De la Marea Baltică până la Egee, prin Timișoara, pe autostradă

Via Carpatia este un proiect de infrastructură rutieră ce ar lega Europa de Est de la Nord la Sud, începând cu Marea Baltică și terminând cu Marea Neagră, la Constanța, într-o variantă, respectiv Marea Egee, la portul Salonic, în cealaltă variantă.

Proiectul a fost inițiat în 2006, când miniștrii de transport din Polonia, Lituania, Slovacia și Ungaria au semnat o declarație comună pentru extinderea rețelei trans-europene de transport prin crearea unei rute mai scurte de-a lungul axei nord-sud care va conecta cele patru state. În 2010, reprezentanții ministerelor transporturilor din cele șapte țări europene au semnat în Polonia o declarație prin care un traseu va fi extins și în România, Bulgaria și Grecia.

Traseul va începe în Lituania, la Kaunas, iar apoi se continuă în Polonia, pe ruta Białystok – Lublin – Rzeszów, în Slovacia la Presov – Koszice și în Ungaria prin Miskolc – Debrecen. Pe teritoriul României traseul va avea două direcții, una spre portul Constanța, pe ruta Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Deva – Sibiu – Pitești – București – Constanța (936 de kilometri) și una spre frontiera româno-bulgară la viitorul pod peste Dunăre de la Calafat-Vidin, pe ruta Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Drobeta Turnu Severin – Vînju Mare – Calafat (462 de kilometri), care are posibilitatea prelungirii proiectului Via Carpatia spre frontiera sudică a Uniunii Europene.

Peste câteva zile, la Oradea va avea loc o conferință internațională cu titlul „Dezvoltarea infrastructurii rutiere transeuropene Via Carpatia în România”, cu participarea unor reprezentanți din Polonia, Ungaria și Slovacia. Conferința se va încheia cu semnarea unui document-protocol pentru susținerea proiectului Via Carpatia, în România. Organizatorii speră că la eveniment va fi prezent și un reprezentant al Ministerului Transporturilor.

În orice variantă va fi abordată Via Carpatia, Timișoara și Lugojul se află pe traseu, dar, deocamdată, singura autostradă existentă este cea dintre Arad și Lugoj. De la lansarea proiectului, țările componente ale Via Carpatia au făcut mai multe demersuri pentru a fi recunoscut la nivelul instituțiilor decizionale europene, tocmai pentru că legarea prin infrastructură rutieră a orașelor Klaipeda, respectiv Constanța și Salonic este și un semnal pentru buna vecinătate și facilitarea cooperării dintre țările componente.

Potențialul și rolul acestui coridor este unul cât se poate de însemnat din punct de vedere geostrategic și al politicilor economice europene, dar rămâne de văzut cum va fi abordat acesta de guvernanții de la noi, care nu par să pună prea mult preț pe investiții și pe dezvoltarea infrastructurii.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 Răspunsuri “De la Marea Baltică până la Egee, prin Timișoara, pe autostradă

  1. Daca „guvernantii” vad o sansa de imbogatire personala, vor fi de acord, nici o grija. Dar mi-e teama ca nu mai apuc sa circul pe mandria asta de autostrada, sunt trecut de 60 de ani… Banuiti de ce, nu mai spun.

Lasă un răspuns