Coșul de Crăciun în pandemie, la Timişoara, este cu 15-20 la sută mai scump decât în 2019. Ce face Europa?

Vine Crăciunul și toți așteptăm o îmbunătățire a stării de spirit, însă toate drumurile duc spre criza Covid de ceva timp încoace. Anul acesta se estima că există șanse mari să nu ne mai îngrămădim în magazine pentru a cumpăra cadouri pentru cei dragi. Cu toate acestea, în Timișoara se simte agitația cumpărăturilor, atât în trafic, cât și în marile magazine. Totuși, parcă nimic nu mai seamănă cu anii trecuți, iar restricțiile îi fac pe oameni mai prudenți dar și mai iritați.

Mulți au adoptat ideea cumpărăturilor online, iar în ceea ce privește alcătuirea meniurilor, o mână de ajutor vine din partea restaurantelor care se întrec în oferte de livrare la domiciliu a preparatelor tradiționale. La o privire atentă, se poate observa în hypermarketuri că previziunile din noiembrie referitoare la prețul unui coș de cumpărături de Crăciun, când se estima că acesta va fi cu 15-20 la sută mai scump decât în 2019, s-au cam adeverit.

Carnea de porc de calitate (adică mai slabă) trece binișor de 20 de lei kilogramul, iar dacă există oferte, se formează cozi imediat. Stive întregi de cozonaci s-au înălțat în magazine, de la 10 la 30 de lei, proporțional cu calitatea și cantitatea. După sarmale, friptură și cozonaci, ar mai trebui și tradiționalul brad. Interesant este că brazii naturali sunt mai ieftini (de la 75 de lei) față de cei ecologic (din plastic), care costă minimum 120 de lei. În ceea ce privește cadourile, fiecare le face după anvergura buzunarului.

Ce face Europa?

Conform datelor unui studiu făcut de Kaspersky, 60 la sută dintre europeni își vor face cumpărăturile de sărbători online. Anul acesta, coșul de Crăciun va avea, cu siguranță, și o adresă de livrare. Nu va mai fi umplut în magazine, supermaket-uri, mall-uri, ci… online.

Un singur lucru nu a putut schimba criza sanitară: dorința de a avea un coș umplut cu de toate de sărbători. Studiul menționat spune că europenii nu lasă acest an turbulent să le strice Crăciunul. Jumătate dintre europeni vor să facă mai multe cumpărături cu ocazia reducerilor de sezon, iar 20 la sută dintre ei vor să cumpere exclusiv online.

Doar un sfert dintre europeni intenționează să-și reducă bugetul de cumpărături de Crăciun anul acesta. Cifra crește, însă, la 30 la sută în rândul tinerilor între 25 și 34 de ani. Asta pentru că ei au fost afectați cel mai mult de concedierile cauzate de pandemie. O treime dintre europeni plănuiesc să lase cumpărăturile pe ultima sută de metri, în speranța de a obține reduceri mai mari.

Anul trecut, britanicii au dat în medie 639 de euro pe cumpărăturile de Crăciun, spaniolii 554, italienii 549, iar nemții 488. România este departe de acest top, din cauza diferenței prea mari între societatea urbană și rurală.

Românii iubesc Crăciunul

Un alt studiu, barometrul de Crăciun 2020 al grupului „Ferratum” arată că Romania s-a aflat mereu în topul țărilor ce iubesc Crăciunul și nici anul acesta nu ne dăm bătuți. Chiar dacă situația la nivel mondial s-a schimbat din cauza pandemiei Covid-19, România se află pe locul 2 în topul celor 12 țări participante la songaj, românii planificând să aloce 24 la sută din venitul lunar cheltuielilor cu Sărbătorile de iarnă.

Dintre cei aproape 4.000 de români ce au participat la studiul de piață Ferratum Grup, doar 15 la sută se află printre cei ce au avut parte de o scădere salarială în această perioada, 73 la sută declarând că sunt în continuare angajați și venitul lor lunar nu a avut de suferit.

Barometrul de Crăciun 2020 al grupului Ferratum arată că respondenții din cele 12 tări participante la sondaj își stabilesc bugete ceva mai mici pentru Sărbătorile din acest an, peste jumătate dintre ei recunoscând că vor cheltui mai puțin comparativ cu Crăciunul trecut. 70 la sută dintre respondenți au fost de părere că deși pandemia a redus călătoriile, precum și cumpărarea de produse scumpe, cel mai mare cadou va fi petrecerea Sărbătorilor alături de cei dragi, precum și celebrarea Nașterii Domnului (19 la sută).

Barometrul Ferratum arată că pandemia a zdruncinat serios modul în care respondenții se gândeau să petreacă Sărbătorile, anulându-se călătoriile, dar ținându-i acasă, alături de cei dragi. În ceea ce-i privește pe români, aceștia se bucură, pur și simplu. 68 la sută dintre respondenții români au spus că cel mai important pentru ei este să petreacă sărbătorile alături de cei dragi și 25 la sută să se bucure de spiritul Crăciunului și atmosfera de sărbători.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns