Timișoara, pusă la… curent cu problema iluminatului

După un pic de gâlceavă în Consiliul Local Timișoara, serviciul de întreținere a iluminatului public a fost, în sfârșit, atribuit direct către STPT (fosta RATT), care deține utilajele și personalul necesare asigurării acestuia.

Conform primarului orașului de pe Bega, încă de luna viitoare ar trebui să observăm o îmbunătățire a acestui serviciu elementar, cu o bogată tradiție în această parte de țară.

Reamintim, în caz că s-a uitat, că Timișoara a fost primul oraș din Europa cu străzile iluminate electric, această premieră având loc la 12 noiembrie 1884. Dacă atunci s-a putut, pare cel puțin trist ca acum, în secolul XXI, să existe, în fiecare seară, străzi în beznă completă.

Economie la becurile de sărbători

Primarul Nicolae Robu a fost la curent cu sesizările cetățenilor, dar susține că nu avea ce face. „Mai primesc sesizări de la cetățeni că e beznă pe diverse străzi, dar abia s-a aprobat în consiliul local delegarea de gestiune prin atribuire directă către STPT, ceea ce înseamnă că vor intra pe teren.

Ce se va întâmpla în cadrul acestui contract? Se vor înlocui elementele defecte ale sistemului de iluminat public, precum și ale infrastructurii intrainstituționale a municipalității, vor avea loc activități de întreținere pentru menținerea parametrilor optimi luminotehnici și de securitate în exploatare și funcționare a sistemului, se vor face verificarea, repararea, montarea și demontarea ornamentelor pentru sărbători și eventuala completare cu elemente noi.

Durata contractului este de cinci ani, iar valoarea lucrărilor de întreținere și reparații ajunge până la suma de 1.165.630 de lei pe an fără TVA pe an, în timp ce valoarea lucrărilor pentru realizarea iluminatului festiv este de 464.950 de lei pe an fără TVA.

Remarcați că noi nu ne întindem la sume foarte mari cu iluminatul festiv. Ne-ar plăcea să fie în tot orașul, numai că asta costă. În timp ce alții lucrează cu milioane de euro, remarcați că noi ne oprim la 100.000 de euro pe an și, prin urmare, se va vedea iluminatul festiv concentrat mai ales pe zona centrală a orașului.

Considerăm că nu merită să cheltuim sume foarte mari pentru aceasta, chiar dacă este foarte frumos, ne unge la suflet să vedem iluminări frumoase de sărbători, dar avem atâtea și atâtea lucruri de făcut în orașul nostru, cu adevărat stringente, încât considerăm că nu ne putem permite acum să alocăm mai mulți bani.

Contăm și pe contribuții ale mediului privat și atunci, desigur, putem să mai adăugăm la ce punem noi”, a declarat, ieri, Nicolae Robu.

RATT ne schimbă becul de pe stradă

Conform șefului municipalității, pe parcursul lunii august ar trebui să se vadă deja rezultatele faptului că avem un operator de întreținere a sistemului de iluminat public al Timișoarei.

„Până acum, degeaba sesizau cetățenii că există diverse defecțiuni, că nu era cine să intervină. Legislația e foarte severă în această privință și nu se putea interveni așa, fără a avea abilitarea să o facă.

Ei, de acum se vor vedea și remedierile de rigoare. Nu am fost insensibili la sesizările oamenilor, dar dacă nu am avut posibilitatea legală să intervenim, degeaba”, a explicat primarul.

Un studiu uitat

Primăria nu s-a prea chinuit, în ultimii ani, să încredințeze cuiva serviciul de iluminat public. Vechile contracte de concesiune ale acestui domeniu au expirat în octombrie 2015.

Contractul pentru întreținere și iluminatul de sărbători a fost prelungit până în octombrie 2017, iar de atunci și până în prezent s-a tot așteptat ca RATT să fie autorizată pentru preluarea acestuia.

Tot în 2015, în luna mai, consilierii locali au aprobat un studiu de fundamentare a deciziei de concesionare a serviciului de iluminat public.

Conform documentului, contractul de concesionare ar fi urmat să se încheie pe o perioadă de zece ani. Obligațiile privind finanțarea și realizarea investițiilor de peste 67,673 milioane de euro (304,529 milioane de lei) plus TVA ar fi căzut în sarcina concesionarului, autoritatea contractantă, adică Primăria Timișoara, încasând redevența anuală care trebuia stabilită prin contractul de concesiune și rambursând valoarea investiției în mod eșalonat timp de zece ani.

Cum despre concesionarea către o firmă dispusă să facă investiții atât de „grele” nu s-a mai pomenit, rămân valabile celelalte constatări ale studiului: „costurile pentru întreţinerea sistemului de iluminat public mai pot fi scăzute; durata de viaţă a 40 la sută dintre aparatele de iluminat din sistem este demult depăşită şi nu se mai justifică economic întreținerea unor aparate depăşite tehnic şi moral, cu un consum ridicat de energie electrică”.

Din păcate, STPT se va ocupa doar de întreținerea a ceea ce există, iar banii pentru schimbarea sistemului din temelii, cu becuri mai economice și mai puternice, ar trebui să vină din altă parte.

Contactează autorul la: [email protected]


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns