Pasajul auto subteran din Piața Operei are contestatari. Vezi care sunt motivele!

Hotărârea Consililui Local Timișoara cu privire la închiderea Inelului 1 ar putea fi declarată ilegală, pentru că nu a respectat Legea transparenței. Un consilier local susține că pasajul e doar o justificare pentru „afacerea Acvariul”!

Faptul că la Primăria Timișoara prevederile impuse de Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică sunt luate mai tot timpul în derâdere nu constituie o noutate pentru cei familiarizați cu modul de lucru al acestei instituții. Proiectele mai „delicate”, care ar putea stârni comentarii defavorabile, nu sunt făcute publice așa cum spune legea, iar dezbaterile publice sunt considerate un fel de pierdere de vreme, astfel că nu se prea organizează.

Pasaj Piata VictorieiLa cea mai recentă ședință de consiliu local a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru reorganizarea circulaţiei rutiere pe Inelul I de circulaţie şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public (Pasaj Piața Victoriei). Pentru acest proiect, Asociația Culturală Salvați Patrimoniul Timișoarei a depus o solicitare scrisă de organizare a unei dezbateri publice. Mai mult, unul dintre aleșii locali susține că un pasaj subteran prin fața Operei nu ar rezolva traficul și că efectul asupra centrului ar fi catastrofal.

Reprezentanții Asociației Salvați Patrimoniul Timișoarei susțin că în ședința consiliului local din 16 octombrie 2015 s-a încălcat Legea 52/2003. „Asociația Culturală Salvați Patrimoniul Timișoarei a depus o solicitare pentru dezbatere publică în baza Legii 52/2003, pentru punctul 25 de pe ordinea de zi, referitor la amenajarea pasajului auto din Piața Victoriei, studiu de fezabilitate pentru reorganizarea infrastructurii rutiere și de transport public în centrul orașului pe Inelul I de circulație. Surprinzător a fost faptul că solicitarea noastră depusă în scris nu a fost băgată în seamă și s-a trecut imediat la votul punctului 25. S-a încălcat, astfel, articolul 7 din Legea 52/2003, care spune că autoritatea publică este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate publică. Pentru că am intuit modul în care se va desfășura ședința consiliului local, înainte de începerea acesteia, am depus online și în scris, la camera 12, solicitarea noastră”, susțin reprezentanții organizației. În această situație, legea nefiind respectată, hotărârea de consiliu local ar putea fi declarată ilegală.

Alte acuzații grave

Nu doar legalitatea hotărârii de consiliu local este contestată, ci și oportunitatea acesteia. În opinia consilierului local Bogdan Herzog, prin planul de închidere a Inelului I de circulație printr-un pasaj rutier pe sub Piața Operei și o parcare de 700 de locuri „se încearcă acoperirea afacerii <Acvariul>”.

Herzog susține că s-a opus inițiativei din mai multe motive, pe primul loc fiind faptul că, din punct de vedere al traficului, proiectul este secundar. „Pentru rezolvarea problemei traficului în Timișoara sunt prioritare, în opinia mea: centura orașului, finalizarea inelelor exterioare (IV etc.), lărgirea pasajelor Popa Șapcă și Jiul. Acest lucru este, de altfel, bine cunoscut de administrația Robu, care în trei ani și jumătate nu a fost în stare să înceapă nici unul din aceste proiecte decât la nivel declarativ. Ca principiu general, traficul trebuie scos din centrul orașului spre exterior! În centru, traficul majoritar se realizează pietonal, pe biciclete sau pe mijloace de transport în comun. În ceea ce privește locurile de parcare, se pot amenaja mult mai ușor parcări supraterane în spațiul aparținând CJT (lângă Hotel Timișoara) sau în zona Oituz”, consideră consilierul.

De asemenea, el apreciază că bugetul proiectului, de 50 de milioane de euro, este enorm pentru posibilitățile actuale ale Timișoarei, astfel că este imposibil ca proiectul să fie finanțat din surse locale, iar pentru fonduri europene este neeligibil.

Centrul Timișoarei, blocat pentru patru ani

În aprecierea lui Bogdan Herzog, efectul lucrărilor asupra centrului orașului ar fi „catastrofal”, după perioada foarte grea a șantierelor din Piețele Unirii, Libertății și Sfântu Gheorghe.

Piata Victoriei„Mai mult decât atât, în discuțiile pe care le-am purtat personal cu ingineri constructori implicați în construirea pasajului pietonal din Piața Operei, în anii 1978-1979, mi s-a spus direct că în caz de intervenție masivă există un pericol iminent de prăbușire a fațadelor clădirilor din zonă, în special clădirea Operei și a Muzeului Banatului, care sunt construite pe piloni de stejari. Nici nu am mai pus pe tapet probelema magistralei Aquatim existente în piață. În opinia mea, rolul studiilor de prefezabilitate și al tuturor celorlalte documente propuse spre aprobare consiliului local, este de a acoperi cu hârtii, de a găsi o justificare <afacerii Acvariul>”, susține contestatarul proiectului.

Răspunsul primarului a fost unul virulent, dar Bogdan Herzog îl sfătuiește pe edil „să-și mențină aplombul și în fața organelor care vor ancheta mai devreme sau mai târziu această afacere cu multe zero-uri”.

Cu toate aceste contestări, proiectul de hotărâre a întrunit suficiente voturi pentru a fi aprobat. Timișorenii se pot aștepta la un nou șantier de lungă durată în zona centrală a orașului, cu consecințe imprevizibile, chiar dacă primarul a dat asigurări că pasajul subteran se va face pe scheletul subsolului existent deja și că nu vor fi puse în pericol clădirile istorice.

Contactează autorul la: [email protected]


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 Răspunsuri “Pasajul auto subteran din Piața Operei are contestatari. Vezi care sunt motivele!

  1. Sincere felicitari celor care se bat cu un obsedat ca Robu. Asta chiar se crede Dumnezeu. Crede ca orice prostii debiteaza el lumea le va crede. Bravo Herzog!

  2. du-te in Feroe,este singurul lucru respectabil ce l-ai facut.Chiar nu ti-e rusine? Ce fain era pe vremea lui Ciuhandu cand sponsori tai aveau contracte grase cu primaria,ipocritilor.

  3. Atunci cind Marele Specialist in Alcooluri hirciog ( pardon herzog) a emanat aceste profunde cugetari probabil inca nu se trezise complect din betie, altfel nu pot sa cred ca individul este atit de cretin .

Lasă un răspuns