Mii de elevi abandonează în fiecare an școala…

Mii de elevi abandonează în fiecare an școala...

Delincvența juvenilă este una dintre consecințele abandonului școlar. 95 la sută dintre tinerii instituționalizați în Centrul de Educare Buziaș sunt minori care au abandonat școala, potrivit informațiilor transmise de reprezentanții instituției.

Cauzele care îi determină pe copiii să renunțe la studii sunt diverse, începând de la nivelul scăzut de trai până la demotivarea de a mai învăța, după cum rezultă din anumite cercetări efectuate pe acest segment de populație.

În anul școlar 2019/2020, aproximativ 80.000 de elevi din România au renunțat la studii înainte de absolvirea clasei a VIII-a, după cum indică datele furnizate de Institutul Național de Statistică. Dintre aceștia, 342 s-au înregistrat la nivelul județului Timiș. Informații privind situația abandonului școlar la nivel național pentru anul școlar 2020/2021 nu au fost colectate deocamdată, Ministerul Educației aproximând că un astfel de raport va putea fi prezentat cel mai devreme în următoarele două luni.

O centralizare a datelor privind abandonul școlar în 2020/2021 a fost realizată însă în județul Timiș. Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Timiș, 60 de elevi au părăsit școala în ultimul an școlar (13 din ciclul primar, 30 din ciclul gimnazial, 7 din învățământul liceal și 10 din învățământul profesional), acesta fiind cel mai mic număr de elevi care părăsit sistemul de învățământ din ultimii zece ani.

În intervalul 2010-2021, 4.592 de elevi din județ și-au întrerupt studiile. Comparativ, cei mai mulți și-au întrerupt studiile în anul școlar 2012/2013, numărul acestora ridicându-se la 730. După 2015, procentul a urmat un trend descrescător. Din analiza datelor furnizate la nivelul rețelei școlare timișene, reiese că, în ultimii 11 ani, cei mai mulți dintre elevii din județ care au întrerupt parcursul educațional erau înscriși în învățământul gimnazial și liceal: 1.385, respectiv 2.096.

Cu toate acestea, un număr îngrijorător de mare al elevilor din Timiș care abandonează școala înainte de a învăța bine să scrie și să socotească se constată în clasele primare, mai ridicat decât al celor din învățământul profesional: 903 de copii din clasele 0-IV au părăsit sistemul de învățământ timișean în intervalul 2010-2021.

În România, autoritățile publice nu efectuează o monitorizare a tinerilor după ce abandonează școala. Deși învățământul este obligatoriu până la absolvirea a zece clase, despre copiii care își întrerup studiile înainte de finalizarea acestora nu se știu prea multe. Pe unii îi întâlnim în centrele de detenție și de reeducare, alții sunt exploatați prin diverse tipuri de activități aducătoare de venituri ilicite.

Strategii corente, cu măsuri aplicate, pentru reducarea abandonului școlar în România nu există. Copiii (ca, de altfel, orice persoană, indiferent de vârstă) se pot întoarce la școală, reluându-și studiile întrerupte, însă implicarea autorităților în acest demers este firavă. De regulă, în cele mai multe dintre cazuri, reluarea parcursului educațional din propria inițiativă a educabilului are loc mai târziu, după vârsta de 16 ani, când realizează importanța actului educațional, dar mai ales a unei diplome necesară inserției pe piața muncii.

Reluarea studiilor se poate face prin programul ”A doua șansă”. Nu există limită superioară de vârstă pentru cei care doresc să se înscrie în acest program.

CITEŞTE ŞI: Subprefectul Drăgănescu: „Chiar așa tare v-ați supărat pe timișoreni, după doar jumătate de an, stimați conducători ai Primăriei?”

Potrivit metodologiei, condiţia este ca aceştia să fi depăşit cu cel puțin 4 ani vârsta corespunzătoare clasei și care se află într-una din următoarele situații: pentru învățământul primar – nu au participat deloc la educaţia şcolară; au fost înscrişi, dar au abandonat studiile; nu au absolvit, până la vârsta de 14 ani, învăţământul primar, iar pentru învățământul gimnazial – au absolvit învăţământul primar obligatoriu dar nu şi-au continuat educaţia mai departe sau au absolvit o parte din clasele corespunzătoare învăţământului gimnazial (V, VI sau VII), dar au abandonat şcoala pe parcursul acestui ciclu de învăţământ.

Înscrierea în programul ”A doua şansă” se poate realiza, în fiecare an, în două sesiuni: septembrie şi ianuarie. Cursurile se pot desfăşura după mai multe variante de orar (în timpul săptămânii după-amiaza sau seara, sâmbăta sau în timpul vacanţelor şcolare etc.), în funcţie de posibilităţile cursanţilor şi ale cadrelor didactice.

Informații privind urmarea acestui program pot fi obținute la toate unitățile de învățământ, însă activitățile didactice se desfășoară în prezent doar în anumite unități școlare. În județul Timiș, spre exemplu, programul ”A doua șansă” se derulează la:

Școala Gimnazială ”Dimitrie Leonida” Timișoara, Școala Gimnazială Biled, Școala Gimnazială Jimbolia, Școala Gimnazială nr. 1 Timișoara, Școala Gimnazială nr. 15 Timișoara, Școala Gimnazială Satchinez, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Constantin Păunescu” Recaș, Liceul Tehnologic ”Ion I.C. Brătianu” Timișoara, Liceul Tehnologic ”Valeriu Braniște” Lugoj, Liceul Tehnologic Transporturi Auto Timișoara, Școala Gimnazială nr. 20 Timișoara.

În anul școlar 2020/2021, la nivelul județului Timiș peste 400 de persoane și 100 de deținuți din Penitenciarul Timișoara erau înscriși în programul ”A doua șansă”.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

0 Comments

No Comment.