Pietonii, împietriți printre dale și… pe lângă cenușiul asfalt, la Timişoara

S-a turnat asfalt în fața Liceului Pedagogic

Trotuarele din Timișoara par să se afle de o veșnicie în reparații, un fel de șantier care nu se mai termină, vizibil mai ales în zona centrală. În cartiere, ce să mai vorbim, sunt zone întregi unde nu s-a mai pus nici măcar un petic de asfalt de mulți ani.

CITEȘTE ȘI: Cum arată subteranele de basm de la Roșia Montană. Imagini impresionante cu galeriile miniere uriașe abandonate

Administrația actuală pare să se preocupe de trotuare, așa cum poate, iar viceprimarul Ruben Lațcău a dat câteva informații cu privire la această activitate:

„Am fost pe mai multe dintre șantierele Timișoarei pentru a vedea situația lucrărilor de reparații la trotuare. Avem în clipa de față lucrări de reparații pe C.D. Loga și pe Mihai Eminescu, tronsoanele de la Michelangelo la Revoluției. Acolo m-am întâlnit cu reprezentanții Societății de Drumuri Municipale (SDM) ca să văd situația de pe teren. Porțiunea de trotuar din fața liceului Carmen Sylva este gata.

Pe ambele străzi vor fi curând finalizate integral trotuarele și vom avea treceri de pietoni la nivel cu bordura la toate intersecțiile. Chiar în timpul vizitei am întâlnit un domn care m-a întrebat de bordurile foarte înalte și i-am oferit asigurări că vom avea treceri supraînălțate, deci accesibile pentru toți pietonii, fie că sunt școlari sau vârstnici, și bicicliștii ce vor circula pe acolo.

Cu cei de la SDM am stabilit măsuri de îmbunătățire a spațiului verde pentru stabilizarea copacilor de pe străzile adiacente la Loga și Eminescu. Carosabilul este în lucru și mă aștept să fie gata până la finalul lunii.

Legat de zona Piața 700, trotuarele au fost sparte de operatorii de utilități acum câțiva ani. Secțiunea de pe strada Brediceanu este aproape gata, fiind nevoie de a umple cu pământ spațiile din jurul copacilor. Mai avem în lucru câteva străzi din jur – Colonel Enescu, Aurel Cosma, Doctor Iosif Nemoianu. Lucrul a început și la Nemoianu, unde vom reface toată strada, nu doar trotuarul, și vom repara așa cum trebuie porțiunile de lângă șinele de tramvai, astfel încât să nu se degradeze asfaltul.

SDM va folosi o tehnologie nouă pentru ei, respectiv aplicarea de mastic bituminos, care este o practică standard. În trecut, STPT ar fi fost responsabil pentru aplicarea masticului, dar nu avea suficienți bani, iar SDM nu a avut echipamentul și expertiza pentru a-l aplica. Am rezolvat această problemă și nu vom mai vedea cratere lângă șine.

De asemenea, știu că soluția tehnică de asfaltare a trotuarelor în zonele centrale nu este cea mai dezirabilă. Consider că ar fi fost ideal să avem o continuitate între secțiuni și să avem un singur model de dale sau de piatră cubică, nu asfalt. La lucrările de reparații (și nu de investiții), legea ne obligă să punem dale unde au fost dale și asfalt unde a fost asfalt. Am avut de ales între această măsură – acum – și repararea trotuarelor abia peste doi ani, printr-un proiect nou.

Alte lucrări relevante pe partea de trotuare au loc la Catedrală. Deoarece aceasta este un monument de categoria A, prin lege a fost nevoie de un model de trotuar potrivit pentru situl din jurul său. Inițial trotuarul de la Catedrală a fost realizat fără autorizație, motiv pentru care au existat întârzieri majore la noul trotuar. Încă din prima clipă, am făcut pașii necesari pentru a aduce situația în legalitate – am vorbit cu inspectoratul în construcții și am produs documentația necesară.

Recent Direcția de cultură a dat OK-ul la ultima propunere a Patriarhiei pentru modelul de trotuar, iar zilele trecute a fost ales tipul de piatră, a fost comandată, și, odată ce va ajunge, va fi montată. SDM va realiza întreaga porțiune, dar dat fiind faptul că nu toate trotuarele din jur aparțin primăriei, vom finanța Mitropolia pentru lucrările de pe patrimoniul lor.

La Spitalul Militar – Stația Piața 700, avem avizul finalizat de la Direcția de cultură pe modelul pe care l-am propus la începutul lunii. Începem lucrul și acolo și mă aștept să terminăm până la final de septembrie. La Liceul Brătianu, amenajăm trotuarul după ce au fost finalizat lucrările de reabilitare la liceu. Mă aștept ca acesta să fie finalizat tot în două-trei săptămâni.

Campania de reparat trotuare continuă. Mai întâi vom intra pe Bulevardul Revoluției din 1989, de la C.D. Loga până la Podul Decebal”, a explicat viceprimarul.

Promisiuni pentru cartiere

„Am primit multe mesaje de la dumneavoastră legate de problemele de pe Dâmbovița, Ana Ipătescu sau din zona Elisabetin, și sunt receptiv la ele. În următoarele luni și în anii ce urmează, o bucată consistentă din capacitatea SDM va fi dedicată acestui tip de reparații și vom intra, stradă cu stradă, în fiecare cartier, acolo unde nimeni nu a mai văzut un trotuar nou de zeci de ani”, promite Ruben Lațcău.

Contre între un fost și un actual viceprimar

Fostul viceprimar al Timișoarei și actual consilier local al PNL, Dan Diaconu, și-a exprimat nemulțumirea față de modul în care a fost așternut asfaltul până în poarta Liceului „Carmen Sylva”, fără să uite de proiectele întârziate de noua administrație: „Atât ați știut să faceți, atât ați făcut. Atât merita un monument istoric de importanță națională ca Liceul „Carmen Sylva”. Atât va merita și Liceul C.D. Loga și celelalte clădiri iconice de pe stradă. Asta în ciuda avizului Direcției de cultură, care acum pare că nu mai contează și care spune explicit: „Se descurajează utilizarea asfaltului pe aceste străzi”.

Cum stăm cu aplicarea asfaltului până în peretele unei clădiri cu o vechime de peste 100 de ani? Apropo de „Carmen Sylva”, cât vă mai permiteți să țineți la sertar proiectul de reabilitare a fațadelor și tâmplăriei și eficientizare energetică, cu alte cuvinte cât veți mai ține copiii în frig și monumentul în degradare? Știu că nu reușiți nimic semnificativ nou, dar ce vă costă să faceți măcar proiectele ce v-au fost servite pe tavă. Sunt câteva sute, totuși. Asta e mult-clamata grijă pentru patrimoniu?”.

Vrei să publici un anunţ? Click AICI!

Răspunsul actualului viceprimar nu s-a lăsat așteptat. „Asfaltul pe trotuare este o soluție la care va trebui să renunțăm, în toate cartierele. Lucrările pe care le facem sunt de reparații, ceea ce ne obligă să folosim aceleași materiale și aceeași geometrie. Acolo unde au fost dale, am folosit dale, acolo unde a fost asfalt, am folosit asfalt. Între a lăsa aceste trotuare sparte și cu vegetație spontană încă un an sau doi până s-ar finaliza și autoriza un proiect nou și a le reface folosind soluția existentă, am ales să le refac. Înțeleg critica dar nu voi face ce a făcut Robu – pătrățele ilegale”, a declarat Ruben Lațcău.

Se pare, însă, că lucrurile nu stau chiar așa

„Pentru că am observat că povestea cu… am reparat ține pentru unii. Aceste lucrări sunt autorizate cu PAVAJ prin A.C. 1288-1291/2019, completate de Avizul 130/2018 al Direcției de Cultură și Patrimoniu și consfințite de procesul verbal de constatare 15234/2020 al Inspectoratului de Stat în Construcții. Și totuși cum veți recepționa această lucrare?”, se mai întreabă Dan Diaconu.

CITEŞTE ŞI: Lumea medicală din Timișoara este mai săracă. Doctorul Ovidiu Burlacu a plecat dintre noi, fulgerător

Vor urma, probabil, și alte dovezi că alianța funcționează „minunat” și în teritoriu, nu doar în guvern. Între timp, va începe școala, iar străzile și trotuarele din centru (ca și din alte zone) se află, în continuare, la stadiul de  șantier sau chiar de nepăsare


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

0 Comments

No Comment.