Colterm evită falimentul, datorii imense rămân neplătite

Amatorism sau strategie? Primăria Timișoara pregătește divizarea Colterm

Colterm evită falimentul, datorii imense rămân neplătite

Consiliul Local Timișoara a aprobat vineri, 21 aprilie 2023, plata sumei de 22 de milioane de lei, la care se adaugă TVA, reprezentând pierderi tehnologice induse, aferente anului 2022. Suma este decontul de prestare a serviciului public de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în sistem centralizat.

Pericolul falimentului nu dispare complet, până când Primăria Timișoara nu va transfera cele 22 de milioane de lei în contul Colterm pentru achiziția ultimelor certificate verzi, necesare pentru a evita o nouă amendă din partea Administrației Fondului de Mediu. Primarul Dominic Fritz declara joi, 20 aprilie, că societatea de termoficare a Timișoarei, Colterm, a reușit să cumpere o parte din certificatele de emisii de gaze cu efect de seră (EUA) aferente anului 2022.

Primăria are termen până marți

Pentru a scăpa de amenda autorităților de mediu, primăria va trebui să transfere în contul Colterm cele 22 de milioane de lei, în regim de urgență, până cel târziu marți, 25 aprilie.

„S-a dat HCL-ul și pentru diferența care era necesară și, cel mai probabil, luni vor intra și banii (n.r. – 22 de milioane de lei + TVA). Urmează achiziția imediată a celorlalte certificate.

Avem deja 160.000 de certificate cumpărate, mai sunt cca. 29.000 primite cu titlu gratuit pentru ambele centrale și ne mai trebuie diferența de aprox. 40.000 de certificate pe care le vom cumpăra la începutul săptămânii viitoare.

Undeva pe miercuri, joi vor fi conformate ambele centrale. Din certificatele pe care le-am cumpărat până acum, colegii mei se ocupă de conformarea Centralei CET Centru Timișoara”, a declarat administratorul special al Colterm, Cristian Amza.

CITEȘTE ȘI: Ungaria și Serbia construiesc o nouă conductă petrolieră. Timișul are poziție strategică degeaba

Încă de săptămâna trecută, administratorul special al societății de termoficare a făcut o adresă către primărie, în care a cerut și o plată din bilanțul energetic, în valoare de 22 de milioane de lei. Acesta a mai anunțat că, cel târziu, până marți (25 aprilie -n.r.) Primăria Timișoara trebuie să vireze banii în contul Colterm. Procedura de achiziție a certificatelor verzi durează aproximativ 2 zile. Termenul limită pentru a le cumpăra este 30 aprilie, dar fiind zi de weekend, până în data de 28 aprilie trebuie ca toate certificatele să fie cumpărate.

Rămâne o datorie de peste 55 de milioane de euro

Dacă se achiziționează toate certificatele verzi pentru anul 2022, se evită o a treia amendă din partea Administrației Fondului de Mediu.

Rămân însă datoriile mai vechi, din anii anteriori, pentru care Primăria Timișoara și conducerea Colterm vor trebui să găsească soluții de finanțare. Colterm a încasat două amenzi istorice de la AFM pentru că nu a cumpărat certificatele EUA pentru poluarea produsă, conform legislației.

Una dintre amenzi, în valoare de 21,6 milioane de euro, a venit în 2021, pentru anul 2020, iar cea de-a doua, de peste 14 milioane de euro, a fost încasată în 2022, pentru 2021.

Rămâne de văzut ce decizie va lua executivul Primăriei Timișoara vizavi de plata acestor amenzi vechi, care cumulate ajung la 35,6 milioane de euro. Și, evident, să găsească o sursă de unde să împrumute suma.

Pe lângă cele două amenzi, mai există o restanță consistentă, pe care o reprezintă certificatele verzi neachiziționate pentru anii 2020 și 2021.

Pentru anul 2020, primăria nu a cumpărat certificate EUA, în valoare de 9 milioane de euro. Pentru 2021, ar fi fost nevoie să fie cumpărate certificate verzi în valoare de 11,2 milioane de euro, ceea ce, evident, nu s-a întâmplat.

În concluzie, dacă până marți, 25 aprilie 2023, primăria virează toate restanțele pe anul 2022 către Colterm, societatea poate să cumpere cele 227.000 de certificate de poluare aferente anului trecut.

Vor mai rămâne însă restanțele din 2020 și 2021, ce constau în valoarea certificatelor verzi neachiziționate la care se adaugă amenzile primite și neplătite: un grand total de 55,8 milioane de euro.

Bani pe care nici municipalitatea și nici Colterm în insolvență nu îi au. Iar găsirea unei surse de finanțare și avansarea unui termen de plată, chiar prin eșalonare, rămân deocamdată o misiune imposibilă și o dovadă de amatorism a administrației timișorene.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *