16.800 de vizitatori la Cluj-Napoca și zero la Timișoara, în Noaptea Muzeelor, la muzeele de artă din cele două orașe

16.800 de vizitatori la Cluj-Napoca și zero la Timișoara, în Noaptea Muzeelor, la muzeele de artă din cele două orașe

După publicarea pe site-ul ziarului, sâmbătă după-amiază, a articolului „De noaptea minții: în viitoarea Capitală Culturală Europeană, Noaptea Muzeelor nu include și Muzeul de Artă Timișoara!”, managerul respectivului muzeu, Filip Petcu, ne-a oferit punctul de vedere pe care i-l solicitasem cu câteva ore bune înainte.

Iată-l: “Evenimentul NM reprezintă o inițiativă preluată de RNMR și practicată în câteva muzee din RO. MNArT nu participă la NM deoarece se află în pregătire privind partea de infrastructură pentru anul 2023, pentru expozițiile V. Brauner și C. Brâncuși”.

Tentativă jalnică de bagatelizare a Nopții Muzeelor

Nu știm cu cine s-a sfătuit Filip Petcu înainte de a formula un asemenea răspuns, însă observăm că managerul MNArT a avut parte de o consiliere extrem de slabă. În primul rând, încercarea de a bagateliza un eveniment cultural de mare succes la public, așa cum este Noaptea Muzeelor, prin formularea “inițiativă practicată în câteva muzee din România”, este una jalnică.

Cum să susții că doar în câteva muzee din țară se ține Noaptea Muzeelor, când, pe site-ul evenimentului, sunt prezentate sute de locații din 87 de localități?! Ca să nu mai spunem că, la edițiile anterioare ale Nopții Muzeelor, pragul MNArT a fost călcat de o sumedenie de timișoreni.

De pildă, în 19 mai 2014, pe pagina de Facebook a muzeului era postat următorul mesaj: “4682 de vizitatori la Muzeul de Artă Timișoara cu ocazia evenimentului <Noaptea Muzeelor>. Acest lucru în pofida vremii nefavorabile și a faptului că Piața Unirii din Timișoara este închisă. Mulțumim mass-media, partenerilor, colaboratorilor, prietenilor, pentru că ați promovat evenimentul”.

Iar anul trecut, în plină pandemie, proaspăt numit manager interimar, Filip Petcu n-a mai minimalizat anvergura evenimentului, astfel că, pe pagina de Facebook a MNArT, sub o fotografie sugestivă cu grupuri de timișoreni în fața instituției, a fost postat, în 15 iunie, un alt mesaj în aceeași notă pozitivă: “Mulțumim prietenilor Muzeului pentru că ne-au fost alături în <Noaptea Muzeelor>, pentru că a fost frumos și ne-am bucurat de un eveniment deosebit, dincolo de restricțiile de ordin sanitar”.

Între timp, interimarul Petcu a câștigat concursul pentru ocuparea funcției de manager, la care a participat de unul singur, așa că nu mai trebuie să mimeze interesul pentru Noaptea Muzeelor și poate acționa conform principiului “Așa vor mușchii mei”.

În al doilea rând, cum să pretinzi că nu ai participat la Noaptea Muzeelor în 14 mai 2022 fiindcă pregătești infrastructura pentru expoziții care se vor desfășura abia peste un an și jumătate?! De exemplu, expoziția Brâncuși va avea loc în perioada 30 septembrie 2023 – 28 ianuarie 2024, așa că închiderea porților MNArT în Noaptea Muzeelor din 14 mai 2022 este absurdă și total nejustificată.
16.800 de vizitatori la Cluj-Napoca și zero la Timișoara, în Noaptea Muzeelor, la muzeele de artă din cele două orașe

Laude și poze, dar nici un cuvânt despre marele absent

Duminică, președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica, se lăuda, pe pagina personală de Facebook, cu participarea a două dintre muzeele finanțate de CJT, Muzeul Național al Banatului și Muzeul Satului Bănățean, la Noaptea Muzeelor, fără să facă absolut nici o referire la Muzeul Național de Artă Timișoara, care are fix același statut cu cele două menționate mai sus, dar care și-a ținut porțile închise în noaptea de sâmbătă!

Iată fragmentul respectiv din postarea șefului CJT: “Cele mai importante muzee din Timișoara sunt finanțate integral de Consiliul Județean Timiș și sunt mândru de eforturile lor de a se apropia de publicul larg. Participarea Muzeului Național al Banatului și al Muzeului Satului Bănățean la Noaptea Muzeelor a fost o provocare de îmbogățire a actului de cultură cu nuanțe creative și interactive, iar instituțiile noastre de cultură i-au făcut față cu brio. Viziunea actuală a Consiliului Județean Timiș este de apropiere de comunitate, de deschidere, nu doar în fața iubitorilor de cultură ci și pentru segmente de populație care în mod obișnuit preferă alte activități de petrecere a timpului liber”.

16.800 de vizitatori la Cluj-Napoca și zero la Timișoara, în Noaptea Muzeelor, la muzeele de artă din cele două orașe

Acum, dacă am încerca un comentariu pe text, am trage următoarele concluzii: 1. deși este, și acesta, finanțat integral de CJT, Muzeul de Artă, prin managerul său, restauratorul Filip Petcu, nu face nici un efort de a se apropia de publicul larg, din moment ce nu le-a permis timișorenilor să-i calce pragul în Noaptea Muzeelor; 2. neparticiparea MNArT la Noaptea Muzeelor n-a îmbogățit actul de cultură cu nuanțe creative și interactive, ci, dimpotrivă, l-a sărăcit; 3. managerul Muzeului Național de Artă Timișoara, Filip Petcu, nu dă nici doi bani pe viziunea actuală a CJT de apropiere de comunitate, de deschidere pentru segmente de populație care în mod obișnuit preferă alte activități de petrecere a timpului liber.

Una-i una, alta-i alta

Dar, dincolo de concluziile noastre, ne-am dorit să aflăm și punctul de vedere al președintelui CJT, Alin Nica, vizavi de închiderea porților Palatului Baroc în Noaptea Muzeelor. Și l-am aflat: “Decizia de a participa sau nu la Noaptea Muzeelor a aparținut Muzeului Național de Artă, fiind o instituție cu management propriu. Instituțiile culturale finanțate de CJ Timiș au obligația îndeplinirii propriului plan de evenimente (Programul Minimal), în rest, participările la alte acțiuni culturale sunt opționale și rămân la latitudinea conducerii lor”.

Cu alte cuvinte, “viziunea actuală a CJT” de care vorbea atât de înflăcărat domnul Nica pe Facebook era înlocuită subit cu “managementul propriu” al Muzeului de Artă. Așadar, poate visa orice dorește președintele instituției finanțatoare, Alin Nica, pentru că, în realitate, directorul MNArT, Filip Petcu, decide dacă muzeul se apropie sau nu de comunitate, dacă-l deschide sau închide pentru “segmentele de populație care în mod obișnuit preferă alte activități de petrecere a timpului liber”. Iar fostul lider de sindicat ajuns manager a zis “pas”, așa că Muzeul Național de Artă Timișoara a rămas închis în Noaptea Muzeelor.

Sub Feleac s-a putut, pe Bega, nu

Dacă atât s-a putut la Timișoara, haideți să vedem cum au stat lucrurile la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, orașul care a pierdut, în 2016, duelul cu Timișoara pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii. Cităm din postarea făcută pe pagina sa de Facebook de managerul instituției de cultură clujene, Lucian Nastasă Kovacs:

“<Noaptea Muzeelor> la Palatul Bánffy din Cluj! A fost o seară ce ne dă speranțe de viitor. Mai ales tinerii au luat cu asalt Muzeul de Artă, la final – evident, prelungit volens nolens – înregistrându-se ușor peste 16.800 vizitatori (!!! – n.r.) Alături de colegii mei (i-aș enumera, dar au fost mulți cei care au asigurat fluxul, minime ghidaje și securitatea patrimoniului, adică vreo 42 persoane, cu tot cu voluntari), avem sentimentul datoriei împlinite, mai ales că nu a fost deloc ușoară gestionarea afluenței iubitorilor de artă. Pe de altă parte, prezența masivă a fost stimulată și de edificiul Palatului Bánffy, ca să nu mai vorbesc de cele cinci expoziții în generoasele spații ale Muzeului”.

16.800 de vizitatori la Cluj-Napoca și zero la Timișoara, în Noaptea Muzeelor, la muzeele de artă din cele două orașe

16.800 de vizitatori la Muzeul de Artă Cluj-Napoca și 0 (zero) vizitatori la Muzeul Național de Artă Timișoara, în Noaptea Muzeelor, cu câteva luni înainte ca orașul de pe Bega să devină Capitală a Culturii Europene. Ni se pare nouă sau pălăria de manager al MNArT nu doar că îi este prea mare domnului Filip Petcu, dar îi cade efectiv peste ochi?


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

8 thoughts on “16.800 de vizitatori la Cluj-Napoca și zero la Timișoara, în Noaptea Muzeelor, la muzeele de artă din cele două orașe

  1. Permanent sfatuit prost dl manager, iar singur oricum nu poate. Asta e o combinatie nasoala, vom mai vedea scene penibile, calea e deschisa.

  2. plini de ifose si amatorism… Dupa chipul „mentorului” care i-a adus. Marele aventurier sef , amatorul Dominik Fritz.
    Macar de avea atita caracter prmarul, sa. iasa acum să-l critice public si dea macar un AVERTIMENT, daca nu chiar sa ceara DEMISIA.
    Dar ce i poti cere lui Pinochio…

  3. Timisoara este comparata cu Clujul, puternic centru universitar, in care filingul societatii e mai putin snob si ocupat cu fite.
    Poate o comparatie cu Craiova, era mai nimerita, in conditiile in care Timisoara face obiectul unei invazii din regiunea cu pricina. 😉

  4. ăla nu-i manager, ci marioneta unora din politică care-l susțin pentru frustrările lor.
    principiul “Așa vor mușchii mei” este susținut de politic, iar marioneta politică îl duce
    mai departe. marioneta promovată „manager” este o mizerie, fără vreo legătură cu ceea
    ce înseamnă activitatea într-un muzeu și în cultură, în general!

  5. Bataie de batjocuta. Plin centru in Timisoara la 12 noaptea, de oameni, iar muzeul de arta si castelul, care se tot repara de 20 de ani, nu au plecat de nebuni la 12 noaptea pina la Padurea verde, pe care o poti vizita ZIUa nu noaptea.a fost noaptea bataii de joc, a Timisoarenilor care sperau sa vada ceva, la muzeul de arta. Mac Donald s-a inchis si el tot la 00.00, desi inca erau destui clientii, dar ei nu sunt de condamnat.

  6. Sa nu se mire nimeni la aflarea veștii ca în spatele fiecărei decizii „manageriale” luate în aceasta instituție sta cineva care poartă fustă. Domnul manager F.A.P. este total lipsit de orice urma de activitate cognitiva în absența soției. (A se verifica în ce fel a ajuns dumneaei în muzeu) Poftă bună!

Lasă un răspuns