Cum au apărut și au evoluat publicitatea și marketingul (P)

Cum au apărut și au evoluat publicitatea și marketingul (P)

Încă din cele mai vechi timpuri s-a făcut comerț. Iar comerțul a atras de la sine și nevoia de publicitate, care ulterior a derivat și în marketing. Publicitatea s-a făcut și ea încă din urmă cu mii de ani, însă într-o formă diferită de cea pe care o cunoaștem în zilele noastre.

Spre exemplu, în China și India vânzătorii încercau să-i convingă pe cumpărători să achiziționeze anumite produse prin abilitățile lor de comunicare și prin descrierea pe care o făceau produselor. În Imperiul Roman, gladiatorii erau recompensați dacă purtau anumite produse.

Pentru mult timp, aceasta a fost singura formă în care se făcea reclamă. Ulterior, după apariția revistelor și a ziarelor, a fost descoperită o nouă modalitate. La care s-a adăugat și publicitatea outdoor.

Din secolul XX au devenit tot mai populare și reclamele pe radio și TV, iar tot în acel secol anumite companii își făceau reclamă prin intermediul telefonului, sunând clienți în încercarea de a-i convinge să achiziționeze anumite produse sau să le prezinte.

Cum a evoluat publicitatea în istorie

Conform unei analize a lui D. Steven White, evoluția marketingului în istorie se împarte în mai multe capitole, după cum urmează:

  • Era simplă a comerțului (până la revoluția industrială)
  • Epoca producției (secolul al XIX-lea până în anii 1920)
  • Epoca vânzărilor (anii 1920 – 1940)
  • Epoca Departamentului de Marketing (anii 1920 – 1960)
  • Epoca campaniilor de marketing (anii 1960 – prezent)
  • Epoca marketingului relațional (anii 1990 – 2010)
  • Era de marketing în social media / mobil

Marketingul digital a început în 1990

Termenul de marketing digital a fost folosit pentru prima dată în anii 1990, după ce Internetul a început să capete și un sens comercial. Totuși, a fost nevoie de mai mult de un deceniu pentru a deveni principala platformă pentru activități de marketing.

Primul browser a fost lansat în 1994 și se numea Netscape, iar companii de renume precum Amazon (1994), Google (1997) și eBay (1995) au fost lansate în scurt timp. Yahoo a fost una din primele companii care a generat profituri mari din marketingul online.

Se crede că prima campanie de marketing online a fost realizată la finalul anilor ’90 de o companie de medicamente pe nume Bristol-Myers Squibb. Scopul era creșterea gradului de conștientizare la medicamentul Excedrin, iar utilizatorii americani de Internet puteau primi mostre gratuite În primele două zile au existat 30 de mii de cereri.

În deceniile următoare, pe măsură ce dezvoltările tehnologice au permis, și piața marketingului online a crescut enorm. Companiile investesc enorm, iar acum publicitatea este targetată mult mai precis, în așa fel încât campaniile să aibă un succes mai mare, iar produsele să ajungă mai ușor la potențialii clienți.

Mai mult, din dorința de a răsplăti clienții fideli se fac adesea campanii pentru recompensarea lor. Spre exemplu, sunt multe magazine care au carduri de fidelitate, prin care le oferă reduceri constante, exemple fiind H&M sau CCC, dar și lanțuri de hypermarketuri precum Penny, Lidl, Carrefour ori Mega Image.

În România, cei mai mulți bani alocați pentru publicitate sunt din industria farmaceutică și cea a jocurilor de noroc. Mai ales în sezonul rece putem vedea atât la TV cât și în mediul online reclame pentru medicamente care combat bolile sezoniere, cum ar fi gripa sau răceala. Iar companiile din domeniul jocurilor de noroc își promovează constant jocurile de casino online noi sau campaniile promoționale la pariuri, cazino ori poker, fără să uite să îi sfătuiască pe utilizatori să se distreze responsabil.

Rețelele de socializare reprezintă și ele o modalitate prin care companiile investesc tot mai mulți bani pentru a ajunge la potențialii clienți, iar acestea devin tot mai intuitive. Specialiștii anticipează că piața va crește și în următorii ani și se va dezvolta tot mai mult, în același ritm cu evoluția tehnologică.

Sursa foto: pexels.com


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *