Patru inspectori școlari și cel puțin opt directori de unități de învățământ din Timiș au demisionat din funcții, în ultimele luni

Patru inspectori școlari și cel puțin opt directori de unități de învățământ din Timiș au demisionat din funcții, în ultimele luni

Patru inspectori școlari și cel puțin opt directori de unități de învățământ din Timiș au demisionat din funcții, în ultimele luni

Valul de demisii din zona învățământului este un indicator al faptului că, astăzi, funcția de director al unei instituții de învățământ sau cea de inspector școlar nu este cea mai râvnită poziție pe care un cadru didactic dorește să o ocupe.

Dacă până în urmă cu patru-cinci ani era ”bătaie” pentru un astfel de post, obținut cu recomandări din cele mai înalte sfere, în ultima perioadă tot mai mulți directori și inspectori școlari au renunțat sau se gândesc să renunțe la funcție.

Inspectorul școlar general al ISJ Timiș, Aura Danielescu, este de părere că principalele motive pentru care s-a ajuns în această situație vizează, pe de-o parte, remunerația mică, iar pe de altă parte, volumul foarte mare de muncă.

Un director de școală primește un salariu mai mic decât un cadru didactic cu gradul I și gradație de merit, de exemplu. De multe ori, ziua de lucru a unui director se prelungește după orele serii. Pe lângă norma de predare la clasă, directorul face muncă administrativă, oferă consiliere părinților, soluționează reclamații, manageriază activitatea în școală, face proiecte, stabilește parteneriate, caută surse de finanțare, studiază și implementează legislația care se modifică de la o zi la alta.

Un volum de muncă cuprinzător îl au și inspectorii școlari. Un lucru poate mai puțin cunoscut despre activitatea acestora este faptul că, în mapa de lucru a unui inspector școlar din Timiș, de exemplu, ajung, zilnic, zeci de sarcini care trebuie rezolvate într-un timp cât mai scurt: petiții, sesizări, rapoarte etc.

Salariul unui inspector școlar este de aproximativ 7.000 de lei pe lună, pentru un program de lucru care se întinde, uneori, până aproape de miezul nopții. În perioadele în care se desfășoară examenele elevilor, concursurile pentru ocuparea locurilor vacante în învățământ, competițiile școlare, inspecțiile sau ședințele de repartizare a cadrelor didactice pe posturi, situații în care eficiența trebuie maximizată într-un ritm continuu, solicitarea lor este uriașă.

În ultimele luni, au plecat patru inspectori școlari de la ISJ Timiș și cel puțin opt directori de școli din județ, ajunși în funcție prin concurs.

Referitor la plecările inspectorilor, Aura Danielescu a declarat: ”Îi las să lucreze de unde vor (n.r. – inspectoratul are un sistem informatic foarte bine pus la punct), dar volumul de muncă este exagerat de mare. Un om care are o problemă de sănătate sau care nu este puternic nu poate face față. Ne vin la mapă 150 de sarcini pe noapte, pe care, a doua zi, le distribui inspectorilor. Au plecat din cauza oboselii acumulate… Când ne pleacă câte un coleg, ne rugăm de alții să vină să ne ajute. Nu mai vor oamenii să aibă funcții de conducere.”

”În primul rând, ar trebui să existe o salarizare corespunzătoare. Nu poți să ai un salariu mai mic decât cel al profesorului pe care îl monitorizezi și îl îndrumi. Mai este un aspect. Un director de școală, la fel și un inspector, trebuie să știe tot: să cunoască foarte bine legislația în zona contabilității, a finanțelor publice, trebuie să se ocupe de inventariere… Un director are foarte multe atribuții, trebuie să semneze ordonanțări, execuții bugetare… Când îi vine un control, nu poate invoca faptul că nu a știut. Dacă într-o școală nu sunt trei-patru directori care să își împartă atribuțiile, unul singur nu are cum să facă față”, a explicat inspectorul școlar general.

În absența unei finanțări corespunzătoare a sistemului de învățământ, subfinanțare care atrage, implicit, un număr insuficient de posturi în zona administrativă, situația ar putea deveni problematică:

”Dacă vrem ca țara să meargă într-o direcție a dezvoltării, trebuie să investim în educație, nu să negociem cât le dăm școlilor. Școlile primesc bani în funcție de numărul de elevi pe care îl au, de aceea avem posturi incomplete: un sfert de normă pentru secretar, dar care trebuie să facă aceeași muncă ca cel care are o normă întreagă, un sfert de normă pentru un contabil, niciun om pe achiziții sau un singur jurist care să acopere tot județul… Sunt mii de probleme în școli, iar directorii sunt copleșiți de volumul foarte mare de muncă. Ei sunt profesori, nu specialiști în contabilitate sau în legislație și nu au echipe mari în jurul lor care să îi ajute”, a adăugat Aura Danielescu.

CITEȘTE ȘI: Apel umanitar pentru artistul liric timișorean Ciprian Balici


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

8 thoughts on “Patru inspectori școlari și cel puțin opt directori de unități de învățământ din Timiș au demisionat din funcții, în ultimele luni

  1. Dati-mi sapte miare ca vin eu cu drag ca si inspector. Daca nu stiti: salariul de 3000 de lei net este unul BUN sau FOARTE BUN pentru 68,17 % dintre salaratii din Rromanica…

  2. Nu mai invocați multe sarcini (150 pe noapte), le inventați doar pentru a va motiva existența. Oare dintre cele 150 de sarcini primite de pe o zi pe alta, câte au legătură cu pregătirea tinerilor pentru viitor? Voi ISJ trebuie sa fiți desființați și reorganizati într-o structura supla cu atribuții de interfață între scoli și minister. Financiar, alocati la o scoala, logistic la primarie. ATÂT.

  3. Cei care nu au fost acolo nu au de ce să își dea cu părerea!
    Sunt foarte multe de făcut de pe o zi pe alta atât pentru inspectori cât și pentru directori!
    Stresul și responsabilitatea sunt enorme!
    Vă invit să ocupați oricare dintre funcțiile menționate, o lună, nu mai mult!
    Chiar sunt oameni care muncesc și execută toate cerințele apărute peste noapte de la M.E, de la autorități locale, de la părinții care au aproape doar drepturi….

  4. Inspectorii si directorii pleaca pentru ca nu pot suporta teroarea si amatorismul unora. Pe mana cui a ajuns invatamantul romanesc !!!!

  5. „Sarcinile” de care vorbeste dna inspector sunt zero de fapt. Maculatura infecta, birocratie inepta, in fiecare an tot mai multa si tot mai inepta. Au facut o mizerie din intreg sistemul de educatie, profesorii si invatatorii se ocupa numai de hartii cu valoare igienica cel mult, iar la clasa ajung obositi, storsi, epuizati de sarcinile date de nimeni in drum.

    Pentru ca societatea azi e in prag de colaps, nici un om de valoare nu doreste sa ocupe un post de conducere, in schimb se infig numai nulitatile care intrevad o unica oportunitate a vietii lor triste.

    Si asta genereaza un incapabil, un impostor: inutilitati, tone de maculatura.
    Si e vremea nulitatilor si a impostorilor, inclusiv sau mai ales cei numiti politic.

  6. ” părinții care au aproape doar drepturi”???
    Pai cu o asemenea exprimare ati lucrat in inspectoratul judetean, pe care il aparati?
    QED

  7. Munteanu@:
    Absolut! Nu sunt decat paraziti generatori de birocratie. Dar mult mai grava este situatia de la ministerul educatiei, acolo este cancerul invatamantului: pocnitori numite politic, care isi justifica „munca” generand un volum urias de birocratie si facand prapad pe verticala.

  8. Văd că unii invocă faptul că peste 60% dintre români au salariu sub 3000 lei net. Au uitat un aspect: cel care ia 3000 lei nu face ceea ce face un director de școală și nu are răspunderea unui director de școală. Să nu mai zic că, pentru a fi profesor, investești timp și bani în facultate+masterat+examene.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *