Autostrada Lugoj-Deva se împiedică în ecoducte

ecotunel

Conform unor filmări recente ale Asociației Pro Infrastructura, un sector de patru kilometri aflat pe secțiunea D a lotului 2 din Autostrada Lugoj-Deva (constructor Salini-Impregilo) nu poate fi terminat din cauza unor stâlpi de curent nerelocați la mai bine de patru ani de la debutul lucrărilor.

Stâlpii au rămas pe loc deoarece o parte dintre ei află pe segmentul următor, secțiunea E, tronson pe care Comapnia Națională de Administrare a Ifrastructurii Rutiere (CNAIR) nu l-a predat niciodată constructorului. Mai mult, această bucată a fost scoasă din contract prin „încetare parțială” în anul 2017.

Cei patru kilometri se află între nodul de la Margina și DC 100 și nu ar putea fi folosiți, chiar dacă ar fi finalizați, întrucât se termină în câmp, explică cei de la Pro Infrastructura.

Legătura cu lotul vecin se realizează prin secțiunea E (aproximativ nouă kilometri) care nici până astăzi nu a fost scoasă la licitație, deși oficialii CNAIR au promis că vor face acest lucru în repetate rânduri: în cursul anului 2017, apoi februarie 2018, apoi martie.
autostrada 19
Situația este mult mai încurcată decât se prezintă la prima vedere, pentru că se pare că CNAIR ar fi cerut constructorului Salini-Impregilo să realizeze un proiect tehnic pentru secțiunea E (cea care conține vestitele tuneluri „pentru urși”).

Antreprenorul general s-a conformat, însă CNAIR nu a achitat costurile și ulterior a reziliat contractul fără să efectueze această plată.

La ora actuală, nu există un proiect tehnic pe baza căruia să se poată organiza licitația pentru secțiunea cu ecoducte.

Asociația Pro Infrastructura atrage atenția că modul în care s-a făcut rezilierea parțială a contractului pentru porțiunea cu tuneluri ar putea conduce la o dispută în instanță cu firma constructoare, ceea ce ar genera noi amânări și, posibil, plata unor daune financiare:

„Poate cel mai important lucru de reținut este că se renunță la proiectul tehnic întocmit pentru zona tunelurilor în detrimentul unui centru de întreținere.
autostrada1 2
Acest proiect tehnic a fost realizat de Salini-Impregilo la solicitarea CNAIR, fără a fi însă plătit.

Constructorul a propus oferirea proiectui tehnic în schimbul centrului de întreținere pe care nu ar mai fi trebuit să îl execute.

Însă CNAIR a refuzat. Dacă proiectul ar fi fost livrat, astăzi am fi putut avea un nou constructor pe secțiunea E. Dar, prin decizia luată, oficialii din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu pot scoate la licitație acest tronson și probabil va mai trece mult timp până să o poată face”.

O alternativă periculoasă

Estimările nu sunt deloc îmbucurătoare. Cei patru kilometri de autostradă finalizați vor rămâne închiși circulației mult timp, adică minimum cinci ani, până când se va construi segmentul de nouă kilometri care conține tunelurile.

În tot acest timp, șoferii vor circula pe drumul național dintre județele Timiș și Hunedoara, îngust, cu viraje, aglomerat, plin de gropi și extrem de periculos – aproximativ 15 kilometri pe DN68A între nodul Margina și descărcarea Holdea.

În ceea ce privește celelalte două loturi, 3 și 4, oficialii Ministerului Transporturilor s-au aflat din nou, ieri, într-o vizită inopinată pe această porțiune a autostrăzii Lugoj-Deva.

Lotul 3, cu o lungime de 21 de kilometri, este gata în proporție de 80 la sută, dar o verificare de la începutul lunii din partea CNAIR a dus la amenințări cu rezilierea, ceea ce ar amâna deschiderea șoselei cu câțiva ani.

Lotul 4 este pe trei sferturi terminat, iar aici se pare că mobilizarea este mai bună.
Autostrada Lugoj – Deva este încă o rușine a infrastructurii rutiere din România.

Șoseaua are doar 100 de kilometri, dar șantierul durează din vara lui 2011, deci de șapte ani, deși se estima că ar trebui finalizată în 2016. De atunci a fost dat în folosință lotul 1, între Șanovița și Traian Vuia (27,4 kilometri), precum și o porțiune din lotul 2, între Traian Vuia și Margina (17 kilometri).

Din păcate, atât termenele oficiale avansate, cât și cele ale organizațiilor neguvernamentale arată că nu sunt speranțe pentru a se putea rula pe autostradă între Timișoara și Sibiu decât peste câțiva ani.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *