O grădiniță de vară, gratuită, își deschide porțile la Timișoara

Organizația ”Salvați Copiii” deschide ușile grădinițelor estivale pentru micuții din medii sociale vulnerabile. Este o ocazie pentru Alehandro să aibă primii colegi de clasă. Băiatul are șapte ani, dar până la grădinița de vară de la ”Salvați Copiii” nu a urmat nici o formă de învățământ.

Părinții lui s-au despărțit și lucrează amândoi în străinătate. Mama a încercat să-l țină cu ea în Spania, dar în cele din urmă bunica și-a impus punctul de vedere, considerând că pentru Alehandro e mai bine să meargă la școală în România și să își facă prieteni. Pentru că băiatul nu vorbea bine limba română și era descurajat, primii pași către școală au fost amânați până în această vară, când va face parte dintre cei 600 de copii care beneficiază la nivel național de programul estival al organizației ”Salvați Copiii”. La Timișoara, programul se desfășoară la Școala Gimnazială nr. 25, la Reșița, la Școala Gimnazială nr. 7, la Lupeni, Școala Gimnazială nr. 1, iar la Petrila, Centrul de zi ”Salvați Copiii”.

CITEȘTE ȘI: Doi români, morți în Grecia după o furtună teribilă

Datele furnizate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale arată că procentul copiilor cu vârsta între trei și cinci ani înscriși în învățământul preșcolar a fost de 81,9 la sută, pentru anul școlar 2017-2018, cu o diferență de peste zece puncte procentuale între mediul rural și urban.

Potrivit președintelui organizației, Mihai Gafencu, îngrijorătoare este discrepanța dintre rata oficială de înscriere și procentul copiilor care participă efectiv la acest nivel esențial al educației, doar 59,8 la sută pentru anul 2017. Această discrepanță ne arată că o parte semnificativă dintre copiii cu vârsta educației preșcolare sunt înscriși în mod formal la grădiniță, dar nu o frecventează și nu dobândesc cunoștințele și abilitățile fără de care integrarea în școală este foarte dificilă.

”Relația cu educatorul pune bazele relațiilor cu adulții semnificativi, cu rol formativ din viața copilului. Un copil care nu merge la grădiniță are dificultăți în integrarea școlară și se va simți dezavantajat față de ceilalți, ceea ce duce la probleme de adaptare și de relaționare socială”, spune Oana Diaconescu, educatoare la Centrul Educațional Reșița.

Echitatea în educație, decalajul dintre mediul rural și urban și incluziunea școlară a copiilor romi rămân vulnerabilități ale României, susțin reprezentanții organizației ”Salvați Copiii”. Potrivit acestora, România a adoptat, în 2016, un pachet legislativ anti-segregare, care privește deopotrivă incluziunea egală a copiilor romi, precum și a celor cu dizabilități și a celor proveniți din medii sociale defavorizate, inclusiv mediul rural.

Datele Comisiei Europene arată că rata de părăsire timpurie a școlii, pentru anul 2017, a fost de 18,1 la sută la nivel național, ea ajungând la 77 la sută, raportat la copiii romi.

”Suntem în fața unui cerc vicios, care are multiple fațete. Copiii care provin din medii sociale precare, cu acces limitat la resurse economice, au acces redus la școală și la activități educaționale, fapt care întreține discriminarea și defavorizarea lor. De aceea este crucial să ajungem direct la acești copii și să creăm programe construite pe nevoile acestora. Atunci când un copil este ignorat și nu este inclus în grădiniță, el va purta cu el o vulnerabilitate enormă și orice integrare școlară ulterioară va fi mai problematică. Grădinița este etapa necesară în care copilul capătă primele deprinderi, dar și abilități sociale și emoționale esențiale”, a explicat Gabriela Alexandrescu, președinte-executiv al organizației ”Salvați Copiii”.

Anul trecut, o mie de copii au frecventat grădinițele estivale, iar majoritatea (90 la sută) au avut rezultate bune și foarte bune. În total, în 19 ani de derulare a programului, peste 8.000 de copii au făcut primii pași către școală prin intermediul grădinițelor estivale.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns