Angajații STPT rup tăcerea: autobuze cu frâne defecte și “garanții” reținute din salariu

Angajații STPT rup tăcerea: autobuze cu frâne defecte și “garanții” reținute din salariu

Angajații STPT rup tăcerea: autobuze cu frâne defecte și “garanții” reținute din salariu

Probleme tehnice la mijloacele de transport în comun, taxe percepute drept “garanții” din salariu sunt doar două dintre cele mai recente aspecte pe care angajați și foști angajați ai Societății de Transport Public Timișoara le semnalează public.

Grav este că sunt chestiuni care trenează de ani de zile și care nu au fost rezolvate sau lămurite public de către cei ce s-au perindat la conducerea STPT. Nici măcar de către actualul director general, Constantin Cocheci, unul dintre cei mai bine plătiți directori angajați “la stat” din județul Timiș, cu un salariu lunar net de 20 de mii de lei pe lună.

Angajații STPT rup tăcerea: autobuze cu frâne defecte și “garanții” reținute din salariu

Nemulțumiri ale șoferilor

Pe grupul de Facebook “Vocea STPT”, Lucian Giju, care spune că este șofer pe un autobuz al societății de transport a Primăriei Timișoara, atrăgea atenția joi, 24 august 2023, că unele autobuze reprezintă un real pericol din cauza defecțiunilor la sistemul de frânare și acuza condițiile de lucru neconforme ale șoferilor.

“Și condițiile de muncă sunt foarte grele, autobuzele cele scurte n-au climă, jumătate din ele n-au scaune pentru șofer și cel mai grav foarte multe sunt defecte la sistemul de frânare. Cam așa arată scaunul de la autobuzul pe care îl conduc eu și din cauza lui am sta în medical cu dureri”, susține Giju, într-o postare publică, la care a atașat și fotografii.

Angajații STPT rup tăcerea: autobuze cu frâne defecte și “garanții” reținute din salariu

“Garanțiile” reținute din salariu, subiect tabu

Un alt aspect, de data aceasta de natură financiară, ne-a fost sesizat de către un fost angajat, care a solicitat să îi protejăm identitatea, declarând că se teme de repercusiuni. Acesta aduce acuzații grave fostei și actualei conduceri a STPT și susține că cei din administrația societății rețin diverse sume de bani din salariu drept “garanție”.

“După ce îți faci toate analizele ptr angajare ( probe de sânge, EKG, interne, test ORL, test oftalmologie, etc) + testul psiho (care durează o oră) și ajungi în momentul angajării la STPT, doamnele de la personal te pun în fața faptului împlinit respectiv îți pun în față la semnat un acord scris prin care să îți dai acordul să ți se retragă din salariu 10% în fiecare lună până la acumularea sumei egală cu salariul brut pe care îl are fiecare respectiv între 4.150 și peste 5.000 lei.

De acest acord afli dacă întrebi ce semnezi iar dacă nu întrebi nu îți spune nimeni ce semnezi. Dacă te pui să citești înainte ce semnezi așa cum ar fi normal, doamnele de la personal bineînțeles că te tratează cu aroganță spunându-ți ceva de genul ,,Haideți că eu nu am timp pentru așa ceva!”

Iar dacă nu ești de acord cu acest acord și refuzi să îl semnezi, îți este refuzată angajarea deci pur și simplu nu te poți angaja la STPT ca și vatman sau șofer cu toate că este un deficit foarte mare de vatmani și șoferi în așa fel încât zilnic sunt scoase diferite linii de tramvai, troleibuz sau autobuz din cauza lipsei personalului de bord.

Deci, STPT comite un abuz respectiv actul de angajare îți este condiționat cu acest acord de oprire a garanției.
Întrebarea ar mai fi cine beneficiază de dobânda acestor bani (banii opriți ptr GARANȚIE) care sunt depuși în bancă la termen cu dobândă?

Conform legii acești bani opriți ca și așa zisa garanție, nu pot fi opriți salariatului în cazul în care angajatul STPT cauzează vreo pagubă societății. Această prevedere legală este cunoscută de conducerea STPT dar aceștia continuă să practice acest abuz acoperit de acorduri scrise pentru dobânda primită de la bancă de pe banii cu titlu de ,,garanție”, dobândă care doar DNA poate afla în ce scopuri s-a cheltuit atâția ani de zile până în prezent”, ne-a scris fostul angajat al STPT, a cărui identitate o vom proteja.

Acuzațiile sunt extrem de grave și am vrut, conform normelor deontologice din presă, să le verificăm din mai multe surse. Trei persoane, dintre care doi foști angajați și un actual angajat al STPT, care au refuzat să le facem publică identitatea, au confirmat conținutul mesajului și implicit această practică posibil ilegală.

Sursa inițială care ne-a oferit aceste informații a formulat și o serie de întrebări absolut legitime, la care conducerea STPT ar trebui să dea un răspuns:

-Care este suma totală pe care a oprit-o STPT ca și garanție de la angajații?

-Ai cui sunt banii opriți de STPT de la angajați, sunt banii societății sau banii angajaților?

-Dacă banii opriți ca și garanție nu se pot folosi conform legii atunci de ce s-au oprit?

-Banii respectivi au fost depuși la bancă la termen de 3 luni, 6 luni sau un an?

– Cine a beneficiat, beneficiază și va beneficia în continuare de dobânda banilor depuși la termen de la bancă, dacă banii sunt ai salariaților STPT?

Joi, 24 august 2023, la orele 18:50, l-am contactat pe WhatsApp pe directorul general STPT, Constantin Cocheci, căruia i-am trimis mesajul care semnalează aceste aspecte și i-am solicitat un punct de vedere. Managerul societății a venit cu următoarele precizări și lămuriri.

Angajații STPT rup tăcerea: autobuze cu frâne defecte și “garanții” reținute din salariu

“În legătura cu cele cuprinse în declarație vă aduc la cunoștință următoarele :

1. In conformitate cu prevederile Legii 22/1969 privind angajarea gestionarilor, prin decizie a Consiliului de Administrație, s-au stabilit categoriile de gestionari si cuantumul garanției materiale pentru acoperirea pagubelor cauzate prin faptele acestora. Au calitate de gestionari si conducătorii mijloacelor de transport in comun pt gestiunea cardului de combustibil si gestiunea vehiculului pe care il conduc.

2. Prejudiciul se recuperează din garanție pe baza acordului salariatului sau în temeiul unei hotărâri judecătorești.

3. Aceasta practica este comuna de zeci de ani in baza legii.

4. STPT sau alte persoane nu beneficiază de dobânzi aferente acestor garanții.

5. STPT este o societate cu acționar unic Municipiul Timișoara si este verificata de Curtea de Conturi.

În cazul unui prejudiciu cauzat de un angajat Societatea are obligația de a recupera prejudiciul de la respectivul angajat.

Pentru exemplificare:

Daca un șofer cauzează un accident din culpa lui atunci STPT este obligată sa recupereze valoarea daunelor provenite din accident de la șofer.

Referitor la modul de înțelegere a acestei situații si a modului in care a înțeles interacțiunea cu angajatul de la personal de către persoana care a făcut acele declarații prefer sa mă abțin”, este răspunsul trimis de către directorul general al STPT, Constantin Cocheci, către Renașterea bănățeană.

CITEȘTE ȘI: Spitalul CF Timișoara se modernizează. Ce spune managerul, conf. dr. Stela Iurciuc


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

12 thoughts on “Angajații STPT rup tăcerea: autobuze cu frâne defecte și “garanții” reținute din salariu

  1. In orice firma de transport, angajatilor li se retrage din salar o gatantie sub forma de rata lunara pana se ajunge la 1 salar al soferului sau dupa caz alte sume in functie de firma.
    Acelasi lucru se intampla si in cazul gestionarilor carora le este incredintata o gestiune (bunuri de diferite valori) fara ca suma sa poata depasi valoarea bunurilor incredintate.
    Aceste sume se inregistreaza in contabiliate intr un cont dinstinct reprezentand garantia soferului, si in cazul in care nu exista pagube asupra autovehiculului pe care il conduce suma se restituite cand angajatul demisioneaza.

  2. Noaptea mintii…

    la punctul 4 banii depusi in banca aduc dobinda, daca oamneii nu beneficiaza de dobinda atunci o incaseaza STP-ul pt ca banca da dobinda celui care a depus banii in banca. Aici D-l director minte….
    Pai mijloacele de transport de la STP nu au asigurare Casco ??? De ce trebuie sa le repare soferul pe banii lor? Pai daca regula aceasta ar fii si la firmele de transport asa nu ar mai lucra nimeni ca sofer…. O aberatie marca STP

  3. Banii din garanție sunt ai angajaților , deci ei trebuie sa încaseze dobânda . Cât despre practicile STPT, actuala conducere a moștenit toate practicile celor care s-au perindat pe aici . Marea restructurare promisa de USR cu surle si trâmbițe s-a dovedit a fi un mare “fâs “ ! Nimic nu s-a schimbat in bine .

  4. Una din practicile cele mai criminale este : schimbarea componentelor ce țin de sistemul de frânare și a roților înainte de ITP și aducerea lor la starea inițială după ce se ia avizul . Șoferii produc accidente in trafic din cauza frânelor , vin cu test de frâna care le confirma spusele și totuși plătesc pagubele , mai ales ca sunt prinși cu Garanțiile .Societatea este totdeauna” curată “.

  5. Lipsa acută a pieselor de schimb , a componentelor , mașini scoase in trafic fără o minima revizie , asta face ca postul de sofer STPT sa fie un job foarte riscant , unde șoferul este supus unui tratament abuziv si discriminatoriu .

  6. Nici măcar tramvaiele Bozankaya sau autobuzele electrice nu au Casco , deci in loc sa iti faci o rata la prima casa îți faci o rata la STPT .

  7. O problemă gravă este motorina , s-au montat acele sisteme de monitorizare in trafic a consumului dar ce se intâmplă noaptea în garaj este o altă poveste pe care conducerea nu o vrea rezolvată , noaptea li se sparg lacătele de la rezrvoare , sunt dezactivate acele sisteme și este sustrasă toată economia șoferilor .Există o gașcă bine protejată care mulge toate mașinile .Nu sunt camere , nu sunt dovezi , nu se vrea a se opri furtul .Pe soferi i-a făcut hoți , sunt oameni care nu au luat o picătură în viața lor și tot au de plată . Acolo este un grup organizat care barberește tot și nu se vrea stoparea . de ce ne mai mirăm că nu avem șoferi ?

  8. Dintre doamnele de la personal sa stiti sa cea care face angajarile este aroganta si mereu comenteaza ceva dar am observat ca dupa ora 12 nu prea o mai gasesti la birou. As fi curios cine ii permite sa plece aproape zilnic mai repede si de ce.

  9. Aceeași doamna face și înscrierile in sindicat , de cum omul a semnat CIM , este automat înscris in sindicatul reprezentativ . Pana înțelege ce se întâmpla este deja înscris și de ieșit din acel sindicat e lupta grea , e mai ușor sa divorțezi decât sa ieși din sindicat . Sunt toți pe o mâna și se acopăr unul pe altul !

  10. termenul de „restructurare” are intotdeauna un singur inteles in conceptul tuturilor managerilor ce s-au peridat la mulsul acestei societati: sa dea afara TESA ce au fost angajati de precedentul manager. societatea ajunge astfel dupa „restructurare” undeva la 900-1000 de angajati, ca la sfarsitul fiecarui mandat al celor ce s-au perindat la conducere, sa ajunga undeva la 1300-1400 de angajati, dupa care iar vine altul ce observa ca e prea mult personal si tot asa, din ’91 de cand s-a infiintat RATT-ul si pana azi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *