Dezacorduri gramaticale și inadvertențe de redactare, semnalate în noile legi ale educației

Ministerul Educaţiei a deschis un apel de proiecte pentru dezvoltarea competenţelor digitale ale profesorilor

Dezacorduri gramaticale și inadvertențe de redactare, semnalate în noile legi ale educației

Proiectele Legii învățământului preuniversitar și Legii învățământului superior se află, în acest moment, în dezbateri la comisiile Camerei Deputaților.

Proiectele au primit avizul favorabil al Consiliului legislativ al Camerei Deputaților, dar organul consultativ a formulat mai multe obiecții pe marginea formei de redactare a acestora.

Una dintre criticile aduse se referă la modalitatea de structurare a articolelor. ”Cu referire la modalitatea de structurare a articolelor, semnalăm că unele dintre acestea sunt alcătuite dintr-un număr foarte mare de alineate”, se specifică în documentul de avizare al Legii învățământului preuniversitar.

Spre exemplificare, sunt menționate câteva dintre articole: ”De exemplu, art. 19 și 245 conțin câte 30 de alineate, art. 33 este structurat în 21 de alineate, art 58 are 20 de alineate, art. 67, 134 și 182 sunt structurate în câte 16 alineate, art. 103 este format din 23 de alineate, art. 112 cuprinde 26 de alineate, art. 123 conține 17 alineate, iar art. 244 are 31 de alineate”.

O altă observație privește parantezele folosite: ”în tot cuprinsul proiectului, este necesară eliminarea parantezelor, având în vedere că normele de tehnică legislativă nu recomandă folosirea acestora”.

Stilul normativ utilizat în redactarea noilor legi a fost, de asemenea, amendat: <<pentru o redactare specifică stilului normativ, expresiile ”conform art.”, ”menționate la”, ”definit la”, ”stabilită la” și ”enunțate la” vor fi înlocuite cu sintagmele ”potrivit dispozițiilor art.”, respectiv ”prevăzute la”>>.

Textul de lege nu respectă nici prioritățile în formularea acronimelor, anumite instituții fiind menționate prima dată cu acronimele lor, iar abia ulterior cu denumirea completă (exemplu: ARACIIP, agenție amintită întâi, în această formă, în art. 19, și denumită complet abia în art. 112).

Cea mai mare palmă, însă, Ministerul Educației o primește în privința corectitudinii gramaticale.
”Semnalăm că textul propus conține o serie de inadvertențe de redactare și de ordin gramatical”, se arată în nota Consiliului legislativ: dezacorduri între diferite părți de propoziție, utilizarea necorespunzătoare a virgulei și termeni cu funcții sintactice nepotrivite.

Observațiile pe marginea textului de lege, așa cum sunt expuse în nota de avizare, sunt numeroase și grave, motiv pentru care Consiliul legislativ recomandă reformularea în întregime a proiectului, astfel încât să fie în concordanță cu normele de tehnică legislativă. Greșeli similare au fost semnalate și în proiectul Legii învățământului superior.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *