Tensiuni şi jigniri într-o instituţie din Timişoara. Un angajat este persecutat pentru că a vrut să… recupereze un prejudiciu!

primarie dsp

Când se comit ilegalități, culoarea politică nu mai are nici un fel de relevanță, pesediștii acoperă șmenurile liberalilor și viceversa. Cei în cauză, șefi de instituții publice ori șefuleți de diverse servicii/direcții/departamente/birouri din cadrul acestora, au mizat mereu pe faptul că mizeriile și furtișagurile lor nu vor fi niciodată date în vileag de subalterni, pentru că aceștia se tem să nu-și piardă locurile de muncă. Până la un punct, raționamentul lor era corect, însă când depășești orice limită, trebuie să te aștepți că buba se va sparge odată și-odată, iar puroiul se va împrăștia. Și acum să intrăm în subiect…

 

Unde sunt salariile?

 De câteva zile, medicii și asistentele angajați în Serviciul Public de Asistență Medicală Școlară din cadrul Primăriei Timișoara au început să murmure și să-și pună întrebări vizavi de întârzierea primirii salariilor, care ar fi trebuit să le intre pe card în jurul datei de 15-16 noiembrie, pentru luna octombrie. Ieri, oamenii nu își primiseră încă banii. De ce?

Pentru că s-a produs un declic la Direcția de Sănătate Publică (DSP) Timiș, instituția prin care Ministerul Sănătății virează salariile pentru cadrele medicale angajate de Primăria Municipiului Timișoara (PMT). Și anume: un angajat din cadrul DSP Timiș a sesizat că primăria solicită sume mai mari în cererile de finanţare din ultimele două luni, drept pentru care a verificat ce s-a întâmplat.

CITEȘTE ȘI: Tragedie înainte de Parada de 1 Decembrie! Un soldat a murit în timpul descărcării unor tancuri. Video

Ce a descoperit? Nimic altceva decât o ilegalitate marca Rodica Aurelian, personajul care a ajuns fraudulos în fruntea Serviciului de Resurse Umane al PMT, cunoscut și sub numele de „funcționara cu apartament în Tenerife”. Vă explicăm imediat.

 

Primăria angajează pe banii ministerului, iar acesta plătește cu ochii închiși

 De când cu mărirea salariilor în sistemul de sănătate, tentația ocupării unui post de medic/asistentă medicală este tot mai mare, iar chestia asta nu-i putea scăpa lui madam Aurelian, care a dat drumul la angajări pe bandă rulantă în Serviciul Public de Asistență Medicală Școlară.

Da, doar că o fi primăria angajatorul, dar banii vin de la Ministerul Sănătății, via DSP Timiș, așa că aceste concursuri de ocupare a posturilor vacante ar trebui să fie organizate cu știința și participarea DSP, lucru care nu s-a întâmplat NICIODATĂ din 2009 încoace, adică de când cabinetele medicale școlare au trecut în subordinea primăriei!

Așa se face că, deși în luna martie 2018 între DSP Timiș și Primăria Timișoara s-a încheiat un contract având ca obiect asigurarea cheltuielilor de personal aferente medicilor, medicilor dentiști și asistenților medicali și a cheltuielilor pentru medicamente și materiale sanitare din cabinetele de medicină generală și dentară din instituțiile de învățământ, primăria NU A RESPECTAT ACEST CONTRACT!

Mai precis, primăria avea „obligația de a transmite orice date referitoare la activitățile specifice care fac obiectul contractului și să raporteze corect și la timp datele necesare realizării obiectului contractului”.

CITEȘTE ȘI: Este oficial: Cel mai aşteptat program Rabla a intrat în vigoare. Cum puteţi lua vouchere pentru a vă schimba frigiderul, maşina de spălat sau electrocasnicele vechi

În limbaj uzual, madam Aurelian trebuia să anunțe DSP Timiș că vrea să angajeze X medici și Y asistente, nu să organizeze concursuri de capul ei și să umfle schema de personal a Serviciului de Asistență Medicală Școlară după cum vor mușchii dumneaei.

 

Adresa de la minister, „uitată” prin vreun sertar la DSP Timiș

 Faza cea mai tare este că, anterior încheierii contractului dintre DSP Timiș și Primăria Timișoara, Ministerul Sănătății a emis o adresă prin care a înștiințat toate direcțiile de sănătate publică din țară că, în 2018, se vor plăti salarii doar pentru personalul medical angajat în serviciile de asistență medicală școlară la finele anului 2017.

Adică, dacă voia, Primăria Timișoara putea angaja medici și asistente medicale fără număr, fără număr, fără număr, dacă își asuma și plata salariilor pentru acești nou-intrați în sistem, fiindcă ministerul urma să vireze banii doar pentru cei încadrați până la sfârșitul lui 2017. Ei bine, în 2018, Primăria Timișoara a angajat nu mai puțin de 16 noi medici și asistente medicale, pentru care a solicitat în continuare bani de la DSP Timiș, iar direcția de sănătate a percutat la solicitarea primăriei, virând acești bani în conturile PMT!

 

Avem un prejudiciu, cum îl recuperăm?

 Buba s-a spart, cum spuneam mai sus, zilele trecute, când acel funcționar al DSP Timiș a descoperit ce se întâmplase și a anunțat-o pe directoarea executivă interimară, Cornelia Cismaș-Malac, că instituția trebuie să recupereze sumele decontate necuvenit primăriei și că o metodă legală de recuperare este cea a compensării.

Adică din suma pe care DSP urma să o plătească primăriei pentru salariile aferente lunii octombrie ar fi trebuit să se scadă cele 16 persoane angajate în plus precum și toată suma plătită necuvenit de DSP în cursul anului, astfel încât întregul prejudiciu să fie recuperat. Asta însemna că DSP ar fi trebuit să plătească o sumă mult mai mică în această lună decât cea solicitată de primărie, care urma să acopere din propriul buget gaura făcută de Rodica Aurelian!

 

PSD, PNL, aceeași şmecherie

 Ei, și aici intervine frăția de care vorbeam la începutul articolului: șefa  unei instituții pesediste, Cornelia Cismaș-Malac, a făcut tot posibilul ca mâna dreaptă a primarului liberal, Rodica Aurelian, să scape basma curată și de această dată!

robu si aurelian

Funcționarul care a sesizat ilegalitatea comisă de primărie susține că a început să fie șicanat și umilit de șefa DSP Timiș din momentul în care i-a solicitat doamnei Cismaș-Malac, în scris, o dispoziție prin care aceasta să stabilească sumele pe care DSP Timiș urma să le plătească primăriei în contul salariilor pentru luna octombrie, respectiv modalitatea în care direcția de sănătate urma să recupereze sau să compenseze sumele plătite în plus primăriei în cursul anului 2018.

 

Audit ad-hoc, salarii amânate

 Mai mult, Cornelia Cismaș-Malac a ordonat un audit intern ad-hoc cu tema „Verificarea derulării contractului nr. 5338/26.03.2018 încheiat între DSP Timiș și Consiliul Local al Municipiului Timișoara”, iar funcționarul respectiv a fost obligat să predea toate documentele aferente contractului auditoarei desemnate de doamna Cismaș-Malac.

Ca atare, rămas fără actele contabile și în lipsa unei dispoziții scrise din partea șefei instituției, funcționarul cu pricina n-a mai avut cum efectua la timp calculul salariilor solicitate de Primăria Timișoara pentru medicii și asistentele medicale din Serviciul Public de Asistență Medicală Școlară. De aici întârzierea plății salariilor celor peste o sută de medici și asistente medicale angajați de Primăria Timișoara.

Pentru că oamenii au început să pună întrebări și speriată că bomba va exploda sub fundul ei, Cornelia Cismaș-Malac i-a ordonat unei alte funcționare să calculeze salariile pentru luna octombrie, astfel încât medicii și asistentele medicale să-și primească banii, iar bomba să se dezarmoseze de la sine.

 

Mușamalizare eșuată

 Prima parte e posibil să se fi rezolvat până la această oră, dar faza cu mușamalizarea e depășită. Nu de alta, dar funcționara cu coloană vertebrală – se numește Alice Crețu și este consilier superior la Biroul Buget din cadrul DSP Timiș – și-a învins frica de repercusiuni și și-a asumat statutul de avertizor în interes public, expediind pe adresa de mail a ministrului sănătății, Sorina Pintea, o sesizare în care dezvăluie tot ce s-a întâmplat la Direcția de Sănătate Publică Timiș în ultimele două săptămâni!

 

Las‘ că merge și-așa…

 Astfel, ministrul sănătății a aflat tot ce v-am relatat noi pe scurt mai sus, dar și alte detalii, pe care vi le prezentăm în continuare:

„Precizez faptul că aceste probleme erau, de fapt, cunoscute la nivelul instituției noastre încă din data de 22.10.2018, de către persoanele cu atribuții de decizie care s-au tot eschivat în a lua o decizie. Am tot făcut și refăcut adrese către Consiliul Local Timișoara pe care d-na Director Executiv – ec. Cornelia Cismaș-Malac nu voia să le semneze, sugerându-mi să întocmesc un referat, să vin eu cu soluția/decizia, sugerându-mi <să lăsăm așa> situația sumelor încasate de C.L. Timișoara în lunile precedente (pentru personalul suplimentar) și doar de acum înainte să nu-l mai includem la plată.

Această sugestie nu este o soluție viabilă, în condițiile în care este vorba despre creanțe bugetare al căror termen de prescripție este de 5 ani, iar la un eventual control pot fi imputate persoanelor responsabile. Drept urmare, am urmat cursul prezentat, însă această situație a declanșat o avalanșă de amenințări și jigniri care mi-au fost adresate în mod direct de conducerea instituției (d-na Director Executiv – ec. Cornelia Cismaș-Malac și d-na Director Economic – ec. Ioana Boaca) și un război rece susținut prin adrese scrise, formulate într-un mod incriminator prin care conducerea instituției dorește să mă scoată vinovată pentru lipsa sa decizională, reproșându-mi faptul că nu-mi îndeplinesc atribuțiile de serviciu prin faptul că nu procedez la repartiția lunară pentru sume,  bunuri și servicii de asistență medicală desfășurate în cabinetele medicale din unitățile de învățământ în luna noiembrie 2018, pentru salariile personalului medico-sanitar angajat la Primăria Timișoara, Serviciul Public de Asistență Medicală Școlară Timișoara”.

 

Soluție legală

 Sărim peste partea în care doamna Alice Crețu îi explică ministrului cum a fost obligată să predea toate documentele contabile auditoarei Simona Gugu și ajungem la soluția pe care consilierul superior i-a prezentat-o șefei sale directe pentru ca instituția la care amândouă sunt angajate, DSP Timiș, să recupereze prejudiciul creat de acțiunile ilegale ale Primăriei Timișoara:

„Întrucât compensarea legală este un mod de stingere a datoriilor reciproce până la concurența celei mai mici dintre ele, operând chiar și în situația în care părțile nu o invocă în mod expres, în urma întocmirii raportului de audit, voi proceda la repartizarea de îndată a diferenței dintre (a) fondul alocat pentru plata, în luna noiembrie, a salariilor personalului medico-sanitar, legal angajat și (b) suma încasată în mod netemeinic de Primăria Municipiului Timișoara.

Consider că această măsură trebuie aplicată acum (la data repartizării fondurilor aferente drepturilor lunii octombrie 2018) deoarece, conform clauzelor contractuale, trebuie să urmărim încadrarea finanțării în limitele sumelor stabilite prin Contractul  nr. 5338 /26.03.2018, a cărui durată este valabilă până în 31.12.2018″.

 

Cum să fii șef când fugi constant de răspundere?!

De asemenea, doamna Alice Crețu își motivează demersul făcut, aducându-i la cunoștință ministrului sănătății că, în calitate de funcționar executiv, nu-și poate asuma atribuțiile unui decident: „V-am adus la cunoștință aceste probleme deoarece solicitările și acțiunile mele în cadrul D.S.P.J. Timiș sunt blocate de lipsa de dispoziție a factorilor de decizie din instituție.

Mai mult, sunt singura persoană supusă unor presiuni psihologice uriașe legate de aceste probleme, în condițiile în care: a) conducerea DSPJ Timis ignoră culpa/vina funcționarilor din cadrul C.L. Timișoara, care trebuiau să raporteze corect orice date/informații referitoare la  modul de derulare a Contractului încheiat între părți (D.S.P. și Consiliul Local al Municipiului Timișoara); b) nu sunt singura persoană implicată din cadrul serviciului/instituției în procedurile aferente repartiției sumelor alocate pentru asigurarea unor cheltuieli de natura cheltuielilor de personal aferente medicilor, medicilor dentiști și asistenților medicali și a cheltuielilor pentru medicamente și materiale sanitare pentru baremul de dotare din cabinetele de medicină generală și dentară din unitățile sanitare de învățământ; c) toate actele pe care le-am întocmit poartă viza controlului financiar preventiv și sunt aprobate/vizate de funcționarii publici cu atribuții de decizie, respectiv Director executiv și Director executiv adjunct economic; d) am respectat toate procedurile de lucru în vigoare, aplicate dintotdeauna în instituție pe acest resort, astfel că nu se poate pune problema în sensul că mi-aș fi îndeplinit formal sarcinile de serviciu; e) și, nu în ultimul rând, există pârghii legale pentru reglarea sumelor.

Am căutat să vă prezint cât mai obiectiv aspectele sesizate, cu rugămintea de a interveni în detensionarea acestei situații și a ne transmite d-voastră o dispoziție scrisă, în lipsa rezoluției conducerii D.S.P.J. Timiș. Întrucât sunt angajată pe un post cu atribuții executive, nu pot să aplic nici o măsură legală în lipsa unei rezoluții scrise din partea șefilor ierarhici cu atribuții de decizie în privința problemelor invocate”.

 

Prea slab pregătită ca să dea concurs?

Partea finală a sesizării trimise de Alice Crețu ministrului sănătății, Sorina Pintea, este rezervată descrierii atmosferei de teroare instituite de directorul executiv veșnic interimar Cornelia Cismaș-Malac în DSP Timiș. Înainte de a vă prezenta și aceste detalii, o întrebare legitimă: de ce din 2015 încoace, de când fostul director Horia Vermeșan a demisionat din funcție, doamna Cornelia Cismaș-Malac NU A PARTICIPAT LA NICI UN CONCURS PENTRU OCUPAREA POSTULUI DE DIRECTOR EXECUTIV? Și au fost trei asemenea concursuri, unul în 2016 și două în 2017, dar doamna Cismaș-Malac nu s-a înscris la niciunul. Oare de ce?

 

Teroare la DSP Timiș

 Revenim la sesizarea doamnei Alice Crețu:

„Vă rog, de asemenea, să țineți cont de faptul că presiunea psihică și stresul la care sunt supusă datorită acestei situații îmi îngreunează munca, neputându-mi întocmi la timp celelalte situații (documente). Pe fondul stresului și al suprasolicitării, în cursul lunii octombrie a.c. (24.10.2018) am făcut o criză de angină pectorală chiar în timpul programului de serviciu, fiind nevoită să apelez la un medic specialist (cardiolog), până la acea dată neavând nici un fel de probleme de sănătate.

Mai mult, pe parcursul acestui an am fost supra-încărcată cu un volum foarte mare de atribuții și sarcini complexe, a căror executare necesită încadrarea în anumite termene. Acești factori sunt mari consumatori de timp și energie. Încă mai sper că nu în mod premeditat mi s-a întâmplat acest lucru, cu scopul de a nu mai avea timp să verific în mod temeinic situațiile, altfel nu îmi explic dezechilibrul emoțional creat (amenințările și jignirile care mi-au fost adresate).

pintea si cismas

De asemenea, vă aduc la cunoștință faptul că în cadrul D.S.P.J. Timiș conducerea instituției înțelege să funcționeze pe baza principiului <Cine nu e cu mine e împotriva mea>, lucru care se aplică într-un mod dictatorial. Toate persoanele care au îndrăznit să ia atitudine împotriva abuzurilor și neregulilor sesizate au suportat aspre repercusiuni, fiind insultați (de regulă apelativul folosit este <idiot/idioți>, <nesimțit/nesimțită>), cercetați de îndată în comisia de disciplină și șicanați până la epuizarea psihică.

Vorbind în nume propriu, vă rog să observați din adresele atașate ce solicitări și ce termene de execuție mi s-au trasat. Exemplu: mi s-a solicitat să stabilesc, în termen de o zi, valoarea tuturor sumelor încasate în mod necuvenit de C.L. Timișoara de la începutul derulării Contractului nr. 5338/26.03.2018 până în prezent, în condițiile în care toate documentele aferente sunt la Audit, iar termenul de o zi nu este nici pe departe un timp realist necesar volumului de muncă aferent acestei sarcini.

Deși auditul dispus este pentru tot Biroul Buget, sunt singura persoană a cărei activitate se auditează, ignorându-se faptul că mai sunt și alți angajati cu atribuții similare ori de verificare financiară. În ședința <extraordinară> organizată în mod spontan în data de 19.11.2018 de d-na Director Executiv – ec. Cornelia Cismaș-Malac, la care ni s-a interzis să intrăm cu telefoanele mobile asupra noastră de teama de a nu fi înregistrată, timp de 3 (trei) ore am fost singurul subiect de discuție, pornind de la sesizările făcute și citite în mod zeflemitor; singurul scop al acelei ședințe fiind de a mă șicana și intimida.

Întrucât sunt amenințată că <mă bagă în Comisia de disciplină și mă dă afară> (ca de altfel pe toți <idioții> din instituția noastră), învederez faptul că în temeiul Legii nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii  sunt protejate de lege <persoanele care au reclamat ori au sesizat încălcări ale legii în cadrul autorităţilor publice, instituţiilor publice şi al altor unităţi, săvârşite de către persoane cu funcţii de conducere sau de execuţie din autorităţile, instituţiile publice şi din alte unităţi bugetare (…)>”.

 

Curățenie la vârf sau albire la infinit?

Ieri, la orele prânzului, curioși să aflăm reacția destinatarului sesizării, i-am solicitat, printr-un mesaj telefonic, un punct de vedere doamnei ministru Sorina Pintea pe acest subiect. Până la ora închiderii ediției nu ne răspunsese. În momentul în care doamna Pintea ne va furniza punctul de vedere solicitat, îl vom publica. Dar, dincolo de răspunsurile adresate presei, care pot fi diplomatice sau nu, ministrul sănătății are acum ocazia să facă ordine la DSP Timiș și să-și aducă aminte de vechiul proverb „Peștele de la cap se-mpute”…

premii renasterea


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

9 thoughts on “Tensiuni şi jigniri într-o instituţie din Timişoara. Un angajat este persecutat pentru că a vrut să… recupereze un prejudiciu!

    1. Este exact rationamentul pe care se bazeaza sefii si sefuletii ca sa-si continue abuzurile si afacerile murdare. Care ar fi solutia? Sa tacem toti si sa-i lasam sa-si faca de cap? Din fericire, nu gandim toti ca dumneavoastra. Ghinion 🙂

  1. Bun. Felicitari si nervi de otel ii dorim doamnei Cretu. Domnule Brindescu, multumim pentru expunerea acestui caz, mult succes in activitate!

  2. S-a dus naibii si Renasterea. Pana nu demult era un ziar serios. ACum pentru bani scrie la comanda. S a aflat cine a comandat articolul. Rusine.

    1. Toata Primaria lui Lache Robu e un grup infractional organizat. 36 de sefi interimari doar in aparatul de „specialitate” al priomarului demonstreaza fix asta… iar DNA Timisoara si Parchetul condus de Chivu Claudia Irina sunt nimic altceva decat membrii de onoare in gasca de infractori condusa de Robu.
      Este surprinzatoare prostia pura cu care directoarea DSP isi taie craca de sub picioare incercand sa acopere fraudele comise de Rodica Aurelian, prostie ce nu se explica decat printr-o eventuala complicitate intre cele doua la droaia de angajari ilegale, printre care cu siguranta veti gasi ceva pile de-ale lu’ Malac.
      Concluzia e una singura – USL traieste… si traieste bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *