Fritz mai lansează o gogoaşă electorală: parcare supraetajată în spatele Centrului Comercial Bega

Fritz mai lansează o gogoaşă electorală: parcare supraetajată în spatele Centrului Comercial Bega

Fritz mai lansează o gogoaşă electorală: parcare supraetajată în spatele Centrului Comercial Bega

După 7 ani de procese, parcarea ultracentrală dintre Parcul Civic și Shopping Center Bega a intrat în administrarea Primăriei Timișoara, prin anularea dreptului la proprietate al firmei private care intrat în posesia terenului, în mod legal în 2014, printr-o decizie a Ministerului Economiei, în baza HG 834/1991.

Aflat în plină campanie electorală neoficială, primarul Fritz a anunțat pe 5 aprilie 2024 că “pe locul parcării din spate de la Bega, facem parcare multietajată, cu 250 de locuri. Am finalizat licitația pentru proiectare. Povestea terenului unde construim această parcare este una de care s-au revoltat mulți timișoreni. În 2016, în mod dubios, a fost preluat și utilizat ca parcare privată, chiar dacă era terenul orașului. Am reușit să recuperăm terenul anul trecut și avem acum pe rol un dosar pentru a recupera și prejudiciul creat în perioada în care venitul din parcare a mers spre buzunare private și nu a ajuns în bugetul local”. Prejudiciul e o aiureală totală, de care râde orice jurist sau magistrat, pentru că banii încasați în perioada cât parcarea a fost în administrare privată au fost obținuți în mod legal.

Lauda de sine, fără rezultate

Din cauză că în patru ani de mandat s-au lăudat cu mai multe parcări terane sau etajate, dar nu au realizat nici măcar una, primarul Fritz și viceprimarul Lațcău trebuie să se etaleze cu ceva… cu orice. De exemplu cu cele câteva mini-parcări construite în locul garajelor, din zonele de blocuri, proiect pe care l-a demarat de fapt consilierul Roxana Iliescu. Și acestea, construite rapid, pompieristic, fără autorizație de construire, avize sau proiect.

“Pe locul garajelor vechi din 5 cartiere amenajăm locuri de parcare, într-o primă etapă. Urmează multe altele. Avansăm și cu amenajarea unui spațiu cu 80-90 de locuri de parcare în Girocului, pe strada Martir Ioan Stanciu.
Și… vă amintiți povestea revoltătoare a terenului din spatele magazinului Bega? Da, acel teren acaparat de o firmă privată, care a încasat bani de la șoferi pentru parcare pe un teren al orașului. L-am recuperat anul trecut în instanță și tot în instanță cerem și banii care au intrat în buzunarele lor private, în loc de bugetul local. Am semnat contractul de proiectare pentru o parcare multietajată pe locul ocupat ani de zile ilegal. Vom avea parcări etajate la Gara de Nord, Spitalul de Copii, în zona Dacia, în zona Calea Buziașului. Documentațiile sunt în etape avansate pentru toate”, a postat pe Facebook, marți, 9 aprilie 2024, viceprimarul Lațcău.

În fapt, mult clamata victorie este o manipulare pentru a mai puncta electoral o victorie “pentru recuperarea patrimoniului Timișoarei”. Asta pentru că, până acum, din toate clădirile și zeci de hectare de teren promise de Fritz au fost recuperate doar trei loturi: cel pe care era clubul sportiv M Box (fosta bază sportivă Club CFR), Clubul Gatsby, care era doar chiriaș în fosta bază sportivă Electrometal, și Ștrandul Termal.

Nici măcar imobilul istoric de la Loga 52, unde primarul își făcea filmulețe peste drum de vilă, nu a intrat în posesia primăriei, care a promis aici o grădiniță, doar că actualul locatar nu poate fi evacuat și a deschis un proces împotriva primăriei prin care cere despăgubiri consistente pentru amenajările masive făcute în imobil. Așa că, momentan, cuplul edilitar Fritz-Lațcău evită cu grație subiectul Loga 52.

La fel stau lucrurile și la parcarea de la „Bega”. Pe 2 februarie 2023, oamenii primăriei au montat sistemul de taxare Timpark, punând stăpânire pe parcare. Evident că nu s-a adus nicio îmbunătățire și nu s-au făcut niciun fel de investiții, cu excepția tăblițelor cu tarifele Timpark.

Un prim motiv din cauza căruia parcările supraetajate din spatele magazinului Bega sau cele de la Gara de Nord, din Dacia ori de la Spitalul de Copii sunt simple promisiuni este lipsa banilor, primăria neavând în bugetul pe anul 2024 prevăzute fonduri pentru aceste investiții. Așa că edilii se rezumă la laude cu ce se va face, dar nu se știe când, precum și cu mici improvizații pe bani puțini: studii și proiecte, din care, de altfel, au realizat sute în ultimii patru ani, dar cu care nu au mai făcut nimic, deși adunate, sumele cheltuite pe aceste documentații inutile însumează milioane bune de lei.

În luna mai 2023, viceprimarul Lațcău se clama că: “am dat drumul la licitația pentru proiectarea Parcării Multinivel Cetate. O vom construi pe un teren recuperat prin instanță la începutul anului, chiar lângă Parcul Civic și centrul comercial Bega. Va avea cel puțin 250 de locuri și va avea sistem inteligent de monitorizare a locurilor libere și ticketing. Pentru acest contract am inclus criterii de calitate, printre care se numără și experiența dovedită în proiectarea de parcări multietajate și în concursurile de arhitectură, fiind o zonă de protecție. Valoarea estimată a contractului este 550.000 lei (TVA inclus) și invităm proiectanți cât mai buni la licitație.”

Buget zero și litigii, specialitatea Primăriei Timișoara

Pentru a reîncălzi subiectul pentru campania electorală, pe 5 aprilie 2024, oficialii primăriei anunțau o nouă fază. Licitația pentru proiectarea noii parcări multinivel din cartierul Cetate, din spatele magazinului Bega, a fost finalizată cu succes. Asocierea Norma Arhitectură și Urbanism SRL și Top Proiect SRL a câștigat contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic și a documentației pentru autorizarea lucrărilor de construire. Din valoarea estimată de 800.000 lei (TVA inclus), contractul de servicii a fost atribuit pentru 640.000 lei (TVA inclus). Adică, nimic concret, ci din nou proiecte și randări pe computer. Ce s-a schimbat? Prețul proiectării, care a crescut, din motive inexplicabile, cu aproape 1o0 de mii de lei. Ceea ce nu este deloc vreun motiv de laudă.

Fritz mai lansează o gogoaşă electorală: parcare supraetajată în spatele magazinului Bega

Istoric vorbind, la începutul anului 2015, edilul de la acea vreme al Timişoarei, Nicolae Robu, a înştiinţat public că, în baza unei decizii a Ministerului Economiei, luate în baza HG 834/1991, terenul din spatele Centrului Comercial Bega trecuse, în 2014, în proprietatea firmei private care o administra. Robu adăuga atunci că pe terenul respectiv, care aparţinuse, teoretic, până în 2014, municipalităţii poate la fel de bine funcţiona şi o parcare publică, aşa cum Primăria a anunţat în repetate rânduri, în decursul ultimului deceniu, că intenţionează să construiască. Doar că nu a construit nimic și am ajuns în anul 2024.

În anul 2015, Primăria Timișoara a început primele demersuri în instanță pentru “recuperarea” acestui teren, în ciuda faptului că terenul avea un proprietar perfect legal. În mai 2016, Curtea de Apel Timişoara a decis că parcarea din spatele magazinului Bega a fost atribuită ilegal firmei private. Procesul la Înalta Curte de Casație și Justiție a început pe 21 decembrie 2020.

Culmea este că, în mai 2023, administrația Fritz a emis în instanță și pretenția ca firma să plătească primăriei 11 milioane de lei, pentru “recuperarea sumelor cuvenite pentru o perioadă de 3 ani”, deși terenul nu aparținea primăriei, care acum cere banii incasați legal de firma care administra parcarea.

Terenul este în litigiu şi nu se poate construi pe el

Revenind la anul 2024, laudele electorale ale primarului Fritz și ale vicelui Lațcău sunt simple fumigene. După ce au cheltuit peste 600 de mii de lei pe un proiect, și acela “născut” cu greu în doi ani de zile, edilii au două mari probleme: prima este că pentru parcarea din spatele magazinului Bega există un proces în desfășurare, în instanță, motiv pentru care nu au cum să se apuce de construit ceva (!), indiferent cât s-ar bate cu Timpark-ul în piept.

Fritz mai lansează o gogoaşă electorală: parcare supraetajată în spatele magazinului Bega

Al doilea motiv este lipsa totală a banilor pentru astfel de investiții. Nu există fonduri la buget pentru parcarea de la Bega, aşa cum nu există nici pentru proiectele futuriste de parcări din Dacia, de la Spitalul de Copii sau de la Gara de Nord, cum nu sunt nici pentru Pasarela Îndrăgostiților, nici pentru Turnul de Apă (unde s-a pierdut impardonabil o primă finanțare, gata aprobată), la fel cum nu sunt bani pentru alte zeci de proiecte, cum ar fi regenerarea urbană din Traian, cea din zona Sinaia – Iosefin, cu care Fritz și Lațcău s-au lăudat cu filmulețe și simulări pe calculator, pe Facebook și la dezbateri publice. Palavre, desene și cam atât.

CITEŞTE ŞI: Administrația Fritz și “specialii” de la Colterm îi mai jecmănesc pe timișoreni de 7 milioane de euro


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

3 thoughts on “Fritz mai lansează o gogoaşă electorală: parcare supraetajată în spatele Centrului Comercial Bega

  1. din pacate , se vorbeste de atat de mult timp despre mareata parcare ca nu mai cred nimic.

    sa o faca mai bine spatiu verde, sa puna pomi si panselute

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *