Învățământul doar de dimineață, un vis îndepărtat de sistemul pile-cunoștințe-relații

După cum au atras atenția psihologii și au constatat cadrele didactice, elevii care merg la școală după-amiaza sunt mai obosiți și mai nervoși și au un randament mai scăzut. În plus, programul zilnic este mai solicitant și pentru părinți. Ideal ar fi, deci, ca toți elevii să meargă la cursuri dimineața, iar în Timișoara se vorbește de mulți ani despre atingerea acestui deziderat.

CITEȘTE ȘI: Poliția Română face angajări. Scoate la concurs peste 160 de posturi pentru încadrare directă. Unele sunt valabile pentru zona de vest a țării

În referatul atașat la Hotărârea Consiliului Local 72/ 26.02.2013 privind aprobarea reorganizării și funcționării unităților de învățământ preuniversitar de stat și privat din Municipiul Timișoara pentru anul școlar 2013-2014, se scria foarte clar:

„Arondarea instituţiilor de învăţământ nu trebuie să producă dezechilibre și distorsiuni în organizarea, conducerea și susţinerea unităţilor de învăţământ, ci dimpotrivă, crearea unor instituţii puternice, cu un număr mai mare de elevi și preșcolari, care să asigure o susţinere financiară proprie și pe termen lung.

CITEȘTE ȘI: Veste proastă pentru proprietarii de maşini: o nouă taxă auto

Unele din motivele care au stat la baza reorganizării reţelei școlare au fost acelea de a permite dreptul la educaţie al tuturor copiilor care trebuie să își facă debutul școlar în anul 2013-2014, prin asigurarea spaţiilor necesare clasei pregătitoare și a condiţiilor optime de desfășurare a procesului instructiv-educativ, cât şi evitarea susţinerii în sistem a unor instituţii cu un număr mic de elevi, ineficiente din punct de vedere al managementului financiar și administrativ și cu o slabă capacitate de dialog în faţa autorităţilor locale, a fost un alt punct de plecare în realizarea acestui demers. Pentru calitatea procesului de învăţământ, unităţile de învăţământ din municipiul Timişoara vor organiza învăţământul primar şi gimnazial cu program de dimineaţă, începând cu anul şcolar 2013-2014, conform orarului stabilit de către consiliile de administraţie ale acestora”.

CITEȘTE ȘI: Casă de cultură de senzaţie într-o localitate timișeană

Anii au trecut, însă problemele au rămas, iar în fiecare septembrie constatăm că mai există școli timișorene unde se învață în două schimburi, în pofida tuturor măsurilor luate de municipalitate.

„Vrem la o școală bună!”

Cu acest gând în minte, părinții prichindeilor care trebuie să înceapă clasa pregătitoare încep vânătoarea de locuri la școli cu renume.

„Copilul meu trebuie să meargă la o școală bună! Doar n-o să-l dau la școala de cartier!”, consideră părinții, din diverse motive, în majoritate rezonabile. Și atunci începe trasul sforilor: obținerea vizelor de flotant în zone centrale, presiunile la directorii de școli sau la inspectorat, căutarea unor persoane care ar putea fi de ajutor.

Rezultatul constă, în fiecare an, în suplimentarea numărului de clase planificat la școlile cu mare căutare, ceea ce duce, pe termen lung, atât la depășirea capacității fizice de funcționare, cât și, până la urmă, la scăderea calității procesului de învățământ. Absolvirea unei școli cu renume nu garantează, însă, că elevii vor deveni, doar îndeplinind această condiție, adulți de succes.

„Nu vom putea avea niciodată soluții”

Primăria Timișoara se străduiește, an de an, să facă față cu spațiile de învățământ, dar nu reușește să asigure suficiente locuri pentru învățământul exclusiv dimineața în ciclurile primar și gimnazial. „Nu vom putea avea niciodată soluții ca toți elevii să învețe dimineața cu legislația actuală.

Anual, numărul de elevi de la școlile cu reputație bună crește vertiginos.

La Școala generală 30, de exemplu, am adoptat soluția construcțiilor modulare, a fost desființată o sală de fitness, s-au făcut clase la demisol, vom face corpuri noi.

Nu avem teren peste tot și nici nu putem adăuga un etaj la toate școlile solicitate, pentru că nu permit construcțiile.

Veți vedea așa-numitele containere în prima zi de școală, dar aceasta este o soluție pe termen scurt. Dacă tot crește numărul de clase în aceste școli, nu vom mai avea soluții.

Deocamdată ne descurcăm, există un necesar de noi clădiri, însă și lipsa banilor e o problemă.

Să luăm zona centrală: nu este teren unde să facem un corp nou pentru Loga sau pentru Carmen Sylva. Vom face un campus nou pentru Lenau, am desființat Mincu și vom avea spații acolo.

Până la urmă, trebuie limitat numărul de locuri la capacitatea de școlarizare. Pentru cei care își fac mutație s-ar putea restrânge zonele, dar nici asta nu e o soluție.

Noi construim unde putem și facem tot ce depinde de noi să asigurăm învățământul de dimineață”, a declarat Nicolae Robu, primarul Timișoarei.

Doar în treacăt, rezultatele slabe ale Colegiului „Ion Mincu” au constituit doar pretextul pentru a satisface dorințele a cât mai mulți dintre oamenii cu relații, care își doresc să aibă copiii la școli cu bună reputație.

Mai sunt și alte unități școlare cu rezultate mai puțin bune, dar acelea se află mai la marginea orașului.

Dacă autorităților le-ar fi păsat cu adevărat de toți elevii Timișoarei, ar fi oferit un spațiu central Palatului Copiilor, de exemplu, o instituție de care ar putea beneficia mai mulți copii, din toate categoriile sociale și care nu au neapărat părinți care sunt (sau măcar se pretind) „cineva”.

În consecință, vor exista câteva școli care vor organiza cursuri în două schimburi și în acest an școlar.

Din păcate, acestea sunt chiar școlile cu renume din oraș, astfel că strădania părinților – cel mai adesea prin apelarea la cunoscutul sistem pile-cunoștințe-relații – de a le asigura copiilor accesul la aceste unități, în speranța unui învățământ de calitate superioară, ar putea fi anulată de programul de după-amiază, aglomerație și alți factori de stres pentru elevi.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns