Iașiul “suflă” Timișoarei brandul de țară 2023 la Transform Awards (foto)

Iașiul “suflă” Timișoarei brandul de țară 2023 la Transform Awards (foto)

Timișoara este Capitală Culturală Europeană în 2023, cel puțin la nivel declarativ. Ceea ce lipsește orașului este brandul, identitatea pe care administrația orașului ar fi trebuit să o genereze Timișoarei în acest an special, în contextul internațional conferit de titlul TM 2023 CEaC.

Surpriza este că, în urmă cu o săptămână, brandul orașului Iași a câștigat medalia de aur la cea mai mare competiție de branding din Europa. Proiectul de branding al Iașului a fost medaliat cu aur în cadrul Transform Awards, cea mai mare competiție de branding din Europa, la categoria Best Place or Nation Brand.

Orașul Creatorilor

Este vorba de identitatea de brand a orașului Iași, intitulată “The City of Creators” și poate fi consultată, împreună cu  strategia de brand și un ghid complet de utilizare a Identității vizuale, la adresa https://brand.destinationiasi.ro/. Este mai mult decât un logo și se aplică pe fațade de clădire, mijloace de transport în comun, stații de așteptare, chioșcuri, panotaje stradale, îmbrăcăminte. Conform creatorilor aria de aplicabilitate se adresează atât sferei industriale, sectorului public dar și industriei HORECA din Iași.

Strategia și identitatea de brand au fost create de Namogo, studio ieșean cu peste 15 ani de experiență în branding și design, pentru municipalitatea ieșeană, prin colaborare cu Asociația Destination Iași.

Decernarea premiilor a avut loc la Londra, în cadrul galei care a reunit cele mai mari agenții de branding din lume, printre care Landor & Fitch, Interbrand, Pentagram, Interbrand, Lantern și Someone. Juriul, format din specialiști în branding și marketing de la companii precum Twitter, Adidas, Nestlé sau Oxford University Press, au acordat premiul orașului Iași pentru versatilitatea identității vizuale care celebrează numele orașului într-un mod unic și creativ, permițând explorarea în diferite siluete și expresii spațiale. Identitatea arată schimbarea prin care trece orașul și viziunea orientată spre industriile creative.

Măr de Aur și brand lipsă

Chiar dacă Timișoara a fost menționată sumar în ediția online a revistei Time Magazine și a primit Mărul de Aur (Golden Apple sau Pomme d’Or), acestea au o semnificație simbolică destul de redusă pe plan internațional, dar și în cadrul comunității locale.

La propunerea Clubului Presei de Turism – FIJET România, Mărul de Aur cu numărul 7 câștigat de țara noastră a ajuns la Timișoara, Capitală Europeană a Culturii 2023, în semn de recunoaștere a eforturilor locale de promovare a orașului ca destinație turistică, pe plan intern și internațional.

Titlurile au venit nu datorită unei identități bine definite sau a existenței obligatorii a unui brand al Timișoarei în 2023, ci doar datorită titulaturii sau jocului de cuvinte  “Capitală Culturală Europeană”.

Adică exact ceea ce îi lipsește Timișoarei de ani de zile. În anul 2020, după câștigarea alegerilor, primarul Dominic Fritz, declara că “Toată infrastructura culturală – suntem foarte mult în urmă cu infrastructura culturală și trebuie să definim și mai clar un brand al Timișoarei, adică promovarea Timișoarei în România și în Europa trebuie să fie mai vizibilă. Și cred că asta va contribui inclusiv la acest sentiment, că este un proiect naţional, și nu doar un proiect al Timișoarei”, referindu-se la pregătirea orașului pentru titlul de Capitală Culturală Europeană în 2023.

Confuzie generală TM2021 – TM2023

Doar că lucrurile au rămas în faza de promisiune electorală și nu s-a mai întâmplat nimic. Timișoara are două logo-uri “isorice”: Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii și Timisoara 2023 – European Capital of Culture. Pe multe documente oficiale încă în vigoare mai apare încă titulatura “Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii”, cee ace nu crează doar confuzie ci și lipsă de credibilitate și posibile dispute de natură juridică. (Convocator_AGA_-_27.04.2022.pdf (timisoara2023.eu))

Iașiul “suflă” Timișoarei brandul de țară 2023 la Transform Awards (foto)

Conform Ghidului de Identitate Vizuală (Identitate Vizuală Timișoara 2023 (timisoara2023.eu)) există trei variante color și trei varinate alb-negru de logo pentru TM 2023 – CEaC, plus trei variante de logo color pentru suporteri, unde bulina galbenă e înlocuită de o inimă, “I Support Timișoara 2023”!

 

A existat chiar și un logo de tranziție (vezi foto), când, la 18 noiembrie 2020, Parlamentul European a aprobat propunerea Comisiei Europene ca schimba titulatura oficială și de a amâna acordarea titlului de Capitală Culturală Europeană Timișoarei, din 2021 în 2023.

Ceea ce, dincolo de lipsa de coerență, se numește o “salată” de identități vizuale.

Pentru că, dincolo de lipsa unei identități vizuale coerente, pe lângă multe altele, Timișoarei îi lipsește o poveste. Acea poveste despre anul 2023 și Capitala Europeană, care să fie spusă, expusă, cântată, sculptată, să fie prezentă în tot ce înseamnă programul cultural timișorean de anul acesta. Și nu se poate vorbi de subfinanțare, lipsă de bani sau de resurse. E vorba de voință, creativitate și de a pune în operă tot ceea ce Timișoara ar trebui să aibă de oferit.

“O lipsă a unei povești aduce într-o umbră una dintre problemele fundamentale ale promovării evenimentului. Identitatea. Eu nu  am găsit o identitate clară prin tot ce înseamnă logo-uri despre Timișoara. Un cerc galben pentru mine este fără nicio identitate. Mă așteptam ca Timișoara să aibă și să rămână cu un însemn, să aibă o identitate vizuală. Ori aici este o lipsă de aport a elementului românesc și a celui timișorean, spunea maestrul fotograf Constantin Duma, în emisiunea “TM2023 prin ochii presei – QubArena” la QubTV, pe 20 februarie, imediat după weekendul deschiderii oficiale a TM 2023 CEaC.

CITEȘTE ȘI: Spitalul Victor Babeș, Institutul de Boli Cardiovasculare și mai multe străzi din Timișoara, fără apă caldă și căldură


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 thoughts on “Iașiul “suflă” Timișoarei brandul de țară 2023 la Transform Awards (foto)

  1. Este ca și cu Eurovision-ul. Nu e mai grozav logo-ul ieșean, dar a avut culorile galben și cu albastru. Sau invers…

  2. Cred ca are dreptate concitadinul meu,acum numai culorile galben-albastru conteaza. Daca Timisoara nu are identitate-primul oras iluminat electric,primul tramvai,transport public pe apa,prima uzina electrica,mai vreti?atunci sa nu mai vorbim. Sa nu spun de singurul oras cu trei teatre in trei limbi,romana,germana,maghiara,ca a venit vorba de Capitla Culturala Europeana.

  3. Stimate domn! Spuneti ca Timisoara are identitate – „primul oras iluminat electric,primul tramvai,transport public pe apa,prima uzina electrica,mai vreti?atunci sa nu mai vorbim. Sa nu spun de singurul oras cu trei teatre in trei limbi,romana,germana,maghiara”…perfect de acord. Insa articolul face referire, daca l-ati citit la identitate si brand al Timisoara 2023 Capitala Europeana a Culturii. Ceea ce inseamna cu totul altceva. Premierele Timisoarei si multiculturalitatea nu le poate lua nimeni. Ele insa trebuie puse in valoare, intr-o „poveste” a orasului raportat la anul 2023 si la titlul de Capitala Europeana. Despre aceasta identitate e vorba. Aveti linkuri in articol, care va vor lamuri mai bine.

  4. Personal, sunt ,, lămurită”. Am itit articolul integral. Adevărul este că TIMIȘOARA a fost și va fi marginalizată, indiferent de performanțe, brend etc…
    Asta este…Mereu am fost singuri, chiar în fața gloanțelor, până s-a dumirit și restul țării, ce, de ce, cum…
    Cred, că ar fi cazul ,,Să îi dați Cezarului…! adică Timișoarei, Gloria.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *