Viceprimarul Lațcău anunță concedieri și confirmă colapsul financiar al STPT

Viceprimarul Lațcău anunță concedieri și confirmă colapsul financiar al STPT

Viceprimarul Lațcău anunță concedieri și confirmă colapsul financiar al STPT.

Începând cu 1 noiembrie se anunță vremuri sumbre la societatea timișoreană de transport public, conform unui anunț făcut luni, 20 noiembrie 2023, de către Ruben Lațcău, viceprimar al Timișoarei.

Vor avea loc concedieri, nu se vor mai da bonuri de masă și alte stimulente și ajutoare către angajați, iar șoferii și vatmanii nu vor mai putea face ore suplimentare. Acest ultim aspect va afecta negativ frecvența circulației mijloacelor de transport și implicit a calității serviciilor.

Este deja cunoscut că STPT înregistrează anual pierderi, în ciuda faptului că a intrat într-un proces de restructurare la începutul anului 2023. Mai mult, 90% din activitatea companiei se derulează prin injecția de subvenții acordate de la bugetul local.

Săptămâna trecută au apărut nemulțumiri în rândul angajaților STPT, pentru că a întârziat plata salariilor. Lațcău susține că acestea ar fi fost virate joia trecută, pe 16 noiembrie. Tot săptămâna trecută, conducerea STPT i-a anunțat pe angajații companiei că nu vor mai primi nici tichete de masă, premii, sporuri, bonusuri și alte drepturi de natură salarială, prevăzute în contractul colectiv de muncă.

Mințind cu nerușinare, ”conducerea STPT”, spune că acest lucru se datorează Legii 296/2023, „Legea austerității”, și că, împreună cu Primăria Timișoara se caută soluții legale pentru ca angajații să nu fie afectați. Nimic mai fals. Neacordarea acestor drepturi se datorează faptului că STPT este pe pierdere în ultimii doi ani, și la jumătatea acestui an.

minciuna lui Cocheci

Evident, viceprimarul Lațcău dă vina pe noua “ordonanță a austerității” și pe prevederile legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.

El mai aruncă vina și pe datoriile istorice, deși acestea sunt deja un capitol închis, dar și pe contractul dintre SMTT și STPT, chiar dacă și aici lucrurile s-au tranșat prin negocierea unui nou contract, tot anul acesta.

CITEȘTE ȘI: Joe Biden, cel mai în vârstă președinte din istoria SUA, împlinește 81 de ani

“Am avut consultări săptămâna trecută cu sindicatul reprezentativ. STPT a avut pierderi de 1 milion de lei anul trecut, deci conform noii ordonanțe, mai multe drepturi salariale sunt interzise, printre care și tichetele de masă, aproximativ 700 lei pentru fiecare angajat.

Se elimină orice fel de bonificații, ajutoare de înmormântare, ajutoare pentru personal cu boli cronice sau foarte grave. Impactul este unul consistent pentru că noi am crescut salariile cu aproximativ 20% pentru personalul de bord luna trecută, așa că avem 30 de șoferi deja angajați sau în curs de angajare. Ordonanța lovește în acest proces de recrutare de șoferi și vatmani, în acest moment avem nevoie de 100-150 de șoferi și vatmani. Această lege 296 este o lovitură în plin pentru sistemul de transport public din Timișoara.

Dacă am introduce contravaloarea de 700 de lei a bonurilor de masă în salariul de bază, această sumă ar fi impozitată cu 45%. Nu se mai pot plăti nici ore suplimentare, din cauza plafonării salariului la 6700 de lei”, a declarat viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău.

Angajați din cadrul STPT au dezvăluit în spațiul public, pe Facebook, că majorarea salariului la 6500 lei brut pe lună, pentru șoferi și vatmani, anunțată oficial de către primarul Dominic Fritz, este o minciună. Angajații au făcut dovada, cu fluturașul de salariu că în realitate, salariile personalului Navigant au crescut la 5005 lei brut pe lună, adică cu o diferență e 1500 de lei care i-a scăpat primarului, când a făcut triumfalul anunț, devenit celebru pe Facebook, prin postarea din 6 octombrie 2023, cu “domnul Petrică” care și-a semnat mărirea de salariu pe genunchi, chiar în tramvai, avându-l alături pe primarul Fritz.

foto Facebook Fritz domnul Petrica

O noutate anunțată de viceprimarul Lațcău luni, 20 noiembrie 2023, ar fi diminuarea salariilor celor din conducerea societății, inclusiv a salariului directorului general Constantin Cocheci, cel care a devenit celebru după ce a mărit indemnizațiile celor din Consiliul de Administrație, consiliu care i-a stabilit aceluiași director cel mai mare salariu de bugetar din județ, de aproximativ 20 de mii de lei lunar, un venit mai mare chiar decât la președintelui României. Toate astea în condițiile în care societatea este pe pierdere, salariile și bonurile se dau cu întârziere, iar noua flotă de autobuze zace în mare parte în curtea STPT, din lipsă de șoferi, de dotări dar și din indolența de a nu le înmatricula și pune în circulație în locul celor vechi.

Printr-o nouă organigramă, se desființează 200 de posturi, iar 30 de angajați își pierd locul de muncă. Cu toate acestea, viceprimarul Lațcău admite că noua lege permite administrațiilor locale să angajeze cheltuieli și plăți, dar asta presupune niște consecințe, printre care chiar amenzi ce ar putea fi suportate de către ordonatorul de credit. În privința acestor sancțiuni legea e clară, dar viceprimarul susține că prevederile sunt pline de ambiguități.

“Plafonarea sau diminuarea salariului personalului din conducere este și acesta un subiect. Căutăm soluții împreună cu sindicatele și vom înainta la București un memorandum, după modelul prin care a obținut anumite exceptări CFR. Din păcate de scutiri beneficiază companii de stat care înregistrează pierderi cum ar fi CFR sau Tarom. Ordonanța are impact și asupra organigramei, STPT are o nouă organigramă trecută la nivel de draft (propunere – n.r.) care este acum în analiză la primărie.

Vom avea undeva la 200 de posturi care vor fi desființate, din 1080 de angajați. Se vor desființa posturi care  nu sunt ocupate, vom avea o reducere de posturi de aproximativ 30 de persoane, mă refer în special la posturi de conducere și administrativ unde vom desființa acele posturi. Nu de directori, dar de șefi de departamente sau șefi de secții. Asta este o propunere a conducerii STPT și a CA, în acest moment. Cifra finală se va stabili după ce ne asigurăm că se respectă legea 296 și trece spre aprobare prin Consiliul Local.

Cu siguranță salariul directorului general va fi micșorat în urma acestei ordonanțe, dacă nu mă înșel, la un venit de 9700 de lei net, adică 16 000 de lei brut. Legea prevede ca adminitrațiile locale să își asume să depășească sau să nu respecte acești indicatori impuși, nu este clar ce înseamnă această asumare și care sunt consecințele. Se vorbește în corpul legii de niște amenzi care se dau ordonatorului principal de credit, în acest caz primarul”, a mai  declarat Ruben Lațcău.

Cum se justifică măsurile, în condițiile în care STPT înregistrează anual pierderi și 90% din activitatea companiei de transport este subvenționată? Același viceprimar dă vina pe guvern dar și pe greaua moștenire.

“Datoriile și situația financiară sunt consecințele unui proces din 2016, când ANAF a impus plata unei suma de 120-130 de milioane de lei plus accesorii și penalități. STPT plătea 3 milioane de lei pe lună către ANAF.

La începutul acestui an, cu noul director, STPT a trecut pe o procedură de restructurare pe ordonanța de Guvern numărul 6, prin care primăria și STPT au plătit 50 de milioane de lei datorii istorice către ANAF, iar pe noul plan se plătește o cotă fixă de 700 de mii de lei pe lună timp de 7 ani.

Restul de datorii de 50 de milioane se vor șterge. O altă cauză a datoriilor este interpretarea contractului dintre STPT și SMTT, unde domnul director Goia a reușit să  ducă societatea pe minus. Pe noul contract cu SMTT se balansează vechile dezechilibre”, a mai adăugat viceprimarul Timișoarei.

 


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “Viceprimarul Lațcău anunță concedieri și confirmă colapsul financiar al STPT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *