Turismul bănățean, o mină de aur exploatată în ritm de melc

În ultimele săptămâni, turismul pare să fi devenit o problemă prioritară pentru factorii care îl pot influența, atât în Timiș, cât și în întregul Banat. Apropierea anului 2021, când Timișoara va fi Capitală Culturală Europeană, tinde să precipite situația, deși unele demersuri au existat și până acum, dar a lipsit factorul coagulant.

Foarte mulți oameni vor „invada” Timișoara nu peste multă vreme, iar problemele nu sunt legate de ceea ce le putem arăta – slavă Domnului, nu ducem lipsă de obiective turistice – ci de alte… detalii. Turiștii sunt și acum curioși să vadă orașul de pe Bega, dar agențiile de profil au atras atenția că nu au locuri de parcare în zonele centrale (problemă rezolvată parțial între timp) și, chiar dacă poate să pară jenant, lipsesc și toaletele. În rest, brandul turistic al Timișului încă este căutat cu asiduitate în mediul universitar, dar și de specialiștii aflați direct pe piață.

Clusterul de turism Banat a mai făcut câțiva pași pentru a desluși direcțiile de urmat în cadrul dezbaterii cu tema ”Timișoara, destinație turistică 2021”, la care au fost de față nu doar autoritățile locale, ci și reprezentanți ai agențiilor de turism și ai organizațiilor din domeniu. Având în vedere apropierea anului 2021, organizația se va reuni lunar, pentru a pune în discuție problemele specifice.

Parcări pentru autocare

Printre cele recent ridicate, s-a aflat cea a parcării autocarelor în zonele centrale, în marile orașe existând astfel de spații care facilitează accesul turiștilor la obiectivele de vizitat. La Timișoara, dacă autocarele lasă turiștii la stadion, de exemplu, degeaba le explici cât de frumos este Bastionul Theresia, dacă fac 40 de minute până acolo pe jos.

Din fericire, autoritățile locale au reacționat rapid, iar viceprimarul Dan Diaconu a anunțat primele măsuri. Pe termen scurt, s-a luat decizia amenajării unor locuri de oprire destinate autocarelor de turiști în jurul centrului Timișoarei, adică în zona bulevardului Brătianu, la Parcul Central și la Punctele Cardinale, Societatea Drumuri Municipale urmând să realizeze marcajele în următoarele săptămâni.

De asemenea, sistemul gratuit de biciclete VeloTM va fi adaptat în așa fel încât să poată fi utilizat și de cei care ne vizitează orașul.

O altă problemă, mai delicată, cea a toaletelor publice, nu dă, încă, semne de rezolvare. Cele existente arată jalnic, chiar dacă au fost încredințate unei societăți a municipalității, fiind oricum insuficiente. Rprezentanții agențiilor susțin că le recomandă turiștilor să utilizeze toaletele de la un cunoscut fast-food din centru, ceea ce, din nou, nu pare în regulă.

„Banatul este deja un brand”

A doua reuniune la care factorii din turism, dar și din mediul universitar au prins glas a fost cea organizată de Asociația pentru Dezvoltarea Turismului în Timiș. Timișoreanul Simion Giurcă, reprezentant al Ministerului Turismului, șeful Biroului de informare al României din Viena, a vorbit despre promovarea Banatului:

„Ne dorim să atragem cât mai mulți turiști, atât români, cât și din străinătate. Banatul este o regiune care are deja o rezonanță internațională, e un brand cunoscut, dar, poate, din punct de vedere turistic, ar putea fi mult mai bine valorificat. Asta ține și de actorii din turism care ar trebui să creeze programe, să atragă mai mulți oameni și să se ocupe de ei.

Noi sperăm să motivăm autoritățile, astfel încât acestea să facă tot ce trebuie pentru ca turiștii să fie atrași. Fără o <<branduire>>, adică fără o evaluare clară a produselor, a locurilor în care ar trebui să ajungă turiștii străini va fi mai greu să concepem o evoluție în timp a destinației Timiș, ca produs turistic. Trebuie să proiectăm un arc în timp care să permită o întâlnire a turistului de mâine, cu cerințele și necesitățile lui, cu oferta noastră. Trebuie să facem tot ce e posibil ca anul 2021 să fie unul de vârf al turismului timișorean, iar după acesta, interesul pentru Timișoara să rămână pe un trend ascendent”.

Una dintre principalele concluzii este că Banatul are cu ce se mândri, și din punct de vedere turistic: istorie, mai veche și recentă, patrimoniu arhitectural, cultură, gastronomie. Nu în ultimul rând, zona de munte oferă peisaje de vis și nici turismul balnear nu ar fi de neglijat.

Problemele care apar sunt legate mai ales de infrastructură, dar și de colaborarea interinstituțională, adică nu prea am avut cu cine. Până acum, pentru că șansele de a ne trezi la realitate și de a profita de șansa atragerii unui număr foarte mare de turiști sunt încă destul de mari.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare