Demolarea garajelor din Timişoara pentru noi parcări, varianta 2024, are probleme de legalitate și permite lucrări cu dedicație pentru anumite firme

Demolarea garajelor din Timişoara pentru noi parcări, varianta 2024, are probleme de legalitate și permite lucrări cu dedicație pentru anumite firme

Demolarea garajelor din Timişoara pentru noi parcări, varianta 2024, are probleme de legalitate și permite lucrări cu dedicație pentru anumite firme

După succesul celor două parcări pe locul unor vechi garaje, în zonele Clăbucet și Pepinierei, care au fost inițiative ale consilierului local Roxana Iliescu și a unui cetățean rezident, direct implicat, Gheorghe Bodeanu, cuplul edilitar Fritz – Lațcău a preluat modelul, în încercarea de a puncta electoral, cu costuri minime. Sau mai bine zis, cu un proiect ale cărui costuri nu sunt cuprinse în bugetul pe 2024, care nici acesta nu există, încă.

 

Un proiect “subțire”

La ședința Consiliului Local Timișoara din 30 ianuarie 2024, consilierii locali au votat proiectul de HCL privind declararea ca fiind de utilitate publica lucrările de interes public local ce urmează a se executa pe terenurile proprietatea Municipiului Timișoara. În fapt este vorba despre 9 loturi de teren din zonele Aradului, Lipovei, Modern, Șagului și Martirilor pe care sunt contruite, împrăștiat printre blocuri și case, vechi garaje pe 47 de parcele, identificate ca și “zone de intervenție”, adică unde pe locul garajelor demolate se vor construi, teoretic, parcări, mai mici sau mai mari.

Demolarea garajelor din Timişoara pentru noi parcări, varianta 2024, are probleme de legalitate și permite lucrări cu dedicație pentru anumite firme

Conform anexelor de la HCL, ar fi vorba de un număr total de 1691 de garaje, în locul cărora s-ar putea construi cel puțin același număr de locuri de parcare, ba chiar mai multe prin eliberarea spațiului, plus alei și căi de acces. Noua invenție, propusă de actuala administrație, este că nu mai sunt declarate de utilitate publică terenurile de sub garaje, așa cum a fost în acțiunile Roxanei Iliescu din anii 2021 – 2023, ci declararea de utilitate publică a lucrărilor de demolare și amenajare, fiind avansată informația că terenurile identificate sunt proprietate a Municipiului Timișoara.

“Hotărârea votată are elemente discutabile, proiectul care ne-a fost prezentat fiind unul realizat superficial, inclusiv după analiza anexei, a schițelor, a referatului și a raportului de specialitate care ne-au fost prezentate. Practic, în ceea ce am primit spre votare, nu există o analiză sau documente referitoare la situația juridică a garajelor și a terenurilor pe care sunt acestea, pe cele 9 locații care sunt anexă la HCL”, ne-a declarat consilierul local Roxana Iliescu, care de altfel a făcut aceste observații și în ședința consiliului local.

Schimbarea față de acțiunea de pe Clăbucet și Pepinierei este că, în procedura anterioară s-a identificat ca fiind de utilitate publică terenul de sub garaje, iar acum, la ultima ședință s-a venit cu strategia de a declara de utilitate publică lucrările care se vor desfășura pe terenurile primăriei, după cum susțin inițiatorii.

Cel mai curios este că, având și un aviz al Serviciului Juridic al primăriei, edilii au invocat Legea 255/2010, care se referă la exproprieri pentru cauze de utilitate publică. Însă orice expropriere implică despăgubiri. La despăgubiri nu se face însă referire în documentație și nici nu este menționată vreo sursă de finanțare sau schimb. Mai mult, nu există documente care să probeze necesitatea invocării exproprierii dacă terenul e pe proprietatea Municipiului Timișoara.

Garajele apar în extrasele CF ca și construcții provizorii. În conctractele de închiriere și pe autorizațiile de construire ale garajelor, uzual, este menționat că utilizatorii au obligația, dacă acestea se declară de utilitate publică, să elibereze terenurile și să le predea primăriei. Pentru garajele demolate până anul trecut, costuril de demolare au fost suportate de cetățeni, ca șu utilizatori.

Întrebarea care se naște vizavi de noua hotărâre este de ce s-a invocat legea 255/2010 privind exproprierile? O variantă de răspuns ar fi că se va interveni și asupra unor terenuri care nu ar aparține primăriei, mai exact Municipiului Timișoara. “Plastic, putem spune că e o situație în ceață, nefiind menționat exact în extrasele CF cui aparțin terenurile sau sunt în litigiu, de exemplu. Avizul de la Serviciul Juridic cuprinde doar niște generalități, nu se menționează nimic despre situația juridică a acestor garaje din anexa la HCL”, a mai spus Roxana Iliescu.

La lucrările din 2021 -2023, în zonele Clăbucet și Pepinierei, consiliera a obținut aviz juridic pentru fiecare parcelă detaliat, și s-a referit strict la situația juridică a fiecărui garaj în parte, aplicat pe fiecare lot în parte.
Declarând de utilitate publică lucrările și menționând că lucrările vor fi prevăzute în bugetul pe 2024, înseamnă că Primăria Timișoara dă posibilitatea ca lucrările să se facă cu alte societăți decât cele aflate în subordine.

În plus, tot la capitolul “externalizări”, se vor putea plăti studii de fezabilitate, alte documentații dar și lucrări propriu-zise, pe negociere directă dacă se fac loturi mici. În acest fel, primăria crează posibilitatea de a contracta lucrări de la societăți comerciale terțe, nu de la cele ale primaăriei, cum a fost cazul pe Clăbucdet și Pepinierei, unde Colterm a făcut demolările, SDM amenajările și iluminatul l-a realizat STPT.

Înapoi la cele două parcări, făcute la inițiativa consilierului Iliescu, aceasta a făcut 6 dosare pe 6 locații, care au lămurit că nu sunt litigii, pfrecum și extrase CF, numere topo, contracte etc. . Cosiliera a depus referate pentru 6 proiect de HCL pentru a declara terenurile de utilitate publică în iulie 2023, însă Mihai Florescu, directorul Direcției Generale de Investiții și Mentenanță i-a răspuns că nu sunt incluse în bugetul pe anul 2023, deși Iliescu a propus să se lucreze cu societățile din subordinea primăriei. În schimb, noul HCL e cuprins pe bugetul în 2024, susțin edilii, buget care nu a fost încă votat.

A doua încercare, pe modelul noului HCL votat

Pentru că în 2023, acțiunea consilierei a fost respinsă pe motiv că nu e inclusă în buget, aceasta a depus din nou documentația, vineri, 2 februarie 2024.

“Am depus astăzi la primărie pentru a doua oară documentațiile care permit demolarea a peste 150 de garaje în 6 zone din oraș si amenajarea de noi locuri de parcare. Prima dată, administrația Fritz a refuzat efectiv să respecte procedura instituită de lege privind proiectele de hotărâre inițiate de consilierii locali!

Este de notorietate faptul că timișorenii au o mare problemă legată de lipsa locurilor de parcare, in centru sau in cartierele orașului, însă această realitate a fost complet ignorată de primarul Fritz.

Multă gargară politică, însă, din păcate, singurele proiecte din acest mandat ce au presupus demolarea de garaje si amenajarea de locuri de parcare, au fost doar două: unul pe care l-am deblocat eu, faza a II a a unui proiect început de fostul primar Robu- parcarea din Pepinierei si proiectul inițiat de mine de la zero, din Clabucet (ciopârțit de administrația Fritz, din peste 80 de noi locuri de parcare amenajandu-se, contrar celor votate in consiliu, doar jumătate).

Anul trecut in 20.07.2023 am depus la primărie un număr de 6 noi proiecte de hotărâre ce vizau declararea de interes public a terenului, proprietatea Mun. Timișoara, pe care sunt construite garaje, în vederea demolării acestora:

Terenul din spatele blocurilor de pe Bld. Gh. Lazăr nr. 36, scara B și C – 20 garaje;

Terenul din spatele blocurilor de pe Bld. Gh. Lazăr nr. 38- 34 garaje;

Terenul din spatele blocurilor de pe Str. Intrarea Umbrosă – 32 garaje;

Terenul din spatele bazei sportive de pe Str. Amforei- 35 garaje;

Terenul situat pe Aleea Libelulei, în spatele bazinului de înot din zona Dacia- 18 garaje;

Terenul situat în spatele blocurilor din Bld. Dâmboviței nr 62-11 garaje.

Garaje zone de studiu (PDF)

Pentru fiecare din cele șase locații menționate mai sus, am facut in prealabil împreună cu funcționari din cadrul primăriei o analiză amplă constând in identificarea CF-urilor cu nr. top afectate de garaje, au fost identificate contractele de închiriere, Autorizațiile de construire, s-au efectuat verificări inclusiv la Compartimentul de fond funciar si Serviciul Juridic. Toate datele relevă faptul că din punct de vedere juridic procedura privind demolarea acestor garaje poate începe.

Acum vine partea mai putin distractivă: in loc ca Referetale de aprobare intocmite de mine pentru fiecare locație in parte, împreună cu toate documentele atașate (CF-uri, răspunsuri Serviciu Juridic, contracte de inchiriere, AC-uri etc), sa intre in procedura proprie unui Proiect de Hotărâre care să ajungă pe masa consilierilor locali pentru a fi aprobat sau respins, m-am trezit in septembrie 2023 cu un raspuns halucinant din partea lui Mihai Florescu, Director General la investitii si mentenanță din primarie.

În cadrul acestui răspuns, directorul invocă in primul rand faptul ca lucrările ce ar urma a fi realizate nu sunt cuprinse in Bugetul pe 2023. Păi de ce ar fi in contextul in care lucrările pot fi realizate de societățile aflate in subordinea primăriei?! Ca fapt divers, marți au inițiat un proiect de hotărâre cu același obiectiv, fără a avea însă votat bugetul pe anul 2024… De unde trag concluzia că pentru unii domn’ director îi mumă, iar pentru mine, ciumă…

Îi reamintesc pe această cale că el nu este directorul general al USR-ului, ci director in cadrul primăriei, plătit din bani publici si ar trebui sa aiba aceeași unitate de măsură când e vorba de proiecte pentru acest oraș, indiferent cine le inițiază.

Tot in cadrul acestui raspuns, directorul face trimiteri la necesitatea întocmirii unor SF-uri si invocă necesitatea declanșării procedurii de expropriere, fapt ce mă determină sa cred ca ori nu are habar de dispozitiile Legii 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, ori nu s-a uitat pe documentele depuse de mine nici macar pe diagonală.

Pai despre ce expropriere si despăgubiri sa vorbim in contextul in care in locațiile identificate de mine in CF-uri, contracte de închiriere, Autorizații de construire, garajele apar ca fiind constructii provizorii si se menționează clar faptul ca proprietarii, in cazul in care sunt notificați de municipiu privind realizarea unor lucrări de utilitate publică au obligația de a elibera si preda terenul municipiului (mai mult decât atât, dacă nu-l eliberează ei de bună-voie, o face primăria, pe cheltuiala lor)?!

Așa cum am menționat in cadrul plenului din 30 ianuarie 2024, astăzi am redepus întreaga documentație aferentă locațiilor menționate mai sus, la Cabinetul primarului Fritz.

CITEŞTE ŞI: Ambiția iubitei șefului de cabinet al lui Dominic Fritz de a avea și o funcție politică de conducere o poate costa jobul din primărie

Mă aștept ca măcar de această dată, administrația Fritz să respecte procedurile si legea si inițiativa mea să ajungă pe masa consilierilor locali, in termenul prevăzut de Codul Administrativ… nu de alta dar nu mai suntem demult în fața unei neglijente, ci în fața unui veritabil abuz! Mai puțin și se împlinește un an de zile de când trebuia demarată procedura!”, a postat pe Facebook, Roxana Iliescu, vineri, 2 februarie 2024.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

6 thoughts on “Demolarea garajelor din Timişoara pentru noi parcări, varianta 2024, are probleme de legalitate și permite lucrări cu dedicație pentru anumite firme

  1. A mai fost unul care demola garaje si a stat pe-acasa in ultimii 4 ani…nu va va vota nimeni din cei care oricum nu va votau,numai pentru ca demolati nejustificat garaje,dar in mod cert nu va vor mai vota proprietarii de garaje si familiile lor….Atata timp cat in fiecare cartier sunt terenuri virane pline de noroaie si balarii pe care nu se construieste nimic,pare ca de fapt afacerea este demolarea…

  2. Să meargă dl Fritz să vadă baterii de garaje în Germania. Acolo nu le demolează nimeni !
    Nu înțeleg de unde au cultivat ura asta împotriva garajelor.

  3. Demolarea facuta de Robu nu a avut nicio problema cu legalitatea? Adevaru e ca sunt intr-un spatiu dintre blocuri si doar 4 garaje, ca ceilalti locatari nu au mai primit aprobare ca cica sunt conducte de la Aquatim si Colterm. E destul ca cele 4 garaje au blocat orice speranta de a creste numarul locurilor de parcare, caci una este sa fie parcarea peste un canal/conducta si alta e sa fie un graj peste canal/conducta. E foarte bine ca si asa, stiu un caz concret : un vecin are garaj, dar nu-l foloseste si tine in fata blocului doua masini. Chiar asa, ne batem joc unii de altii. Eu trebuie sa alerg sa-mi caut un loc de parcarer daca cumva ajung dupa ora18,00 acasa. Ca sa nu mai vorbesc ca unii isi tin rablele pe domeniul public. Poate platesc impozit, dar nu sunt miscate de ani de zile. Faceti curatenie caci numai asa va creste numarul locurilor de parcare in timp ce TM este inundata de masini CS, HD, MH, GJ si alte judete limitrofe, care nici nu platesc impozite.

  4. Bună ziua,in spate la Casa de Pensii Timișoara,zona Andrei Saguna cînd ajungeți aici garajele sunt pe post de magazie și mașinile tot în stradă, ……

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *