Apetența consumatorilor pentru vinul românesc a crescut în ultimii ani

Degustările, promovarea intensă a cramelor românești, dar și calitatea pe care o oferă în ultima vreme vinurile autohtone, au făcut ca românii să se orienteze spre consumul de vinuri autohtone. În trecut, tendința cumpărătorilor era să aleagă de la raft băuturile ieftine, însă în ultimii ani am asistat la o educare a consumatorilor, care au încercat vinurile de clasă medie sau premium, și apoi au devenit fideli acestor produse.

CITEȘTE ȘI:  Aproape 300 de dascali timișeni au fost vaccinati până săptămâna trecută

Înainte de pandemia de COVID-19 atât cramele, cât și magazinele de specialitate, s-au îndreptat spre publicul tânăr. Au fost organizate degustări cu angajații companiilor IT, diverse firme au organizat team-buildinguri în crame, iar restaurantele au jucat și ele un rol important: au inclus în meniuri vinuri atent selecționate. În acest fel, oamenii au consumat, au fost informați despre ce înseamnă vin de calitate și cum îl identifici, iar acest lucru a ajutat foarte mult piața din România.

”Tinerii au devenit foarte pretențioși, dar în sensul bun al cuvântului. Această educare a consumatorilor are loc și prin intermediul cursurilor tot mai răspândite în ceea ce privește arta și cultura vinului. Asta ne face pe noi să investim mai mult în tehnologie, în spații de depozitare și în oameni cu experiență. Noi, de exemplu, ne-am dat seama de această tendință și în ultimii ani am pus bazele unei game premium care deja a început să fie premiată la concursurile de specialitate”, afirmă Doru Husarciuc, proprietarul Cramei Dealul Dorului.

 

Vinul ”de vară” rose se bucură de un mare succes… iarna

În ceea ce privește sortimentele de vin alb și roșu, preferințele consumatorilor sunt aproape egale, însă în perioada sărbătorilor de iarnă interesul pentru vinurile rose a crescut considerabil. ”Pentru noi a fost o surpriză, pentru că vinurile rose sunt specifice perioadei de vară. Sunt fresh, mai proaspete și cu un conținut alcoolic mai scăzut. În principal, erau consumate la terase, când era cald, însă probabil din cauza pandemiei oamenii nu au mai ieșit în oraș și au preferat acest tip de vin, în confortul casei. Cred că devine un trend tot mai răspândit în rândul consumatorilor. Doamnele preferă în general rose-urile, mai ales dacă acestea au și o anumită cantitate de zahăr rezidual, însă există și excepții, bineînțeles”, susține Laszlo Veiszenbacher, oenologul Cramei Dealul Dorului, companie deținătoare a unei podgorii din zona localității timișene Silagiu, cu o întindere de pe 17 hectare în producție și care include următoarele soiuri de viță-de-vie: Merlot, Cabernet Sauvignon, Burgund Mare, Riesling Italian și Muscat Ottonel. Pentru a dezvolta un proiect ambițios, în următorii doi ani crama va introduce în producție alte 26 de hectare de vie, cu soiurile de struguri enumerate, dar și cu Fetească Neagră, Chardonnay și Sauvignon Blanc.

 

Pandemia a afectatt serios afacerile producătorilor români

Pe de altă parte, anul 2020 a fost foarte greu pentru industria vinului românesc. Pandemia de COVID-19 a diminuat consumul și vânzările, iar exportul a avut și el de suferit. Sprijinul statului pentru cramele din România a fost insuficient, în opinia podgorenilor. O gură de oxigen a fost, cu toate acestea, perioada sărbătorilor de iarnă, când vânzările producătorilor români au crescut. Chiar dacă nu a existat consum în HoReCa, oamenii au cumpărat vin din hypermarketuri și magazine mici, iar în acest fel cramele pot să susțină lucrările care urmează să aibă loc în vie, în perioada următoare.

”O  dată cu apariția vaccinului sperăm să revină lucrurile la normal în perioada următoare pentru că am rezistat cu greu. Avem nevoie să funcționeze restaurantele pentru că oamenii deja au început să consume vinuri românești, vinuri produse în țara noastră, vinuri de o calitate tot mai bună. În schimb noi, producătorii, ne vom da toată silința să producem calitate. Pe de altă parte avem nevoie de mai multă implicare din partea statului, să ajute la marketingul vinului românesc dincolo de hotare, să realizeze că putem apărea și noi pe harta vinurilor mondiale pentru că avem cu ce, avem cu cine”, opinează Husarciuc.

0 Comments

No Comment.