Dificultățile socio-economice și reorientarea motivației către asigurarea rapidă a unui mijloc de trai –  printre cauzele neparticipării elevilor la bacalaureat

Luni începe simularea examenului de Bacalaureat. Participă peste 146.000 de elevi

Dificultățile socio-economice și reorientarea motivației către asigurarea rapidă a unui mijloc de trai –  printre cauzele neparticipării elevilor la bacalaureat.

Conform unui studiu publicat recent de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație cu privire la examenul de maturitate din anul precedent, elevii care provin din mediul rural, medii dezavantajate, cu un parcurs școlar problematic sunt mai puțin interesați de a obține diploma de bacalaureat, motivația lor fiind reorientată către asigurarea rapidă a unui mijloc de câștigare a traiului.

În prelucrarea datelor, neparticiparea la examen a fost definită prin două tipuri de comportamente: neînscrierea și absenteismul de la cel puțin o probă. Cercetarea a analizat situația din opt licee din România.

CITEȘTE ȘI: Camionetă cu 7 persoane, răsturnată pe o șosea din vestul țării

Dintre concluziile studiului se desprind următoarele:

– elevii care au urmat liceul în mediul rural au avut de aproximativ două-trei ori mai multe ”șanse” să nu se înscrie la bacalaureat;

– procentul celor care nu s-au înscris a fost mai mare în rândul elevilor de gen masculin și al celor care nu au trecut de evaluarea națională;

– dezinteresul pentru susținerea bacalaureatului s-a manifestat mai mult în liceele serale și cu filieră tehnologică;

– un număr relativ mic de elevi din seria curentă se înscriu la sesiunea a doua de bacalaureat din toamna aceluiași an;

– la liceele investigate, s-au înscris la bacalaureat puțini elevi din generațiile anterioare;

– la elevii din generația curentă a fost identificată și practica amânării bacalaureatului pentru anii următori sau a susținerii probelor rând pe rând, în sesiuni diferite;

– în grupurile cu risc crescut de neparticipare au fost menționați, alături de elevii de la seral, filiera tehnologică și învățământul profesional, elevii care s-au reîntors în țară și elevele care au devenit mame în timpul liceului;

– absența de la ore este însoțită de absența de la programele remediale și de pregătire pentru bacalaureat și se corelează direct cu neparticiparea la examenul de bacalaureat.

– în majoritatea situațiilor, părinții intervievați nu cunosc bine nivelul de pregătire al copiilor lor sau dificultățile lor în învățare, nici la nivel general, nici în relație cu examenul de bacalaureat

– în liceele cuprinse în cercetare, elevii au venit în clasa a IX-a cu lacune mari în învățare, care nu au putut fi recuperate pe deplin în condițiile unui curriculum de liceu învechit, încărcat, centrat pe abordări teoretice și imposibil de adaptat la niveluri diferite;

– precaritatea economică a mediului familial, plecarea părinților în străinătate, educația deficitară a părinților și tensiunile familiale sunt, de asemenea, cauze care determină neparticiparea elevilor la examenul de bacalaureat;

– obiectivul general care primează în rândul elevilor care renunță la diploma de bacalaureat sau care amână înscrierea la acest examen este obținerea unei calificări cât mai rapide, care să le asigure o poziție pe piața muncii;

– încrederea în sine scăzută, teama de eșec;

– efectele pandemiei și ale școlii la distanță asupra participării școlare și asupra performanțelor elevilor în învățare sunt însemnate (demotivare și dezinteres pentru școală, lacune în învățare, creșterea absenteismului, efecte psiho-emoționale).

 


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “Dificultățile socio-economice și reorientarea motivației către asigurarea rapidă a unui mijloc de trai –  printre cauzele neparticipării elevilor la bacalaureat

  1. „Cercetare”🤣😂🤣🤪
    Fara „studiul” astora nu m-as fi gandit ca e o relatie de cauzalitate intre saracie si problemele scolare. Si cred ca a costat o gramada de bani „studiul” asta, plata salariului pentru macar doi oameni angajati sa se joace se-a analiza cateva luni bune intr-un xls cu niste date. Bani cu care se puteau acorda niste burse sociale, cumpara un microbuz scolar, ceva…

    #romania stat esuat n-are cum sa fie romania educata.

    #🤪

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *