum doi operatori comerciali concurenți.

Normal, în septembrie sau octombrie, Primăria Timișoara ar fi trebuit să organizeze ce-a dea doua licitație, la care legea permite participarea unui singur licitator. Numai că, din motive neexplicate de către edili, cea de-a doua licitație nu a mai fost organizată nici până acum, la finalul lunii octombrie.

Așa cum se știe deja, celor din primărie le ia doua sau trei luni să pregătească o licitație, motiv pentru care comercianții din domeniu s-au trezit cu afacerile blocate și cu perspectiva sumbră ca următoarea licitație să aibă loc în decembrie 2023, într-o notă optimistă, iar într-una realistă, undeva la începutul anului 2024. Timp în care afacerile oamenilor stagnează, iar aceștia înregistrează pierderi nejustificate, pe care nu au cui să le impute.
Din impotența sau lipsa de interes în a organiza o a doua licitație, Primăria Timișoara blochează astfel, nejustificat, piața de publicații, ziare și reviste.

“𝗖𝗵𝗶𝗼𝘀̦𝗰𝘂𝗿𝗶𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗲𝘀𝗮̆ 𝗱𝗶𝗻 𝗧𝗶𝗺𝗶𝘀̦𝗼𝗮𝗿𝗮 𝘀-𝗮𝘂 „𝘁𝗼𝗽𝗶𝘁” 𝗰𝗮 𝗴𝗵𝗲𝘁̦𝗮𝗿𝗶𝗶. 𝗖𝗲 𝘀̦𝗶 𝗰𝗮̂𝗻𝗱 𝗽𝘂𝗻𝗲𝗺 𝗶̂𝗻 𝗹𝗼𝗰?
Ziare, reviste, cărți… toate le puteam găsi până în urmă cu mai bine de 2 ani în multe puncte ale orașului, la bine cunoscutele „chioșcuri de ziare”. Nu arătau bine, așa e, nu erau chioșcurile cu un design care să fie corespunzător orașului nostru. Nu aveau nici contracte pentru folosirea spațiului public, dar erau utile pentru noi toți. Ne mai opream și cumpăram un ziar, o revistă… Pentru copiii mei, cumpăram reviste specifice cu colecții de mașini, corpul uman, despre mediul înconjurător. Acum le comandăm de pe net. Pentru altele, ne îndreptăm spre locațiile din mall.
Administrația USR a concentrat totul acolo fără să se gândească că acest loc nu este unicul circulat în Timișoara. Soluția pentru acele chioșcuri era intrarea lor în legalitate. Azi, după atâția ani, au fost adjudecate 3 locații din 9 scoase la licitație! Foarte puțin în aproape 3 ani!

În urmă cu aproape doi ani și jumătate, am avut primele dispute pe tema chioșcuri de presă cu primarul Fritz. El susținea îndepărtarea „de îndată” a lor de pe domeniul public, eu gândeam calea echilibrului și a eficientei: adoptarea regulamentului domeniului public, stabilirea condițiilor care trebuie îndeplinite de către proprietarii de chioșcuri (aspect, dimensiune, locație), termenul de intrare în legalitate. Și asta pentru ca, în câteva luni, problema să fie rezolvată din toate punctele de vedere. Și nu era o invenția mea, ci era adoptarea unui mecanism funcțional din alte orașe. Ideea e buna, modalitatea de punere în practică a fost proastă, pentru că sunt îndepărtate fără a pune nimic în loc. De demolat poate oricine, de construit puțini sunt în stare…

Presa scrisă din România trece printr-o situație dramatică, la fel și cea din Timișoara. E un fenomen care se întâmplă și la nivel mondial. Conform studiului „WordPress Trend Report 2014”, realizat de World Association of Newspapers and News Publishers în 2014, o jumătate din populația adultă a lumii încă citea, zilnic, un cotidian. Dintre aceștia, 2,5 miliarde lecturau presa tipărită și 800 de milioane presa digitală. Între timp, presa tipărită a suferit un declin peste tot în lume, dar mai ales în România.

Pentru Timișoara, s-a ales varianta cea mai greoaie și, în opinia mea, lipsită de eficiență. (Ca să nu mai vorbim despre prețul prohibitiv!) Până atunci… presa se găsește la mall sau… pe net”, a criticat situația acutală viceprimarul Cosmin Tabără, într-o postare pe Facebook, miercuri, 25 octombrie 2023.

CITEŞTE ŞI: eAST – Aplicaţie pentru emiterea de Autorizaţii Speciale de Transport în format electronic


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “Haos în licitația pentru amplasarea chioșcurilor de presă și carte, la Timişoara, din cauza amânărilor nejustificate ale Primăriei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *