CJT nu poate asigura, deocamdată, transportul gratuit pentru elevii navetiști

CJT nu poate asigura, deocamdată, transportul gratuit pentru elevii navetiști

CJT nu poate asigura, deocamdată, transportul gratuit pentru elevii navetiști.

După publicarea articolului din 4 decembrie despre problema transportului județean al elevilor (Consiliul Județean Timiș ascunde sub preș problema transportului elevilor), rămasă nerezolvată la nivelul Consiliului Județean Timiș, instituția a transmis un răspuns cu privire la această situație.

Veștile nu sunt deloc bune pentru părinții care trebuie să acopere lunar cheltuielile de deplasare a copiilor spre școlile din alte localități, în majoritatea cazurilor fiind vorba de elevi de liceu. Aceștia vor trebui să suporte în continuare costurile transportului din buzunarul propriu până cel puțin la finele acestui an calendaristic.

Deși cadrul legal (Legea 198/2023, respectiv HG 810/2023) prevede ca elevii navetiști să beneficieze de gratuitate inclusiv pe transportul rutier județean, în realitate, în Timiș, ca în multe alte județe din țară, legea nu se aplică.

CITEȘTE ȘI: Restricţii de circulaţie pe Bulevardul Cetății. Va fi afectată zona strada Gheorghe Lazăr – Calea Torontalului

Mai mult, în județul Timiș doar 6-7 operatori de transport din sectorul privat sunt eligibili pentru transportul elevilor la școală. De altfel, CJT a transmis că dorește delegarea gestiunii serviciilor de transport rutier județean:

”Consiliul Județean Timiș a demarat o procedură de încheiere a unor acorduri de asociere cu UAT-uri din județ și de încheiere a unor contracte de delegare a gestiunii serviciilor de transport rutier județean.”

Acest demers se va întinde până cel puțin în luna ianuarie a anului viitor, ceea ce înseamnă că părinții copiilor care învață în școli din alte localități vor trebui să suporte, în continuare, cheltuielile ocazionate de transport.

Chiar și așa, în Timiș nu a fost stabilită o sumă pentru putea fi decontată, autoritățile județene dând vina pe incongruența juridică. În apărarea neaplicării dispozițiilor legale care fac trimitere la stabilirea unei sume forfetare lunare/elev în vederea acoperirii cheltuielilor de transport către operatorii privați, CJT invocă chiar actul normativ care reglementează acest lucru, fără a preciza, însă, ce anume face ca acesta să nu poată fi aplicat: ”Suma forfetară se stabilește conform prevederilor HG  810/2023, momentan existând neclarități în acest sens la nivel național (există o propunere de modificare/completare a unor prevederi ale HG 810, nepublicată încă).”

La nivelul județului Timiș, 9.050 de elevi fac naveta către școlile din alte localități. Potrivit inspectoratului școlar, există 124 de microbuze școlare, însă acestea nu acoperă nevoile tuturor elevilor din județ în care sunt cuprinse 412 localități. O parte dintre elevii navetiști, care locuiesc în împrejurimile Timișoarei, beneficiază totuși de curse speciale de transport public rutier, cum este cazul autobuzelor de tip metropolitan care se deplasează, de exemplu, pe rutele Carani, Sânandrei, Ghiroda, Giroc, Dumbrăvița, Săcălaz, Beregsău.

Probleme majore, însă, întâmpină elevii care trebuie să vină în Timișoara din localități mai îndepărtate ori să meargă la școlile din Lugoj sau Sânnicolau Mare. Potrivit autorităților locale, operatorii de transport privați au o ofertă ”subțire” pentru aceste orașe: nu au stații în toate localitățile pentru a-i putea prelua pe toți copiii, iar orarul de deplasare este foarte restrictiv, nepermițându-le elevilor să rămână după-amiaza la activități extrașcolare ori să plece mai repede dacă e nevoie.

Situația este cu atât mai îngrijorătoare, cu cât nici transportul feroviar din județ, unde gratuitatea se acordă simplu, pe baza carnetului de elev, nu este foarte bine organizat. Din rațiuni economice, au fost anulate destul de multe curse de tren care făceau legătura între localitățile de domiciliu ale elevilor și școlile în care aceștia învață.

Internatele școlare, care pot reprezenta o alternativă la naveta elevilor, sunt puține și costisitoare pentru veniturile multor familii, iar unele dintre ele nu oferă condiții decente de cazare. Totuși, există și licee cu internate (cum este, de exemplu, în Lugoj) unde cazarea și masă sunt gratuite, cheltuielile fiind suportate de primărie. Nu e însă cazul municipiului Timișoara, în care au mai rămas funcționale 17 internate arondate unităților de învățământ, toate contracost (circa 400 de lei/lună/elev), cheltuielile nefiind cuprinse în bugetul administrației locale pentru acest an.

În condițiile în care, potrivit unui raport Eurostat din acest an, peste 25.000 de copii din România trăiesc în sărăcie lucie, iar 40% dintre familii au avut venituri scăzute față de anul precedent pe fondul dublării cheltuielilor, absența transportului gratuit pentru elevi reprezintă una dintre cauzele abandonului școlar. Țara noastră se află în fruntea clasamentului european privind rata de abandon școlar, copiii din mediul rural fiind cei mai vulnerabili.

 


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “CJT nu poate asigura, deocamdată, transportul gratuit pentru elevii navetiști

  1. „Din rațiuni economice, au fost anulate destul de multe curse de tren care făceau legătura între localitățile de domiciliu ale elevilor și școlile în care aceștia învață”

    cred ca ratiunile astea economice ori nu erau chiar ratiuni ori nu erau chiar economice. e usir sa te uit la cat costa sa faci ceva, e mult mai greu sa te uiti la cat costa sa nu faci acel ceva. cred ca spiru haret a avut ratiuni cu adevarat ecinomice si nu numai cand a zis ca tre cate o scoala primara in fiecare comuna si ca dupa 12 ani in invatamant salariul trebuie sa se dubleze(!)(ca nu s-a pus in practica e alta treaba, asa cum si acum nu se pune in practica sa se aloce6% din pib pt educatie iar „cetatenii” n-au vreo problema ca nu se aplica legea asta) Dap, se pare ca „ratiunile economice” de azi sunt cum sa distrugem tara in beneficiul catorva. Ei, pentru o neocolonie nu tre multi educati, doar cativa care sa poata fi cumparati usor si sa-i conduca pe ceilalti in beneficiul stapanilor. Si asta in aplauzele „cetatenilor” „huooo bugetarii de ce fac greva io cu cine-mi las copchiluuuu tre sa merg la lucruu!”, cu desfiintari de scoli, comasari, naveta elevilor, internate sub orice critica, „profi” suplinitori din ce in ce mai multi ca nici naiba nu mai vrea in invatamant etc etc

    Cred ca finalul articolului explica foarte bine ce si cum cu testele pisa: varfurile de la noi sunt la nivelul varfurilor de oriunde sau chiar peste, insa distribuirea pib-ului care tot creste se face in beneficiul… nu al amarastenilor se pare ca. care e diferenta intre produsul intern brut si venitul national brut? si trendul acestei diferente? care e cifra de afaceri a capitalului strain vs a capitalului romanesc(daca asta mai exista) si care din ele are totusi o contributie mai mare la buget? hmmm?🤔🤔🤔ca sa vedem cu distributia aia ce si cum. dar hei, ne bucuram cand creste pib-u, nu? nu ne mai uitam cine produce banii si cine-i incaseaza. ia acolo niste necolectare de tva, niste „optimizari fiscale”, las ca-i bine, dam vina pe bugetari! si pe profesori, ca si ei is bugetari. pe alegatori? noooo, niciodata! alegatorii n-au dom’le nicio vina, pai cum, n-au ales ei romania lucrului bine facut, norrrmalla, EDUCATA, #aria cercului? nespa? baspa!🤪

    #neocolonialism

    #🤪

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *