Autostrada Lugoj – Deva, o șosea de mare viteză de care ar fi trebuit să avem parte încă de acum câțiva ani, se îndreaptă, totuși, spre finalizare.
CITEȘTE ȘI: Accident mortal pe DN6. Planul roşu de intervenţie a fost activat
Conform datelor de pe pagina de internet a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, toate cele patru loturi ar fi trebuit să fie terminate până în 2016.
Practic, doar pe Lotul 1 se poate circula, precum și pe o porțiune din Lotul 2. La ora actuală, conform Asociației Pro Infrastructură, lucrările de pe Lotul 4 sunt pe cale să fie reluate:
„Deși condițiile meteo încă nu permit reluarea în forță a lucrărilor pe principalele șantiere de infrastructură, unii antreprenori au revenit timid pe teren. Spaniolii de la Comsa au reînceput diverse activități pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, cum ar fi instalarea de panouri fonoabsorbante.
CITEȘTE ȘI: Accident mortal. Doi bărbați au fost spulberați de o mașină. Șoferul a fugit
Așteptăm cu interes vremea prielnică, astfel încât constructorul să poată tura la maxim motoarele și să încheie lucrările din zona nodurilor rutiere Holdea și Ilia. Acest tronson de 21 de kilometri este primul care ar trebui inaugurat în 2019, sperăm noi la începutul verii”.
CITEȘTE ȘI: Românul care are grijă de bogații lumii. Ce bacșiș primește Alexandru
Chiar și așa, Lotul 2 nu este încă finalizat, iar porțiunea de 13,6 kilometri care a mai rămas de executat include și celebrele ecoducte pentru urși. Din păcate, autoritățile din transporturi nu au ajuns la o înțelegere cu firma constructoare italiană în privința porțiunii de patru kilometri care conține tunelurile, iar pentru ceilalți nouă kilometri ai lotului va face o licitație separată. Astfel, și după finalizarea Loturilor 3 și 4, nu se va merge direct de la Timișoara la Sibiu decât peste vreun an.
Speranțe pentru autostrada până la Belgrad
După ce proiectul unei șosele de mare viteză care să ducă din Timișoara până la granița cu Serbia era gata să fie uitat, dar a fost resuscitat pe plan internațional, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a dat și o veste în acest sens.
CITEȘTE ȘI: Bătăi de cap cu program prelungit, la o grădiniță dintr-o localitate timișeană
Astfel, CNAIR a depus aplicația de finanțare pentru proiectul „Elaborare studiu de fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timișoara-Moravița” în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1.
Valoarea totală a proiectului este de 14.693.042,97 lei, iar acesta va fi finanțat astfel: 75 la sută contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune – 9.303.768,38 lei, 25 la sută contribuția proprie – 3.101.256,12 lei, restul de 2.288.018,47 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
Dar, cum doar etapa de elaborare a studiului de fezabilitate este preconizată să dureze 32 de luni, perspectiva unei autostrăzi de la Timișoara la Belgrad rămâne destul de îndepărtată.