USR a început campania de spamming prin SMS și e-mail. Foarte mulţi timişoreni revoltaţi

USR a început campania de spamming prin SMS și e-mail. Foarte mulţi timişoreni revoltaţi

USR a început campania de spamming prin SMS și e-mail. Foarte mulţi timişoreni revoltaţi

Zeci de timișoreni ne-au contactat începând de duminică, 11 februarie 2024, și ne-au sesizat că primesc mesaje text (sms) pe telefon dar și pe email din partea Uniunii Salvați România, care a început o operațiune intensă neoficială de targetare individuală a românilor, pe față – chiar dacă nu a început oficial campania electorală.

SMS-uri cu surprize

Astfel, începând cu ora 19:00, duminică, oameni din diverse localități din Timiș și Arad, ne-au trimis print-screen-uri cu mesaje sms primite pe telefon, cu mesajul “Mulțumim că rămâi în legătură cu USR” însoțit de două linkuri active, de pe un număr “scurt”: 1898.

USR a început campania de spamming prin SMS și e-mail. Foarte mulţi timişoreni revoltaţi

Utilizatorii sunt din categorii sociale și de vârstă diferite, iar mulți dintre ei au sunat operatorul de telefonie pe care îl folosesc pentru a nu mai primi mesaje. Invariabil, răspunsul din partea operatorilor a fost că nu pot opri mesajele, deoarece nu sunt trimise de către companiile de telefonie, ci e vorba de numere care se închiriază către diverse entități, de la call center sau agenții de publicitate, la comercianți sau alte entități, persoane fizice sau juridice.

Conform Wikipedia, o definiție largă este următoarea: “Spamming este procesul de expediere a mesajelor electronice nesolicitate, de cele mai multe ori cu caracter comercial de publicitate pentru produse și servicii dubioase, practicată în industria e-marketingului și de proprietarii de situri pornografice.”

Căutând un istoric al numărului de telefon de pe care a fost trimis mesajul, 1898 a fost folosit cel puțin din anul 2016 încoace de diverse entități, pentru a-și face reclamă direct pe telefoanele românilor. Numărul aparține oficial companiei Telekom, dar se închiriază, cum spuneam, unor entități, lucru perfect legal. Doar că, în cazul de față, beneficiarul este un partid politic. În condițiile în care oamenii ne-au declarat că nu au nicio treabă cu Uniunea Salvați România și nu și-au dat acordul pentru a le fi trimise astfel de informări de publicitate politică, mesajele se în cadrează la categoria spam, adică mesaje nesolicitate.

Operatorii de telefonie au obligația legală de a face cunoscute așa-numitele “numere speciale” sau ” numere SMS servicii cu valoare adăugată”. Companiile de telecomunicații au obligația să facă publice listele cu aceste numere. În cazul de față, 1898 a fost folosit de sute de companii în diverse campanii: de la case de pariuri, la retaileri GSM precum Arsis, companii de curierat (SmartShip), Poșta Română și în trecut, de mai multe partide sau oameni politici, ca de exemplu PMP și Eugen Tomac. Exemple însă sunt sute de astfel de utilizări, inclusiv mesaje în numele Comisiei Europene. (1898 – Numărul de evaluări: 59× Deranjant – număr… (listaabonatilor.ro)

Dacă prin contract, cel ce închiriază un astfel de număr are limitări legale ce prevăd a nu abuza prin trimiterea nesolicitată de mesaje sau conținut ilicit sau chemare la acțiuni (call to action) ilegale, odată numărul dat în chirie, nu este clar din punct de vedere legal cine ar trebui să monitorizeze eventualele abuzuri. Evident că acest lucru ar trebui realizat de către ANCOM, STS sau de către serviciile de combatere a fraudei informatice ale MAI.
Problema este că există mii de astfel de numere speciale, pentru fiecare operator, iar operatorul nu este responsabil legal pentru mesajele trimise de agentul comercial care închiriază numărul.

Din baza de date a Telekom, rezultă că numărul 1898 face parte din lista numere SMS servicii cu valoare adăugată deschise în Telekom Romania Mobile Communications SA.

USR a început campania de spamming prin SMS și e-mail. Foarte mulţi timişoreni revoltaţi

Ceea ce contravine legislației în vigoare la sms-urile trimise de USR este că nu se menționează tarifele aplicate, în cazul în care sunt accesate cele două linkuri active, unul pentru a citi politica de date iar altul pentru dezabonare. Accesând aceste linkuri, utilizatorii nu au de unde să știe nici spre ce site-uri îi duce și nici cu se sume vor fi taxați.

E-mailul de la 6 dimineața

Campania partidului a continuat luni, 12 februarie 2024, cu un val de emailuri din categoria spam. Astfel, USR transmite “Îți mulțumim că te-ai abonat!”, făcând referire la un abonament la newsletterul lor politic, intitulat USR Insider. Din nou, acceași problemă reclamată de cititori: ei nu s-au abondat la nimic care ține de acest partid și nu și-au dat vreun consimțământ să le fie folosite adresele de corespondență electronică.

USR a început campania de spamming prin SMS și e-mail. Foarte mulţi timişoreni revoltaţi
Chiar dacă mesajul email conține opțiunea de dezabonare, prin accesarea link-ului, datele personale ale utilizatorului sunt practic confirmate celui ce a trimis emailul. E de fapt o actualizare a bazelor de date deja existente, prin care cei ce trimit mesajele filtrează ce adrese de email mai sunt active sau nu.

Potrivit Kaspersky Lab, definiția SPAM-ului este „un email anonim, nesolicitat” sau în engleză „spam is anonymous, unsolicited bulk email”.

O analiză a componentelor definiției relevă următoarele:

Anonymous (anonim): Spam-ul este trimis utilizând adrese ale expeditorilor falsificate sau colectate, pentru a ascunde expeditorul real.

Bulk email (emailuri în masă): Spam-ul este trimis în cantități mari. Spammer-ii fac bani din procentul mic de destinatari care reacționează la aceste emailuri; pentru ca Spam-ul să fie rentabil mesajele trimise trebuie să fie trimise într-un număr mare.

Unsolicited (nesolicitat): Listele de corespondență, buletinele informative și alte materiale publicitare pe care utilizatorii finali au ales să le primească pot semăna cu SPAM-ul, dar sunt de fapt legitime. Cu alte cuvinte, același email poate fi clasificat atât ca SPAM, cât și ca email legitim, în funcție de faptul dacă utilizatorul a ales sau nu să îl primească.

Prin urmare, SPAM-ul este orice tip de comunicare digitală nedorită, nesolicitată, care este trimisă în bloc. Adesea, SPAM-ul este trimis prin e-mail, dar poate fi distribuit și prin mesaje text, apeluri telefonice sau rețele sociale.

Trebuie subliniat faptul că obligatoriile cuvinte-cheie „publicitate” și „comercial” nu sunt utilizate pentru a defini SPAM-ul. Multe mesaje SPAM nu sunt nici reclamă, nici vreun fel de propunere comercială. Pe lângă oferirea de bunuri și servicii, e-mailurile SPAM pot fi încadrate în următoarele categorii:

• Mesaje politice
• Apeluri caritabile (false strângeri de fonduri în scop umanitar)
• Escrocherii financiare (phishing, furt de identitate, sustragerea numerelor de card, etc.)
• Chain letters (emailuri care promit un câștig fenomenal cu minim de efort)
• SPAM utilizat pentru a răspândi programe malware.

Mai multe informații despre spamming-ul prin email și telefon găsiți (și) pe blogul HOSTX (Ce este SPAM-ul? Cum il recunoasteti si cum va protejati – Blog HostX.ro).

Legislație există, dar nu se aplică

Mesajele spam ajung la destinatari prin obținerea frauduloasă a unor baze de date. Fie că sunt culese prin algoritmi ale rețelelor de socializare sau ale magazinelor de cumpărături online, până la acțiuni ilegale care însă sunt folosite intens mai ales în campaniile electorale: accesarea, din interior, a bazelor de date ale companiilor – acestea stochează datele celor ce aplică pentru un loc de muncă, angajați ai unor companii de telefonie sau bănci comerciale, iar ONG-urile dețin imense baze de date personale, colectate prin strângerea de semnături pentru diverse campanii “civice”, sondaje sau petiții.

Aceste baze de date sunt o mină de aur pentru politicieni deoarece, pe lângă date personale de contact, conțin informații despre profilul social, profesional, informații geografice, informații despre venituri sau preferințe, de la cele culinare la literatură, obiceiuri de consum sau preferințe politice.

Este necesar consimțământul expres și prealabil al destinatarului

Potrivit art. 12 din Legea nr. 506/2004 și art. 6 din Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic, este interzisă efectuarea de comunicări comerciale prin utilizarea unor sisteme automate de apelare și comunicare, prin fax sau poștă electronica sau orice altă altă metodă care foloseste care folosește servicii de comunicații electronice destinate publicului (mesaje SPAM), cu excepția cazului în care destinatarul și-a exprimat, în prealabil, în mod expres consimțământul pentru a primi astfel de notificări.

CITEŞTE ŞI: Demolările administrației Fritz au probleme de legalitate, iar șantierele au fost abandonate de primărie (foto/video)

Consimțământul destinatarului poate fi probat cu orice mijloc de probă, însă sarcina probei revine expeditorului.

Consimtamântul comunicat printr-un mesaj transmis prin posta electronica este valabil exprimat daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a)este expediat din cutia postala în care destinatarul doreste sa primeasca comunicarile comerciale;
b)subiectul mesajului este format din concatenarea textului “ACCEPT COMUNICARI COMERCIALE DIN PARTEA”, scris cu majuscule, si numele sau denumirea persoanei în numele careia se vor transmite comunicarile comerciale.

Important este că destinatarul are dreptul oricând de a revoca consimțământul printr-o simplă notificare transmisă expeditorului, iar revocarea consimtamântului prin mijloace electronice trebuie sa-si produca efectele în cel mult 48 de ore de la initierea procedurii.

Furnizorul are obligatia de a implementa o procedura gratuita, accesibila inclusiv prin mijloace electronice, prin care destinatarul să poata sa îsi revoce consimtamântul. Furnizorul trebuie sa faca publica procedura de revocare a consimtamantului pe pagina proprie de Internet si în cadrul mesajelor care contin comunicari comerciale.

Comunicările comerciale trebuie să respecte anumite condiții

Subiectul mesajelor transmise prin posta electronica, care constituie comunicari comerciale, trebuie sa înceapa cu cuvântul “PUBLICITATE” scris cu majuscule.

Comunicarile comerciale trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii referitoare la persoana în numele careia sunt facute:
a)numele sau denumirea completa;
b)codul numeric personal sau codul unic de înregistrare, dupa caz;
c)domiciliul sau sediul;
d)numerele de telefon si fax;
e)adresa de posta electronica.

Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societăţii informaţionale sau o parte a acestuia, în măsura în care sunt permise, trebuie să respecte cel puţin următoarele condiţii: să fie clar identificabile ca atare; persoana fizică sau juridică în numele căreia sunt făcute să fie clar identificată; ofertele promoţionale, precum reducerile, premiile şi cadourile, să fie clar identificabile, iar condiţiile care trebuie îndeplinite pentru obţinerea lor să fie uşor accesibile şi clar prezentate;
competiţiile şi jocurile promoţionale să fie clar identificabile ca atare, iar condiţiile de participare să fie uşor accesibile şi clar prezentate; orice alte condiţii impuse prin dispoziţiile legale în vigoare.

Potrivit legii nr. 506/2004, trimiterea de mesaje comerciale nesolicitate (SPAM) reprezintă contravenție și este sancționată cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, iar pentru societățile cu o cifra de afaceri de peste 5.000.000 lei cu o amendă în cuantum de până la 2% din cifra de afaceri.

Aceasta în teorie, pentru că în realitate, spammingul de partid nu ia pauză nici măcar în weekend sau dimineața la ora 6.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *