„Facerea trotuarelor” din Timișoara, condamnată cu vehemență

trotuare 3

Având în vedere continuarea lucrărilor de înlocuire a finisajelor trotuarelor din zona centrală, lipsa de răspuns din partea reprezentanților primăriei la sesizările venite din partea asociațiilor profesionale, a Direcției Județene pentru Cultură Timiș și a numeroase articole media, Ordinul Arhitecților din România – Filiala Teritorială Timiș reiterează ideea intervențiilor neadecvate și a încălcării prevederilor legale privitoare la lucrările din zona centrală.

CITEȘTE ȘI: Coronavirus, bilanț negru: încă trei decese înregistrate în vestul țării

OAR – Filiala Timiș precizează: „Toate acțiunile din zonele protejate trebuie făcute unitar și cu respectarea prevederilor legale pentru zonele de protecție a monumentelor istorice. Deși parțial, în urma numeroaselor sesizări, s-a renunțat la pavajele prefabricate pentru zona Palatului Dicasterial, acțiunea continuă și pentru alte străzi care se supun acelorași prevederi pentru zone istorice protejate. Astfel, constatăm următoarele aspecte: Zona delimitată de Piaţa Victoriei – Piaţa Iancu de Hunedoara – str. Telbisz Carol – Piaţa Brătianu I.C. – str. Dima – str. Oituz – str. Sf. Ioan formează Situl urban Cartierul Cetatea Timişoara, având codul TM-II-sA-06095 din lista monumentelor istorice, fiind considerat monument de importanță națională. Străzile adiacente acestui sit fac parte din zona de protecție a acestuia și se supun aceluiași regim de protecție ca și monumentul în sine. Lucrările de înlocuire a finisajelor la trotuare au loc, în majoritate, în zona de protecție a sitului TM-II-s-A06095, drept urmare se supun unor condiții speciale de autorizare și execuție a lucrărilor de construcții, inclusiv cele la infrastructura de trafic rutier sau pietonal. Încă nu a fost prezentată public o autorizație de construire, însoțită de un aviz de specialitate al Direcției pentru Cultură a Județului Timiș. Orice lucrare de construcții în zonele de protecție a monumentelor, ansamblurilor și siturilor istorice se poate face legal doar în baza documentelor menționate mai sus.

Nu a fost prezentat public un proiect tehnic, asumat de un proiectant specialist prin semnătură, verificat conform prevederilor legale, document de bază care trebuie să stea la baza oricăror lucrări de construcție și cu atât mai important în cazul lucrărilor din bani publici. Direcția pentru Cultură a Județului Timiș a decis sistarea lucrărilor, decizie care în mod evident nu este respectată în momentul de față, fapt ce atrage după sine consecințe penale. Materialele folosite pentru înlocuirea finisajelor trotuarelor nu sunt conforme cu cerințele de calitate pentru zonele istorice și protejate, așa cum sunt ele specificate în Planul Urbanistic General al Municipiului Timișoara, aflat în vigoare, și în Regulamentul de Urbanism <>.

În aceste condiții, Ordinul Arhitecților din România, filiala teritorială Timiș face un apel ferm la respectarea prevederilor legale în domeniu și la continuarea lucrărilor doar după rezolvarea corectă a tuturor aspectelor menționate mai sus. Considerăm că o soluție corectă poate fi găsită doar prin dialogul constant între toți actorii implicați : administrație publică, Direcția pentru Cultură a județului Timiș și specialiști în domeniu”. Arhitecții timișeni explică și baza legală a argumentației.

Aceasta include: Planul monumentelor istorice și a zonelor de protecție din municipiul Timișoara; Planul Urbanistic General al Municipiului Timișoara, aprobat în 2002, prelungit ca valabilitate („4.B.III.5. Spaţii publice. 5); Proiectele de drumuri, parcări, secţiunile transversale ce privesc îmbrăcămintea drumurilor şi a trotuarelor realizate de ateliere de specialitate vor fi avizate de organismele de specialitate ale Ministerului Culturii şi Cultelor. (…) art. 7.14. În cazul executării unor lucrări de refacere a îmbrăcăminţilor la partea carosabilă, cât și la trotuar sau pistă pentru biciclete, este interzisă folosirea altor materiale şi colorit decât cele existente iniţial.

Schimbarea de material şi culoare este permisă numai în cazul în care lucrările rutiere au ca obiect refacerea integrală a acestora, pe baza documentaţiilor elaborate şi avizate în acest sens”); Regulamentul de Urbanism ”Cartier Cetate, Timișoara”, aprobat prin HCL 52/23.02.1999 – „art. 48 Trotuare, a. Finisajele pentru (…) trotuare (….) vot fi din piatră naturală cu texturi antiderapante, b. Bordurile vor fi executate din piatră roșie (…) conform cu cele tradiționale, c. Pentru îmbrăcămintea trotuarului se va folosi bazaltul”; Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice – republicată – „Art. 24. (1) Intervenţiile care se efectuează asupra imobilelor care nu sunt monumente istorice, dar care se află în zone de protecţie a monumentelor istorice sau în zone construite protejate se autorizează pe baza avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz, al serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi a celorlalte avize, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare”. Lucrările la trotuarele din zona centrală s-au extins și în fața clădirii municipalității. Conducerea Primăriei Timișoara și-a exprimat convingerea că trotuarele sunt „superbe”, că vor fi „cele mai frumoase din România” și că locuitorii cei mulți le vor aprecia.

Le sugerăm specialiștilor SDM să verifice și calitatea lucrărilor, nu de alta, dar în fața Primăriei Timișoara, dalele sunt montate în stilul „una mai sus, una mai jos”, existând riscul ca electoratul nevinovat să-și rupă gâtul înainte de a apuca să pună ștampila


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

5 thoughts on “„Facerea trotuarelor” din Timișoara, condamnată cu vehemență

    1. Crezi ca are slugi? Eu nu cred. Mai degraba tu esti 999ORBU999! Jos ,,orbii” care vad numai lipsurile conducatorilor!. Esti de la PSD?

  1. Nu numai ,,facerea trotuarelor” lasa de dorit, ci si a multor strazi din oras. Sunt strazi atat de prost facute ca dupa o ploaie mai serioasa apa balteste pe taoata latimea strazii, iar daca strada are o intersectie cu o alta straduta nu ai pe unde trece decat prin apa,si nu e mica.Nu e bine facuta corect inclinatia spre gurile de canal.Apa dispare numai dupa ce trec multe masini pe acolo si o imprastie, si prin evaporare daca e soare.Ex. In fata portii gradinitei de langa scoala 2 de pe str. Mures. Apreciez ca lucrare a este un REBUT. Cand eram activ (acum sunt pensionar), cel care rebuta o piesa, platea materialul folosit si rebutat,iar el muncitorul nu era platit pt. piesa rebutata. Cei care au facut strada au fost platiti?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *