75 de tone, sprijinite pe bucățele de scândură! Cât de sigură este schela din Piața Victoriei?

A început votul în Competiția Destinația Anului 2023. Timişoara concurează la categoria "Orașe care inspiră"

75 de tone, sprijinite pe bucățele de scândură. Cât de sigură este schela din Piața Victoriei?

“Grădina suspendată” din Piața Victoriei, pompos numită “𝐏𝐞𝐩𝐢𝐧𝐢𝐞𝐫𝐚.𝟏𝟑𝟎𝟔 𝐩𝐥𝐚𝐧𝐭𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐓𝐢𝐦𝐢ș𝐨𝐚𝐫𝐚”, a stârnit controverse în spațiul public, privind aspectul estetic, amplasarea și oportunitatea unei astfel de construcții temporare în piața centrală a orașului. Conform creatorilor, proiectul este unul cel puțin amețitor.

“Instalația a fost amplasată în așa fel încât să creeze un dialog, intensificând experiența spațială din piață. Mai mult, instalația oferă perspective inedite asupra celorlalte clădiri din piață, oferind ocazia unică de a le percepe și înțelege la alt nivel, având acces la 𝐝𝐞𝐭𝐚𝐥𝐢𝐢 𝐬𝐚𝐮 𝐞𝐥𝐞𝐦𝐞𝐧𝐭𝐞 𝐚𝐫𝐡𝐢𝐭𝐞𝐜𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥𝐞 𝐜𝐞 𝐧𝐮 𝐩𝐨𝐭 𝐟𝐢 𝐨𝐛𝐬𝐞𝐫𝐯𝐚𝐭𝐞 î𝐧 𝐦𝐨𝐝 𝐨𝐛𝐢ș𝐧𝐮𝐢𝐭…Intervenția este o pledoarie pentru 𝐜𝐮𝐥𝐭𝐢𝐯𝐚𝐫𝐞𝐚 ș𝐢 𝐞𝐱𝐭𝐢𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐬𝐩𝐚ț𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐩𝐥𝐚𝐧𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐨𝐫𝐚ș, pentru 𝐩𝐫𝐨𝐭𝐞𝐣𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐞𝐜𝐨𝐬𝐢𝐬𝐭𝐞𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐥𝐞𝐱 𝐚𝐥 𝐨𝐫𝐚ș𝐮𝐥𝐮𝐢, 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐬𝐞𝐧𝐬𝐢𝐛𝐢𝐥𝐢𝐳𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐭â𝐧ă𝐫 𝐜𝐮 𝐩𝐫𝐢𝐯𝐢𝐫𝐞 𝐥𝐚 𝐩𝐚𝐭𝐫𝐢𝐦𝐨𝐧𝐢𝐮𝐥 𝐛𝐨𝐭𝐚𝐧𝐢𝐜”, scriu cei de la Ordinul Arhitecților din România, filiala Timiș.

Ce mai! Poezie pură, căci românul s-a născut poet!

Prima problemă este cea a siguranței pe care o prezintă sau nu această “grădină suspendată”. Cei de la OAR filiala Timiș spun că “au fost parcurși toți pașii legali necesari: Obținere Certificat de Urbanism, obținere avize și acorduri solicitate prin CU, depunerea Documentației și eliberarea Autorizației de Construire”.

Toate bune până aici…

“Încărcarea totală a construcției este de 75 de tone, dar e proiectată să suporte și mai mult. Pot urca 50 de persoane deodată fără niciun risc. Pentru a obține o suprafață plană pe care să fie montată construcția (schela – n.r.), sub tălpile metalice au fost puse plăci dintr-un material special, rezistent, plăci de TEGO. Greutatea este distribuită pe toată suprafața de 100 de metri pătrați. Nu există niciun pericol și totul a fost calculat și verificat. A lucrat o echipă complexă, formată din profesioniști pentru 𝐭𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐚𝐥𝐢𝐭ăț𝐢𝐥𝐞 𝐧𝐞𝐜𝐞𝐬𝐚𝐫𝐞 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐟𝐢𝐜𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐚𝐜𝐞𝐬𝐭𝐮𝐢 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭 – 𝐚𝐫𝐡𝐢𝐭𝐞𝐜𝐭𝐮𝐫ă, 𝐢𝐧𝐠𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢𝐞, 𝐩𝐞𝐢𝐬𝐚𝐠𝐢𝐬𝐭𝐢𝐜ă, 𝐢𝐧𝐬𝐭𝐚𝐥𝐚ț𝐢𝐢 ș.𝐚.𝐦.𝐝.”, ne-a declarat arhitecta Alexandra Trofin, coordonatorul proiectului și vicepreședinte al Ordinului Arhitecților din România, filiala Timiș.

Renașterea bănățeană a solicitat opinia mai multor arhitecți și ingineri specialiști în structuri, însă niciunul nu a vrut să își expună public părerea despre siguranța acestei schele. Cert este că acel material “special”, generic denumit TEGO, este de fapt un placaj filmat, ceva mai rezistent, realizat din mixtură de lemn de plop sau mesteacăn și eventual, prevăzut cu o suprafață antiderapantă.

Marea problemă, așa cum se poate vedea clar în fotografii, este că “tălpile” structurii metalice care susține baza de 40 de tone ale întregii construcții, sunt niște banale șipci și bucățele de lemn, înghesuite una lângă alta. Nici vorbă de respectarea normativelor pentru instalarea schelelor sau despre respectarea “calculului static structural”, esențial în problema rezistenței și a echilibrului acestei schele, înaltă de 26 de metri!

“Proiectul de structură a fost asumat și verificat de proiectanți – Balint Karoly de la Echo Universal. Implementarea a fost realizată de ABT Motion Rigs, colaboratorii noștri cu experiență semnificativă în industria infrastructurii de evenimente care necesită astfel de schele”, scriu pe pagina lor de Facebook, arhitecții de la OAR Timiș.

Surpriza vine tocmai de la Balint Karoly, structurist cu o foarte bună reputație, care și-a asumat și a verificat proiectul. “Noi am verificat prin calcule rezistența structurii. Baza, acolo unde se face sprijinul pe sol, trebuie echilibrată cu plăci de lemn sau de TEGO. Nu știu ce este cu acele șipci de lemn despre care spuneți. Am să mă interesez și eu”, a declarat pentru Renașterea bănățeană, Balint Karoly.

Tot vizavi de siguranță, coordonatoarea proiectului, arhitecta Alexandra Trofin, ne-a declarat că grădina suspendată nu are nevoie de paratrăsnet, existând clădiri mai înalte în apropiere, care au așa ceva. Cu toate acestea, normativele prevăd împământarea acesteia, mai ales că e vorba de o structură metalică.

CITEȘTE ȘI: Faţade de faţadă. Improvizații pentru Timișoara – Capitală Europeană a Culturii. Turiștii vor putea “admira” plase și mesh-uri apărute peste noapte | FOTO

Un alt subiect care naște întrebări este costul total al acestei construcții. Potrivit datelor de pe site-ul Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, proiectul „Privește Orașul” al OAR Timiș a primit 1,7 milioane de lei prin apelul „Onboard Timișoara 2023”, finalizat în decembrie 2022. Banii pot fi cheltuiți până în decembrie 2023. Astfel, din aceștia au fost sau vor fi finanțate și ridicarea instalației din Piața Victoriei, dar și alte cheltuieli conexe: parțial achiziția plantelor, mentenanța în următoarele 10 luni, promovarea, organizarea unor evenimente, etc. Doar că pentru proiect există și finanțări de la Ordinul Arhitecților din România (prin Timbrul de Arhitectură, pentru documentațiile necesare construcției) și de la Banca Transilvania. O sumă totală clară nu a fost însă făcută public.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

6 thoughts on “75 de tone, sprijinite pe bucățele de scândură! Cât de sigură este schela din Piața Victoriei?

  1. in UE trebuie insistat in mod strict asupra normelor de siguranta in priviinta utilizarii acestor constructii temporare pentru accesul publicului,respectiv respectarea cu strictete a proiectului MAIO care prevede in mod cert realizarea si montarea BALUSTRAZILOR Layher perimetral pe fiecare etaj si la mana curenta a scarii. In Europa nu se autorizeaza o asemenea „lucrare” cu grad ridicat de risc intrucat trebuie sa fie 100% safe pentru public,copii,petsoane in varsta etc. Ma intreb cine a semnat ca Primarul si a autorizat o constructie neconforma care prezinta elemente de risc, Balustrazile sunt nedeformabile si au elemente de fixare care rezista la o forta laterala de impingere a obiectelor,persoanelor etc in situatii de urgenta. Sarma de gard fixata aleatoriu pe tevile respective se misca si este deformabila, un copil mic poate cadea sau ramane blocat in plasa sau se poate zgaria, rani etc. Trebuie sa se autosezizeze ISU, ISC ul , altii care trebuie sa-si faca treaba pentru care sunt platiti. Calculul structurii nu este valabil daca constructia nu este executata complet si conform proiectului. La acces cu public structurile trebuie planeizate cu elemente NEDEFORMABILE ( placi metal sau beton)Toate elementele utilizate trebuie sa fie originale din catalogul producatorului Layher, nedeformabile di fara grad de uzura ( aici nu vorbim despre un santier). Obligatoriu structura trebuie sa fie prevazuta cu : priza de pamant conform legii ( inpamantate ) intrucat se incarca electrostatic si poate produce descarcari electrostatice asupra persoanelor, obligatoriu paratraznet si senzor eoliam cu alarmare audio la viteza critica a vantului si cu grad mimim de risc pentru persoane) . Toate aceste cerinte sunt conform CE/ EU obligatorii in toate tarile membre! In ce tara traim ?La fiecare adaugare a unor noi elemente pe structura trebuie reproiectata structura. Cine este OAR Timis si ce experienta are in acest tip de proiecte ? Arhitectii ar trebui sa-si vada de planseta lor si de lungul nasului Costul total sl materialelor la producatorul Layher este de cca 200 000 Euro , diferenta de bani pe ce se arunca in arr ?de ce se cheltuie NECHIBZUIT banul public fara a aduce plusvaloare orasului ? Ar fi putut fi cumparata de Prim Timisoara si sa ramans in dotarea Teatrului,Operei ,Casei de Cultura care raman si dupa acest an. In schim banii au plecat in Bucuresti , SIBIU la firmele de partid si in Ucraina ??? Trezoti-va oameni buni ! Rusine OAR Timis, Rusine primare trecator prin acest oras ! Fundatia Caramida.

  2. OAR Timis a uitat de incidentul petrecut cu cativa ani in urma cand o pasarela pe Calea Lugojului a cazut peste o masina ucigand un student la Medicina ? Structura nu este sigura la un vant similar si piesele de pe etaje nu sunt ancorate , structura nu este ranforsata la colturi conform proiectului Maio.Sistemul de ancorare nu este suficient si corect amplasat pe structura, nu se folosesc piese elastice si deformabile de lemn!!! trebuies puse piese metalice sub greutatile din beton, piesele de beton nu sunt cele conforme CE/ pot sluneca intre ele, trebuiesc piese de beton interconectate.Atentie !Risc major de colaps di accidente ! vedeti ce s-a intamplat in anul 2007 in Venezia https://www.corriere.it/Primo_Piano/Cronache/2007/06_Giugno/15/venezia_festival_feriti.html PMT ar trebui sa emits urgent decizie de DEMOLARE a structurii sau modificarea regimului de inaltime la 1-maxim 2 etaje care nu pot genera elemente de risc pentru publicul de pe structura si publicul pietonal

  3. Siguranta ca siguranta, a publicului care va folosi aceasta “pepiniera” dar care este valoarea estetica a acestei constructii? Este o uratanie de nedescris. Am crezut initial ca este ceva monument in constructie si ca aceste schele vor fi luate o data ce lucrarile vor fi finalizate. Ce rusine sa fie construita aberatia asta fix in timpul in care Timisoara are onoarea de a fi capitala culturala. Nu puteau sa astepte sa o faca dupa, sa nu ne facem de rusine in fata europei?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *