Mașinile se repară, oamenii nu. La accidente suntem primii în Europa, cu peste 90 de decese la milionul de locuitori

În România se circulă haotic. Timișoara nu face nici ea excepție. Nu trece zi să nu auzim de un accident. Numărul evenimentelor rutiere plasează țara noastră pe primul loc în Europa, cu peste 90 de decese la milionul de locuitori.

Cauzele sunt multiple, începând de la  neatenție și nepăsare, până la neștiință. Șoferii acuză drumurile proaste, aspect care rămâne, în continuare, o realitate tristă, dar nu acestea reprezintă cauzele principale ale producerii accidentelor.

Accidente pe bandă rulantă

În anul 2001, în România au avut loc 7.300 de accidente rutiere, soldate cu 2.451 de morți și 6.072 de răniți grav. În 2017, numărul acestora a crescut la 8.624. Pe raza județului Timiș, în primele zece luni ale anului au fost înregistrate 148 de accidente rutiere grave, soldate cu 31 de persoane decedate și 130 de persoane rănite grav.

Cele mai multe dintre aceste incidente au avut loc în Timișoara, în urma cărora 13 persoane și-au pierdut viața, alte 76 fiind grav rănite. Majoritatea, din vina șoferilor.

Conducătorii auto, spaima pietonilor

În municipiul de pe Bega, pietonii sunt victime sigure ale neatenției șoferilor, chiar dacă traversează regulamentar. În cele mai multe situații, șoferii se scuză spunând că nu au observat pietonii pentru că aceștia le-au sărit în față.

În realitate, vorbim de alți factori: neatenția (utilizarea telefonului, discuțiile purtate cu alți pasageri din autoturism, distragerea atenției din cauza unor gânduri, evenimente exterioare etc.), necunoașterea regulilor de circulație (respectiv, reducerea vitezei înaintea trecerilor de pietoni), dar și nepăsarea.

În perioada 1.01.2019 – 26.11.2019, pe raza judeţului Timiş, au fost sancţionaţi 452 de conducători auto pentru neacordarea priorităţii de trecere pietonilor. În aceeaşi perioadă a anului, pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii unui autovehicul, au fost sancţionaţi 2.337 de șoferi.

Aceste statistici, culese în urma controalelor în trafic, reprezintă   un procent infim din ceea ce există în realitate. Șoferi care nu opresc la trecerile de pietoni sau care folosesc telefonul mobil în timp ce conduc pot fi observați la tot pasul.

Un alt factor care rămâne în topul cauzelor accidentelor este viteza: excesivă sau/și neadaptată la condițiile de drum. Cei mai mulți dintre șoferii care apasă pe pedala accelerației fără a se gândi la consecințe se încadrează în categoria de vârstă 18-35 de ani și au o experiență redusă la volan.

Pe de altă parte, trebuie avută în vedere și condiția umană. Oamenii sunt predispuși, în mod instinctiv, să se apere pe ei înșiși. Atunci când se află la volan, șoferii se asigură, înainte de toate, să nu fie loviți de alte autoturisme. Prin urmare, atenția acestora nu se îndreaptă cu prioritate către ceilalți participanți la trafic, respectiv pietoni, bicicliști sau motocicliști, căci aceștia din urmă nu reprezintă un pericol direct.

Victime ale abaterilor în trafic

Nici pietonii nu se lasă însă mai prejos. Unii traversează pe unde apucă, chiar ignorând culoarea semaforului, alții se deplasează pe marginea drumului fără a-și lua măsuri de siguranță. De la începutul anului, în județul Timiș, 20 de persoane care au traversat strada neregulamentar au fost accidentate de mașini, șase dintre ele pierzându-și viața.

Nu este mai puțin adevărat că nici timpii de semaforizare reglați pentru pietoni nu sunt suficienți. Observăm adesea persoane care se angajează în traversarea străzii pe culoare verde, iar când ajung la jumătatea drumului, semaforul este deja roșu. Pe șoferi nu-i interesează. Ești deja pe roșu, pot trece peste tine.

Bicicliștii sunt, și ei, victime ale neatenției șoferilor. De teama mașinilor, majoritatea aleg să se deplaseze pe trotuare, chiar și acolo unde nu există piste. Pe de altă parte, statistica poliției arată că, de la începutul anului, 15 bicicliști care se deplasau pe raza județului Timiș au fost angrenați, din vina lor, în accidente rutiere, trei dintre ei decedând.

Comisia Europeană a atras atenția, recent, asupra pericolului de pe șoselele din România: ”În condițiile schimbărilor demografice și ale tendinței tot mai accentuate de încurajare a mobilității (mersul pe jos sau cu bicicleta – n.r.), se cere acordarea unei atenții deosebite acestor grupuri vulnerabile”. În Timișoara, politica locală încurajează, în continuare, deplasările cu mașina personală în detrimentul celorlalte alternative, prin urmare măsuri pentru protejarea vieții nu vor exista în viitorul apropiat.

Legislație blândă

Legile din România sunt blânde cu șoferii din vina cărora se produc accidente. Toate sunt încadrate la ”culpă”, ceea ce diminuează cu mult din asprimea pedepsei. Șoferii nu sunt considerați vinovați pe deplin de urmările faptelor lor, pentru că legea îi încadrează la vătămare corporală din culpă sau ucidere din culpă, ceea ce înseamnă, în termeni juridici, doi-trei ani cu suspendare.

Adică dosar penal cu închisoare doar pe hârtie, pentru că nu se prea face o diferențiere exactă a gradului de culpabilitate în funcție de fiecare accident în parte. Iar viețile umane afectate definitiv sau chiar curmate reprezintă doar o statistică. În ochii legiuitorului și ai judecătorului, aceasta poate fi  reparată prin anumite sume de bani. Pentru familiile care îşi pierd membrii însă nu e vorba de statistici, iar pierderile pe care le suferă nu pot fi nici reparate, nici echivalate în bani.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Mașinile se repară, oamenii nu. La accidente suntem primii în Europa, cu peste 90 de decese la milionul de locuitori

  1. Sa ne explice expertii de ce mor oameni la trecerile de pietoni DUPA ce acestea au fost modernizate de Robu. Cate accidente mortale cu pietoni au fost la Pasajul Jiul inainte de modernizare? Dar la intersectia Cluj/1 decembrie?

Lasă un răspuns