Abonament online la ediţia PDF. VEZI DETALII !

Viitorul țării, subminat de corupția prezentului. Olimpicii de la liceele de stat, sabotați de Ministerul Educației

Multiplul medaliat Codrin Paul Oneci, elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara, dezvăluie aranjamentele și intrigile de culise care macină elita învățământului preuniversitar din România

Aranjamentele și intrigile de culise pe care le regăsim în toate domeniile de activitate din România nu ocolesc nici elita învățământului preuniversitar, creme de la creme: loturile de olimpici internaționali. În aparență, statul român, prin ministerul de resort, cel al educației naționale și cercetării științifice (MENCS), lasă senzația că nu precupețește nici un efort în a le asigura toate condițiile celor mai înzestrați elevi din țară pentru ca aceștia să reprezinte cu brio națiunea la diversele olimpiade internaționale ce se desfășoară, anual, prin toate colțurile mapamondului. Din câte se pare, însă, în cazul anumitor olimpiade, eforturile MENCS sunt unidirecționale, în sensul că pentru unii performeri, ministerul e mumă, iar pentru alții, ciumă.

 

Laureații finalului de an

De exemplu, pe site-ul Ministerului Educației, a fost publicată, recent, lista olimpicilor internaționali premiați de MENCS pentru medaliile obținute la o serie de competiții desfășurate anul trecut, printre premianți regăsindu-se și o parte dintre elevii care au participat la Olimpiada Internaţională de Astronomie şi Astrofizică (OIAA 2016) care s-a ținut la Bhubaneswar, India, în perioada 9-19 decembrie 2016.

 

Unii pe banii statului, alții pe cont propriu

O paranteză este necesară: datorită rezultatelor excelente obținute de-a lungul anilor la această competiție, țara noastră participă la OIAA cu două echipe, România și România Guest (Invitat), însă MENCS suportă doar costurile de deplasare ale primei echipe, în timp ce elevii din a doua selecționată trebuie să-și achite singuri cheltuielile de transport și de cazare, care, în acest an, au fost de circa 12.000 lei!

Atât în 2015, la ediția din Indonezia a OIAA, cât și anul trecut, în India, din echipa România Guest a făcut parte și timișoreanul Codrin Paul Oneci, actualmente elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, pentru care profesorii săi pregătitori, Dorina Cucu și Simona Ivașcu, precum și directoarea Cerasela Bociu au făcut diligențele necesare în scopul obținerii unei finanțări de la Consiliul Județean Timiș, în cadrul unor proiecte înscrise în Agenda Culturală.

Restul banilor necesari a fost acoperit din sponsorizări: de la Continental Automotive (în 2015) și din veniturile proprii ale școlii (în 2016). Am închis paranteza.

 

Premiați în 2015

În 2015, ministerul i-a premiat și pe componenții echipei România Guest care au adus medalii de la Olimpiada de Astronomie și Astrofizică din Indonezia, inclusiv pe Codrin Oneci, care a obținut o mențiune. Cum Codrin câștigase în același an și o medalie de bronz, la Olimpiada de Științe a Uniunii Europene (EUSO), suma primită în total de elevul timișorean de la MENCS a fost de 7.300 de lei.

 

Excludere fără explicații

Ei bine, normalitatea a ținut doar un an, pentru că, în luna decembrie 2016, atât Codrin, cât și colegii săi care au făcut parte din echipa România Guest și au obținut medalii în India (trei de bronz – Codrin Oneci, Andrei Eftime și Raul Drăgoiu, și o mențiune specială – Valentinian Lungu), au fost excluși, fără nici o explicație, de Ministerul Educației de pe lista de premiere afișată pe site-ul instituției! De altfel, niciunde pe pagina de internet a MENCS nu apar rezultatele obținute de elevii români la OIAA 2016, probabil ca să se acopere excluderea stupefiantă a celor patru medaliați nominalizați mai sus!

Ca atare, singura sursă oficială care confirmă aspectele expuse rămâne site-ul OIAA 2016, de unde reiese că România a obținut o medalie de aur, două de bronz și o mențiune specială, iar România Guest – trei medalii de bronz și o mențiune specială.

Încă un detaliu de culoare: tot de pe site-ul olimpiadei am mai aflat că, în afara bilanțului medaliilor individuale, a mai existat și o probă teoretică, pe echipe, în al cărei clasament, România Guest s-a situat în fața României, locul 5, față de locul 12…

 

Sabotat de minister

Revoltată atât de nedreptatea care i se face elevului său, cât și de faptul că responsabilii din minister sesizați cu această problemă n-au catadicsit să-i ofere vreo explicație (or fi fost probabil ocupați cu schimbul de ștafetă…), profesoara de fizică Dorina Cucu ne-a contactat și ne-a rugat să facem publică această situație, în speranța ca, măcar în al 12-lea ceas, Ministerul Educației să răsplătească toate performanțele și să renunțe la discriminări.

Așa cum e de așteptat, Codrin Oneci are țeluri înalte în ceea ce privește viitorul său: a aplicat pentru celebrele universități americane Massachusetts Institute of Technology (MIT) și Harvard, locul 1, respectiv locul 3 în clasamentul la zi al instituțiilor de învățământ superior din întreaga lume!

E lesne de înțeles că orice diplomă primită de la MENCS, mai ales una din ultimul an de studiu la liceu, i-ar maximiza șansele de a fi acceptat de una dintre cele două prestigioase universități americane, astfel că noua echipă ministerială ar trebui să repare urgent nedreptatea făcută cu bună știință de fosta conducere a instituției.

 

Un strigăt de revoltă

Aflând de la doamna Dorina Cucu că vom face public cazul său, Codrin Oneci ne-a transmis, prin intermediul profesoarei sale, un articol propriu, un fel de scrisoare deschisă adresată societății, în care își exprimă, pe șleau, nemulțumirea, frustrarea chiar, față de dublul standard cu care operează Ministerul Educației atunci când vine vorba de sprijinul acordat vârfurilor inteligenței școlare românești, în funcție de apartenența la liceele private sau la cele de stat. Vă prezentăm, în continuare, pasaje ample din „Învățământul românesc – o opinie personală”, așa cum și-a intitulat ineditul demers jurnalistic multiplul medaliat de la „Grigore Moisil”.

 

În miezul problemei

Analiza lui Codrin începe astfel: „Neplata burselor către elevii olimpici are o semnificație mult mai profundă decât cea financiară, readucând în discuție problema liceelor private, <fabricile de olimpici internaționali și de viitori lideri ai lumii>,  problemă care persistă de câțiva ani și care are deja repercusiuni negative în învățămăntul de stat din România. În ultimii ani auzim tot mai des în media despre rezultatele extraordinare obținute de elevii diverselor licee private din Capitală, întotdeauna prezentate în contrast cu liceele de stat, considerate depășite. Ideea superiorității performanțelor și scopurilor acestor licee private este deja încetățenită. Totuși, ceea ce nu s-a spus niciunde până acum este faptul că nici un liceu privat din România nu a reușit vreodată să intre în topul național al celor mai performante 10 licee din țară”.

 

 O poziție de top

 Așa cum deja se cunoaște, Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara se numără, an de an, printre cele mai bune instituții de învățământ preuniversitar din România, anul trecut ocupând, de exemplu, locul opt în Top 10 licee în funcție de media de admitere, cu mult în fața oricărui liceu privat din țară. Totodată, și în clasamentele alcătuite în funcție de rezultatele obținute de elevii liceului la bacalaureat sau la olimpiadele internaționale, „Grigore Moisil” ocupă poziții fruntașe, medaliile aduse de la competițiile desfășurate pe întregul glob contând decisiv în clasarea liceului.

 

Pierde și elevul, pierde și liceul

 De aici și următorul aspect sesizat de Codrin Oneci: „Ceea ce este important de remarcat este că o poziție mai înaltă în acest top implică un buget mai ridicat alocat de Guvern, sumele alocate unui liceu fiind proporționale cu performanțele elevilor. Astfel, Guvernul, <uitând> că trebuie să fiu premiat cu Meritul Olimpic pentru medalia pe care am adus-o din India pentru țara mea, liceul meu pierde puncte de performanță și, implicit, bugetul alocat pentru anul viitor va fi mai mic. Aceasta nu este o premieră, diverse guverne premiind licee private folosind banul public în detrimentul liceelor de stat, cărora li se reduce continuu bugetul”.

 

 Detalii din culise

În contrapartidă – susține tânărul astrofizician -, „licee ca ICHB (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București, finanțat prin <Lumina> Educational Institutions de către facțiunea islamică a conducătorului spiritual Fethullah Gullen) și Lauder Reut (liceul evreiesc din București) sunt susținute de oameni din elita politică a țării atât prin premii în bani, cât și prin capital de imagine. Lunar, politicieni din Guvern sau Parlament apar la TV justificând toate aceste acțiuni, spunând simplu că „premiem excelența”, „liceele private sunt viitorul țării” etc. La ce fel de excelență se face referire? Probabil nu la topul național sau la orice alt top realizat prin algoritmi matematici pe baza unor criterii clar enunțate”.

Codrin Oneci dezvăluie și detalii din culise: „Demne de remarcat sunt și tehnicile de marketing ale acestor licee private. Pentru ca elevii liceelor private să poată accede în viitor în structurile de conducere ale statului, fondatorii acestora au înțeles că acești elevi trebuie să aibă ascendent asupra populației. Acest ascendent se obține prin mai multe tehnici, în etape. Mai întâi, elevii sunt incluși în cercuri restrânse, de exemplu prin participarea în tabere, concursuri și olimpiade, deplasări la universități sau instituții celebre.

 Odată baza pentru promovarea unui anumit grup creată, se trece la utilizarea mijloacelor media pentru generarea de asocieri pozitive între elevii liceelor private și diverse elemente care sunt asociate de populație cu așa-zisele elite. De obicei pentru maximizarea efectului ei apelează la figuri politice care conferă o aparență de veridicitate informației prezentate. Aproape săptămânal, pe un post TV sau altul auzim știri-bombă despre elevi sau grupuri de elevi de la aceste licee private.

 Cazuri concrete pe care probabil le cunoașteți deja: elevi care participă la concursuri NASA, elevi care participă la tabere pentru <viitorii diplomați și ambasadori ai țării>, elevi care au câștigat o medalie la Olimpiada Internațională de Limba Turcă și vor conduce Ministerul Turismului peste câțiva ani și multe altele.

 Un exemplu amuzant este cel al unui elev de la ICHB care a făcut un selfie pe stradă în campusul Universității Stanford cu fondatorul Facebook, iar în țară s-a vorbit despre cum acest elev a fost chemat de însuși Mr. Zuckerberg pentru a îl lămuri pe acesta din urmă în privința câtorva probleme tehnice! Cu asemenea prezentări, elevii ICHB fiind deja viitori miniștri, diplomați și magnați ai afacerilor din România, este de bun-simț că majoritatea populației românești asociază acum elevii ICHB cu sintagma <liderii viitorului>”.

 

 Corupție la loturile olimpice

Statutul de olimpic internațional și deci de cunoscător al domeniului despre care vorbește îi permite campionului de la „Moisil” să pună punctul pe „i”:

„Renumele de <fabrică de olimpici> al ICHB-ului se datorează evident rezultatelor obținute de elevii de acolo la olimpiadele internaționale. Să nu uităm totuși că, înainte de a ajunge la o olimpiadă internațională, un elev trebuie să treacă prin mai multe filtre în țară, în ordine: faze regionale (oraș, județ), naționale, probe de selecție a lotului național lărgit, probe de selecție a lotului național restrâns. Știți cu toții că mici aranjamente se fac și înainte de a ajunge la națională, în special în gimnaziu, însă la liceu, în cadrul selecțiilor naționale, corupția a atins deja cote alarmante.

Selecția loturilor naționale a devenit deja un business de familie pe regiuni. În particular, ICHB-ul deține ponderea cea mai mare în luarea deciziilor în comisiile naționale pe discipline academice pentru propunerea subiectelor, corectarea lucrărilor candidaților, moderare /contestații, acordarea premiilor și, cel mai important, alcătuirea loturilor naționale pentru competițiile internaționale. Pentru Olimpiada de Fizică, ICHB-ul are monopol. Condițiile în care sunt cazați elevii din București (un fel diplomat de a spune ICHB) la olimpiadele naționale sunt mult mai bune decât cele ale internatelor mizere în care <provincia> este cazată.

Scopul este acela de a te face să înțelegi care este drumul pe care vei merge dacă nu te alături ICHB-ului. Ținând cont de aceste aspecte ale selecției naționale, cred că este evident pentru toată lumea de ce elevii liceelor de stat își pierd de obicei motivația de a concura cu scopul de a ajunge la o olimpiadă internațională”.

 

 Subminare din interior

 Realist, Codrin admite că demotivarea elevilor din liceele de stat nu se datorează doar tacticilor elaborate ale ICHB:

„Însă am fi nedrepți cu noi înșine dacă i-am învinui numai pe cei de la ICHB de scăderea combativității și a dorinței de afirmare a majorității elevilor din liceele de stat (…) Primul lucru pe care îl am în vedere este acțiunea anti-olimpică din cele mai multe licee de stat, în care anumiți profesori încearcă să uniformizeze generațiile și să zdrobească vârfurile din orice specializare, nu numai elevii centrați pe STEM-uri (acronim pentru Science, Technology, Engineering, Mathematics).

 De numeroase ori, profesorii aceștia își justifică acțiunile spunând că vor să facă <învățământ de masă>. Credeți-mă, știu din experiență cum funcționează lucrurile. Populația vorbește încontinuu despre faptul că nu are elite care să lucreze în interes național, iar pe de altă parte nu suportă elevii, studenții sau profesorii performanți care au potențialul de a da în sfârșit elita pe care o așteptăm de atâta timp. Orice individ care se remarcă prin ceva devine dușmanul colectivității”.

 

Totul pentru comunitate

Finalul este dedicat de Codrin comunității pe care o reprezintă: „Aceste observații sunt relevante în special pentru Banat. Totuși, dacă vrem ca Banatul să fie într-adevăr <fruncea>, nu ne putem aștepta ca din orice acțiune să obținem ceva în interes personal. Se poate dovedi matematic că este în interesul colectivității să investească în cei mai buni indivizi ai săi în orice domeniu, pentru a obține profit maxim pe termen lung, având grijă ca în același timp să nu neglijeze majoritatea. În special domeniile STEM  sunt foarte importante atât pentru regiunea noastră, cât și pentru România.

În particular, eu sunt convins de importanța educației STEM motiv pentru care toți banii câștigați de mine în competiții internaționale au fost utilizați pentru cumpărarea de echipamente electronice și materiale de construcție care sunt folosite și de unii din colegii mei de liceu interesați de proiecte de inginerie. Din punctul meu de vedere, neplata de către Guvern a bursei care mi se cuvine este extrem de gravă deoarece, spre deosebire de elevii ICHB, eu nu folosesc banii pentru a merge în excursii, ci pentru a lucra la diverse proiecte STEM împreună cu echipa mea.

M-am dus în India numai pentru a obține ceva pentru comunitatea care m-a ajutat să mă afirm, iar Guvernul și-a încălcat obligațiile față de comunitatea mea. Nominalizarea mea la Bursa Meritul Olimpic este foarte importantă pentru a-mi aduce contribuția alături de colegii mei la promovarea comunității. Liceul <Grigore Moisil> din Timișoara trebuie nu numai să își mențină poziția actuală în topul celor mai bune licee din România, ci să dea exemplu pentru întreaga țară, devenind cel mai puternic centru STEM preuniversitar la nivel național”.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

6 Răspunsuri “Viitorul țării, subminat de corupția prezentului. Olimpicii de la liceele de stat, sabotați de Ministerul Educației

  1. ”orice individ care se remarcă prin ceva devine dușmanul colectivității”

    excelent Codrin !

    iata cum ajungem sa traim ca sobolanii in Romania ! datorita noua, ignoranti in masa.
    ce lume lasam copiilor ??

    nu protestezi neprezentindu-te la vot, protestezi cit de cit cind mergi si il anulezi !
    protestezi real cind te implici.
    cum simti cind zici ”voturi anulate 60%” fata de ”prezenta la vot 40%” ?! care decid si prost…
    apoi auzi de la penali ca i-a votat poporul.

    ”Tara te vrea prost” cintau Sarmalele Reci prin ’95.

  2. O precizare în legătură cu o posibilă nelămurire a unor cititori privind premierea elevilor: România a fost reprezentată în India de 10 elevi, dintre care 8 au obținut premii. În anexele publicate de MENCS se observă că șase dintre elevii premiați în India sunt menționați. Toți elevii ICHB (patru) care au participat la IOAA au fost premiați de Guvern, unii chiar în locul profesorilor. Link-uri utile si Legea conform căreia ar fi trebuit să fiu premiat mai jos.
    Conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, “Statul acordă premii, burse, locuri în tabere şi alte asemenea stimulente elevilor şi studenţilor cu performanţe şcolare şi universitare, precum şi cu rezultate remarcabile în educaţia şi formarea lor profesională sau în activităţi culturale şi sportive”. Recunoaşterea performanţei şcolare înalte se regăseşte ca principiu şi în Legea nr. 235/2010 pentru acordarea burselor de merit olimpic internaţional elevilor premiaţi la olimpiadele şcolare internaţionale.
    http://www.ioaa2016.in/team-competition-rankings/
    https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Invatamant-Preuniversitar/2016/olimpiade/OMENCS%206163_BMOI%20III_2016.pdf
    https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Invatamant-Preuniversitar/2016/olimpiade/OMENCS_5768_2016_premiere%20scolare%20si%20universitare%202016.pdf
    https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Invatamant-Preuniversitar/2016/olimpiade/OMENCS%206162_rezultate%20competitii%20internationale_2016.pdf

  3. Din pacate, e o realitate extinsa si la nivelul invatamantului gimnazial si primar. E suficient sa citesti presa locala pentru a ramane „fascinat” de performantele „micutilor” de la Montessori. Ar trebui sa credem ca invatamantul de stat nu mai are nicio valoare. Asa se cresc elitele!!!

  4. si totusi ,eu nu am inteles mare lucru din aceasta relatare a elevului si implicit a redactiei ,desi dau crezare influentei interesului strain nu numai in invatamant ,indiferent de unde provin elevii ,de la scoli particulare sau de la scoli de stat pt. ca:”statul e cel mai prost administrator” stiti dvs. cine a spus,dar nu ati dat nici-un ex. in care statul a platit burse unor elevi de la scoli particulare care au obtinut aceleasi rezultate ,iar cei de la stat nu au primit ,cum e si cazul elevului nostru de la acest liceu.

    1. Intr-adevar, nu am exemplificat, mea culpa. Doi dintre componentii echipei Romania, premiati de minister, provin de la ICHB.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare