Bega, navigabilă până în Serbia

bega navigabila conferinta

Moment important pentru transportul pe apă: ieri, a fost semnat contractul pentru proiectarea şi execuţia reparării infrastructurii de navigaţie a Canalului Bega.

Valoarea proiectului este de 13,85 milioane de euro, dintre care 11,70 milioane sunt bani de la Uniunea Europeană.

Anul viitor, lucrările ar trebui să fie finalizate. Obiectivul principal îl reprezintă promovarea transportului sustenabil şi dezvoltarea infrastructurii de mobilitate în zona transfrontalieră, pentru transformarea Canalului Bega într-o destinaţie recunoscută la nivel internaţional pentru experienţe turistice, diversitate culturală şi protecţia mediului.

De asemenea, proiectul va promova buna vecinătate şi cooperarea între România şi Serbia. Pentru realizarea acestui deziderat, repararea Nodului Hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, care funcţionează ca o ecluză, este vitală. Canalul Bega a fost amenajat pentru navigaţie în urmă cu aproape 250 de ani, dar, din considerente politice, circulaţia a fost întreruptă în 1958.

Calea navigabilă din Timişoara şi până în Serbia are o lungime totală de 114 kilometri, 44,5 kilometri fiind pe teritoriu românesc, iar restul, în Serbia. Prin repararea infrastructurii de navigaţie, se creează premisele reluării navigaţiei pe această rută istorică.

Importanţa momentului a fost punctată şi prin prezenţa la Timişoara a ministrului apelor şi pădurilor, Ioan Deneş, care a declarat:

„Este un proiect început pe fonduri europene, care trebuie să continue şi să demonstrăm prietenia cu vecinii noştri din Serbia. Navigaţia a fost întreruptă în 1958, dar acele vremuri au apus şi iată că acum semnăm proiectul de execuţie. E un lucru foarte bun că această investiţie se concretizează”.

În acest proiect european, Administraţia Bazinală de Ape Banat şi Consiliul Judeţean Timiş sunt parteneri, liderii celor două instituţii fiind prezenţi la evenimentul de ieri. Titu Bojin, directorul de la „Ape”, a declarat:

„Mă bucur pentru proiectul pe care, iată, că am reuşit să îl pornim efectiv şi să trecem de faza actelor, a hârtiilor. Mulţumesc domnului ministru pentru sprijinul acordat şi sper ca acest proiect să fie doar unul mic, în comparaţie cu viitorul contract pe care îl avem în vedere, cel pentru Bârzava, coroana apelor Banatului”.

La rândul său, Călin Dobra, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, a declarat:

„Putem spune că astăzi scriem istorie, pentru că se deschide o investiţie deschisă acum 250 de ani şi închisă cu 61 de ani în urmă.

Această investiţie reprezintă o nouă cale de comunicare cu prietenii noştri din Serbia, întărirea relaţiilor de cooperare şi sperăm ca în 2021 să deschidem şi un punct de frontieră, atât pe partea navigabilă, cât şi în cea rezervată pistelor de biciclete”.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *