Laurențiu Toma, artist vizual fără frontiere

Laurențiu Toma a urmat cursurile Facultății de Arte Plastice Timișoara – Secția pictură, însă pensula și culorile nu au fost suficiente pentru imaginația sa bogată, așa că și-a căutat ”instrumente de lucru” neconvenționale în domeniu.

CITEȘTE ȘI: Cel mai scump teren agricol din România s-a vândut în vestul țării

De la lucrările realizate pe folie transpartentă, la cele încropite din obiectele pe care le au oamenii în gospodărie, la pixelii computerului, totul poate reprezenta ”pânza” pentru următoarea lucrare.

– Ce preferi în pictură?

– E foarte complicat pentru că am trecut prin multe curente. Admir o grămadă de artişti şi atunci e foarte greu să spun că prefer unul anume. În ultima perioadă m-am dus spre o zonă de computer.

Fac nişte schiţe, folosesc efecte de computer şi le transfer pe o folie transparentă, iar folia îţi permite să pictezi şi pe o parte şi pe alta, să te foloseşti de transparenţe.

CITEȘTE ȘI. O fetiță de 12 ani a ajuns în stare gravă la spital din cauza unui trend viral! Mare grijă, i se poate întâmpla și copilului tău. Video

Acest gen are influenţe în zona op art și este lucrarea pe care nu o percepi din prima. La un moment dat eram inspirat de Victor Brauner sau de Picasso, dar în ziua de azi consider că e mult prea facil să utilizezi nişte tehnici atât de des folosite. Trebuie să recunosc că îmi plac foarte mult doi artişti.

CITEȘTE ȘI: Timișoreanca Brigitte Sfăt surprinsă în compania unui fotbalist celebru şi însurat!

Unul este Sigmar Polke – artist de care mă apropiu în ceea fac eu – şi Gerhard Richter, care e la mare modă. Poate sunt puţin influenţat de cei doi, însă mă îndrept totuși într-o altă direcție, chiar dacă folosesc nişte elemente comune.

De altfel, şi în portretistică se fac un nas, o gură, dar fiecare le face în viziunea proprie.

Mă plictisesc repede, însă încerc mereu să găsesc noi căi de abordare. În ziua de azi aşa ar trebui să meargă lururile.

Acum sunt atâtea variante, computere, plotere, proiectoare, nu mai trebuie să stai doar cu pensula în fața pânzei.

Poti să găseşti inspiraţie în orice.

– Ai participat și la un festival aparte…

– Da, Festivalul de la Cârțișoara, ”Teleoaie, telepaie” mi-a permis să improvizez. Am fost prin sat și le-am cerut oamenilor obiecte de care nu aveau nevoie, apoi le-am asamblat în ceva cu sens.

CITEȘTE ȘI: Doi bărbaţi au încercat să vândă un pui de leu la un ştrand din Timișoara

Am făcut, de exemplu, un cap de berbec dintr-un cilindru de de lemn şi am pus o tabletă pe care rula o emisiune a Antenei 3.

– Te-ai implicat și în teatru.

– Am făcut scenografia și costumele pentru ”Manole” (regia Cosmin Pleșa), cu care am fost și la Moscova, piesa obținând premiul ”Cavalerul de argint”.

Acolo am realizat un decor relativ simplu: o schelă din lemn. La Timișoara, personajul ”Timpul” a fost Gheorghe Zamfir, iar la Moscova, Grigore Leșe. În piesa ”Tulburarea apelor” (regia Cosmin Pleșa, piesa jucată în urmă cu câteva luni la Festivalul ”Lucian Blaga” de la Sebeș – n.r.), decorul a fost complex.

Am reușit să transform un car în întreg ansamblul lui Brâncuși de la Târgu Jiu. În fapt, publicul a avut în fața sa operele lui Brâncuși integrate în car, însă nu a sesizat prezența acestora decât la finalul piesei, când carul s-a transformat complet.

Faptul că un artist nu are frontiere în privința paletei pe care o poate aborda o demonstrează Laurențiu Toma, care a reușit să imprime fărâme din cunoștințele acumulate de-a lungul timpului în unele sigle pe care le realizează pentru firmele din străinătate.

Una dintre ele a fost concepută pentru un autoturism electric, prezentat, în Santa Monica, lui Arnold Schwarzenegger, în cadrul unei expoziții tematice.

Mult mai greu, însă, cântărește cea realizată pentru Teatrul ”Radu Stanca” din Sibiu.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns