Dascăli excepționali alături de copii speciali

Pentru mulți dintre elevii care urmează cursurile unei instituții de învățământ românești, întâlnirea cu psihologul sau consilierul școlar poate să nu aibă loc niciodată. În cazul lor, dascălii sunt formatorii educației pe care o asimilează în timpul orelor, cei care modelează caractere și, uneori, destine.

CITEȘTE ȘI: Primii doi consilieri personali ai primarului Timişoarei: Loredana Pintea și Rudolf Gräf

Consilierea psihopedagogică a acestor copii se realizează cu precădere la nivel colectiv, cu excepția situațiilor conflictuale sau în care sunt semnalate probleme personale greu de gestionat pentru ei și care impun, obligatoriu, o intervenție individuală.  Lucrurile se schimbă însă când vine vorba de elevii cu cerințe educaționale speciale. În cazul acestora, intervențiile psihopedagogice sunt obligatorii. În școlile din învățământul special, nu există doar un psiholog. Copiii cu CES participă zilnic la ședințe sau la ore de logopedie, kinetoterapie, educație vizuală, senzorială, cognitivă, expresie psihomotrică etc. Instruirea lor specială începe de timpuriu, de la grădiniță.

Mirela Mării este unul dintre psihopedagogii care se ocupă de preșcolarii cu CES, având o experiență profesională de peste 20 de ani în domeniu. Absolventă a Facultății de Psihologie din cadrul Universității de Vest Timișoara, dar și a unor cursuri aprofundate în intervenții psihopedagogice pentru copiii cu dizabilități și familiile acestora, Mirela Mării a ales să își dedice o parte din timp celor cu care viața n-a fost atât de darnică. Din 2008, își desfășoară activitatea didactică la grădinița din cadrul Liceului Teoretic Special ”Iris” (pentru copiii cu deficiențe de vedere), unde, alături de colegele sale educatoare, le acordă sprijin educațional și terapeutic copiilor cu cerințe speciale. Terapiile recuperatorii cu preșcolarii le realizează fie individual, fie în grup, în cabinete special create, amplasate în incinta instituției. ”Activitățile trebuie diversificate. Facem logopedie, educație senzorială și cognitivă, expresie psihomotrică, consiliere psihologică… Este o vârstă la care copiii asimilează mai ușor, dar fiecare are particularitățile lui, pe care trebuie să le iei în considerare atunci când lucrezi cu ei”. În perioada în care instituțiile de învățământ au fost închise, modalitățile de comunicare cu copiii au trebuit adaptate. Activitățile didactice s-au desfășurat online sau pe ”What’s up”, cu sprijinul părinților, însă, în opinia Mirelei Mării, ”a lipsit bucuria întâlnirilor clasice cu copiii și a lucrului în grup”.

La ”Iris” nu învață doar copii cu deficiențe de vedere, ci și cu probleme asociate de ordin neuropsihic, locomotor etc. Munca cu aceștia nu este deloc ușoară, iar rezultatele nu sunt întotdeauna spectaculoase, așa cum se întâmplă de multe ori în învățământul normal, unde progresul poate fi vizibil pe tot parcursul anului școlar. Totuși, unii dintre copiii cu CES ajung departe. ”Lucrându-se de mici cu ei, pot ajunge, mai târziu, să aibă cariere frumoase, având posibilitatea de a urma o facultate”, a explicat Mirela Mării, dând exemplul unor elevi nevăzători de la Liceul ”Iris”, pe care, împreună cu diriginta clasei, i-a pregătit, anul acesta, pentru Bacalaureat, la disciplina psihologie: ”Din șapte elevi care s-au prezentat, cinci au luat Bacalaureatul”.

Dificultățile educaționale în învățământul special sunt multiple, iar cadrele didactice care profesează în domeniu se confruntă zilnic cu noi și noi provocări. Dar pentru Mirela Mării, profesia ei ”este cel mai frumos post din învățământul preuniversitar”.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

0 Comments

No Comment.